Polévky na hubnutí

O tom, že polévky se na hubnutí ne vždy hodí jsem už psal. Problémem jsou zejména jíšky, tuk, smetana, máslo a jiné “povinné” ingredience, které z běžné polévky udělají lahůdku.

Pokud chcete rychle zhubnout, můžete na to využít i polévky. Vaří se rychle a výsledky jsou výborné. Stačí, když dodržíte několik základních příkazů.

Polévka při hubnutí může splnit 3 základní funkce.

  1. Jako předkrm může nahradit syrovou zeleninu. Uděláte si brokolicový krém (brokolice + vod + sůl + tyčový mixeér) a sníte tak čtvrt kila brokolice. Pak si dáte normální jídlo a jste vybaveni.
  2. Může se sama stát jídlem. Udělejte si hustší čočkovou polévku a snězte ji. Čočka obsahuje dostatek bílkovin a sacharidů. Nasytí vás a dodá vhodné množství energie jako celé jídlo.
  3. Může se stát lubrikantem. Česky to znamená, že polévka způsobí lepší klouzání jiné potraviny. Například chleba. Udělejte si lehký a řídký zeleninový vývar. Ten pak můžete sníst s velkou porcí celozrnného chleba (s ničím jiným).

Všechny tři použití polévky jsou zcela v pořádku ai při rychlém hubnutí je můžete klidně využívat. V zásadě platí že

  • Řídké polévky jezte bez počítání a omezení.
  • Husté polévky považujte za hlavní chod jídla.

Nyní se podívejme jaké parametry by měla mít polévka, aby podpořila rychlé hubnutí. Nejdříve ale obligátní pasáž určena pro ty, co máte vyšší tlak.

Tuk v polévce pro rychlé hubnutí

Pro rychlé hubnutí je tuk nepřítelem. V polévce se ho dá skrýt nečekaně velké množství.

  • Běžná domácí hovězí či kuřecí polévka s nevelkými oky může mít i 25 gramů tuku.
  • To je půldenní dávka tuku, jaký byste měli při rychlém hubnutí sníst.
  • Navíc je to tuk zcela nevhodný. Je živočišný a dlouho tepelně potrápený.

I když neděláte masový vývar, stačí restovat cibulku a hned tam jde olej. Pro rychlé hubnutí je dobré tuk drasticky snižovat. Vyplatí se mít po ruce papírové utěrky.

  1. Když je polévka uvařená, vyberte z ní zeleninu tak, abyste dobře viděli celou hladinu v hrnci.
  2. Těsně nad polévku připravte papírovou utěrku.
  3. Fouknutím rychle přesuňte papírovou utěrku tak, že zakryje celý povrch polévky.
  4. Rychle strhněte papírovou utěrku a vyhoďte ji.

Takovým způsobem velmi rychle zbavíte polévku tuku. Pokud vám vyhovuje jiný způsob, použijte jiný. Když máte zeleninový vývar zcela zbaven tuku, můžete jej podávat.

Pokud v jídle nemáte nic jiného tučné, přidejte do talíře kávovou lžičku olivového nebo řepkového oleje. Pokud se snažíte o rychlé hubnutí, dejte jen půl lžičky oleje.

Polévky při hubnutí a množství soli

V polévce se dá ukrýt neuvěřitelně mnoho soli. Stačí když dáte vyvařit více petržele a mrkve a polévka dostane sladkou chuť. Tam můžete sypat sůl do nekonečna a ani ji nebudete pořádně cítit.

Problémem ale je, že tam ta sůl prostě je. Pokud máte potíže s krevním tlakem, musíte sůl škrtit. To se týká i použití různých ochucovacích kostek. Dají se sehnat kostky bez soli a bez chemických dochucovadel. Ty používejte kolik vám to dá. Základem omezení solení je výrazná základní chuť.

  • Chcete šetřit? Dejte málo ingrediencí a hodně soli. Výsledkem je přesolené ale chutná levná polévka. Nic zdravé.
  • Dáte hodně zeleniny a bylinek? Nebojíte se přidat chilli a hodně koření? O to méně soli potřebujete k tomu, abyste vyhnali chuť “nahoru”.

Základní tajemství nízkého obsahu soli tedy zní: bylinky, koření. Hodně.

Já polévky vařím tak, že začnu zcela bez soli.

  1. Orestujeme zeleninu, nahnědlé karamelizované okraje chuti pomáhají. Pak vařím.
  2. Když je vývar zcela hotový, zeleninu vyberu a nechám vývar redukovat. Část vody se tak odpaří a to hustší polévka z toho bude.
  3. Vývar zároveň zbavím úplně všeho tuku, pokud tam nějaký byl.
  4. Nyní je čas solit. Přidám některou aromatická kostku zeleninového vývaru. Pokud je kostka určena na půl litru polévky, tak jednu hodím na dvoulitrový hrnec. Přidám něco štiplavé omáčky, koření, česnek a začínám chutnat.

Pokud jsou chutě vývaru silné, není třeba velmi dosolit. Polévka nemá sice tak jiskřivