Zdravé a nezdravé jídlo

Hubnutí: jak zhubnoutČasto se mluví o zdravé stravě a pak lidé zjednodušeně například řeknou, že chléb je nezdravý. Takovýto výrok není pravdivý.

Nedá se říct, že by některá potravina byla vysloveně zdravá nebo vysloveně nezdravá.

Nezdravou se může stát spíš její konzumace. Pokud budete pít Colu několikrát denně, neprospěje to vašemu zdraví. Naopak, pokud si dáte občas i tu tzv. nejnezdravější potravinu, většinou se nic nestane.

Mnoho lidí má strach jíst některé potraviny, například chléb. Mají strach, že se z chleba přibírá – většinou se však přibírá z toho, co je na tom chlebu namazané.

Čemu je dobré se vyhnout?

Často nemusíte o věcech vědět úplně všechno. Mnoha lidem pomůže, pokud dodrží alespoň základní zákazy. A teď si je vyjmenujeme: úplně vylučte sladkosti, uzeniny, smažená jídla, tvrdý alkohol, likéry, živočišný tuk (především kůži z kuřete, bůček, slaninu, smetanu, máslo). Dále vylučte slazené limonády, pivo, bílé pečivo, bílý chléb, vánočky, koláče, zákusky, bagety, mastnější maso, masové konzervy, knedlíky. Jistě tušíte, že tyto potraviny mají zřejmě něco společného. Jsou to dvě složky: tuk a cukr.

Pozor na úpravy receptů na hubnutí

Už léta si všímám, že recepty na hubnutí si kuchařky často pozmění. Nebo si vysvětlí nesprávně některé příkazy. Podívejme se nyní na typické chyby. Změny totiž jsou v pořádku, pokud víte co děláte. Ale často se změna podepíše na tom, že původně vhodné jídlo se stane nevhodným na hubnutí.

Před lety jsem psal i recepty na nezdravá jídla. Vždyť jsem nebyl tlustý jen tak ze vzduchu … V takovém receptu bylo vše co je třeba (klobása, smetana …). Vždy se ale našly kuchařky, které přesto ještě upravovali recept a doplnili v diskusi, což by bylo chutnější. Nebo jak zvyknou dané jídlo vařit ony. Je to v pořádku, vždyť od toho je kuchař kuchařem, aby drobnými (či velkými) úpravami způsobil, že jeho jídlo bude trochu jiné a chutné.

Tento přístup se však nehodí, pokud připravujete jídla podle nějakého jídelníčku na hubnutí. Jídelníčky jsou totiž zpravidla složené z ne náhodně volených surovin. I množství surovin jsou důležité. Někdy i technologický postup má nějaký důvod a pokud ho upravíte, nemusí už jídlo fungovat.

Očekávání názvů a lpění na starém

V tomto mě fascinují někteří vegetariáni a vegani. Vzdali se jídla živočišných produktů. Pokud se ale podíváte do bio prodejen, nebo do vegetariánských receptů, najdeme zde zajímavý úkaz. Kopa jídel má už v názvu slovo “maso”, nebo se na talíři jako maso alespoň tváři ..

  • Sójové maso,
  • “Maso”; seitan (z mouky)

Mnoho receptů a výrobků nese přímo název, který evokuje dojem, že budete jíst masný výrobek.

  • Veganská salám, klobása, párky,
  • Čočková sekaná,
  • Jaternicová kaše, segedínský guláš.

Tyto názvy a chuť opravdu umí opravdu skvěle simulovat chuť masa. Ale logicky mi to vadí. Pokud se chci vyhnout masu, proč mám chtít “salám” ze sóji?

Výsledek totiž bude takový, že

  • Ty jídla by byly výborné, kdyby neměli masové názvy.
  • Pokud je ale porovnáme s “originály” tak veganské alternativy vždy zůstanou jen napodobeninou.

Právě k napodobeninám směřuji. My se zde totiž nevěnujeme veganství. Hledáme vhodné jídla na hubnutí. Zde vám vegetariánská kuchyně může významně pomoci a hodně se z ní naučíte – na hubnutí jsou vegetariánské a veganské jídla vhodná. (Ne ty mastnější.)

Jedno vám ale doporučuji. Zapomeňte na klasiku. Nepokoušejte se udělat snadněji verze klasických jídel.

  • Zdravější smažený řízek, nebo bramborové placky jsou s malým obsahem tuku mdlé.
  • Svíčková na smetaně bez smetany bude mít méně atraktivní chuť, ale výkrm to bude stále slušný,
  • Bábovka s jogurtem bez tuku se sice tváří zdravější, ale stále může být výživnější, než by se nám hodilo.

Mnohem účinnější bude, když přejdete na zcela jiné jídla. Jiné názvy = jiná očekávání.

A když jídlo nemá konkurenci v “originální verzi”, nemůže být horší, nebo jiné, než by strávník čekal.

Jednoduše pokud máte makové nudle rádi, tak máte smůlu, protože při hubnutí toto jídlo není vhodné.

  • Mák obsahuje příliš mnoho nasyceného tuku, nehodí se proto do rozpočtu.
  • Mák je energeticky významný zdroj, chci vidět, zda vám bude chutnat přiměřená porce máku, čili lze tak jedna Kopíte lžička na celý talíř.
  • Těstoviny musí být celozrnné, to je v pořádku. Ale jen asi 60 gramů (syrových) na porci. To není mnoho.
  • Máslo? Zapomeňte. Při hubnutí se nehodí. Olivový olej nedá tu chuť. Dá se do horkých špaget rozmíchat Flora pro aktiv, ale zase – 5 gramů je maximum a to je přitom jako nic.
  • Cukr? Ani gram nesmíte. Stévie to nestihne osladit. Pokud jí dáte hodně, bude jídlo hořké. Umělé sladidlo? Inu, nevím. Dá se nakapat, ale byla řeč o zdravé stravě.

Pokud dodržíte doporučení a čísla na hubnutí, takové makové nudle vám chutnat nebudou. To vám zaručuji. Zkoušel jsem. Horší, než nemocniční strava.

Pokud se vaří takové jídla, pamatujeme si, jakou mají mít chuť. Skvělou, výraznou. Vždyť pro ni si je pamatujeme. Pro ni je máme rádi a znovu chceme. Mnoho hubnoucích v této chvíli začne vyjednávat.

Co se stane, pokud bych …

  • Přidal trochu máku? Měly by také chuť.
  • Kápl rozpraženého másla? Lépe by se klouzaly.
  • Sypol trochu moučkového cukru? Byly by sladší.

Udělejte to lakomý a zdvojnásobíte energetickou hodnotu porce. Víte co ještě zjistíte? Že to stále není ono! Správné makové nudle od babičky totiž obsahují v jednom talíři tolik energie, že by vám vystačila na celý den. Pak je to ta pravá mňamka!

Možná si řeknete, že dnes bude výjimka a pak zase držíte přísnou dietu. Beru. Pokud to opravdu má být výjimka, pak se přikláním k strategii uvařit takové jídlo, jak má být. Bez kompromisů. Sice co nejmenší porci, ale ať je přesně taková, jak má být. Užít, zažít, přežít. A pak pár týdnů poctivě dodržujte bezvýnimkový režim.

Výjimky jsou však zákeřné. Je to jako noha ve dveřích. Dnes si dáte nudle s mákem a už o 10 minut máte chuť na něco jiného, co je také dobré. Pokud nemáte jasně stanovena přísná pravidla, začne se ve vás cosi lámat.

Výjimky se stanou častějšími a nenápadně vám začnou pronikat do života. Do zdravé ovesné kaše si začnete dávat trochu zdravého medu. Na těstoviny si dopřejete více olivového oleje, vždyť je zdravý. Na svačinu si dáte ne jeden, ale tři pomeranče, vždyť jsou z přírody. Takto potichu navýšíte energetický příjem předtím správně vypočítané redukční diety. Samozřejmě, zakrátko zjistíte, že váha přestala klesat a tepláky jsou vám jaksi těsné. Asi se praním byla zběhlá guma.

Proto doporučuji, abyste byli na sebe přísní!

Komentáre k článku: Zdravé a nezdravé jídlo

  1. Pepa 22. ledna 2010

    A rovnou se můžem jít pást :)
    Škoda že jídla, která jsou zdravá většinou moc dobře nechutnají :(, ale najdou se i vyjjímky ;)

  2. radka 3. května 2010

    jím jídla zdravá i nezdravá ale víc mám rači nezdravé

  3. Zdenka 1. března 2011

    Miro, prosím poraďte… je mi 30, mám sedavé zaměstnání a chtěla bych shodit pár kilo (při 173cm vážím 73kg), nemám problém s cvičením, chodím 2x – 3x týdně a baví mně to, se stravou taky nemám problém – nepřežírám se, sladké nemusím, smažené taky ne, zeleninu miluju, občas malinko zhřeším jako asi každý…
    Ale když na mně přijdou “mé dny” sežrala bych vola… Poradíte prosím, čím se ty chutě dají utlumit?

  4. Miro Veselý 1. března 2011

    Zdenka Jakmile vám začnou vaše dny, navyšte příjem bílkovin. Třeba jeden nízkotučný tvaroh denně navíc. Nebo kuřecí prsa. To zvykne značně utlumit onu žravost.

  5. Elli 1. září 2011

    Ahoj, poraďte mi, jak mám takto jíst, když jsem přes týden na intru. Máme tam snídaně, oběd je ve škole a večeře zase na intru… je to taková ta typická ne moc extra strava pro lidi, kteří chtějí hubnout, prostě normální rohlíky, pomazánky, koláče, omáčky, knedlíky, řízky-asi jako v každé jídelně. Pokud si chci třeba tu večeři odhlásit, vychovatelé nám to nedovolí, tedy pokud pro to nemáme žádný velmi závažný důvod (např. jedu pryč). Kdybych jim řekla důvod ,,hubnutí”, nepochopí to, už tu byly takové případy, co se o toto pokusily… Tak nevím, jak mám správně jíst, když už mám vlastně porce předem ,,nalajnované”. Jinak je mi 18 let, měřím asi 174cm a vážím 70kg, možná už i víc… přibírám hlavně doma a o prázdninách, klidně 5kg za měsíc, protože jen sedím a jím, ale už s tím přestávám a opravdu chci vypadat tak jako dřív, než jsem se začala tak nekontrolovatelně přejídat. Tak mi sem prosím někdo připiště nějakou radu, co s tím intrem, jestli je mi tedy pomoci. Předem děkuji

  6. andrea 10. září 2011

    jím jídla zdravá i nezdravá ale víc mám rači nezdravé

  7. andrea 10. září 2011

    jim zdravá a nezdravé ale víc radči nezdravé

  8. kakashi 3. listopadu 2011

    to neni norm takle zrat sme snat kravi

  9. Ema 21. února 2012

    Je zdravý obložený talíř, který se skládá z: šunka (obvykle dušená), sýr eidam (nebo gouda, 45% tuku), sýr camembert (popř. hermelín), sojový rohlík nebo celozrnný chléb, okurka, mrkev, někdy paprika nebo kedlubna. Samozřejmě si tam nedávám celý eidam a tak, to ted pro mě není důležité, pro mě hraje hlavní roli otázka – je to zdravé ? Ráda bych si ho začala dávat k večeři, alespon 2x do týdne.

  10. Miro Veselý 21. února 2012

    Ema to se nedá takhle stanovit. Musíte si to vážit a dle tabulek přepočítat jaké složení má jedna porce. Ty sýry bych volil spíše výjimećně obsahují mnoho živočišního tuku. Raději bych do těch salátú dal tofu, vařené sojové boby a nebo jiné rastlinné bílkoviny. a co se ušetŕí na tuku to hned dorovnat olivovým olejem.

  11. Katka 25. února 2012

    A je dobré rizoto, které se skládá z: dlouhozrnná rýže, kuřecí prsa, mrkev, hrášek a na to trošku sýra ? Příjde mi to celkem zdravé. Myslím, že je to furt lepší než hranolky nebo pizza

  12. Bibs 26. února 2014

    Tá teória o generálnej skodlivosti zivocísnych tukov je medzitým uz prekonaný zastaraný trend, povedala by som. Presne tak ako kedysi teória o vajciach a negatívnom posobení cholesterolu z nich na ludský organizmus.

  13. Honza Nemec 26. ledna 2015

    No jo, zavislost na chuti nezdravych jidel… Taky jsem byl zavisly a mel jsem bezmala 150 kg. Prechod ke zdravym, mene chutnym, pravidelne a v rozumnem mnozstvi me za devet mesicu dovedl k 89 kg. Zbavil jsem se vsech nemoci, ktere mi prinesla obezita. Dnes jim zdrave, hybu se a jsem stastny, ze jsem si dokazal priznat zavislost na chuti a nezdravem jidle. k do to pochopi…USPEJE TAKE!

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: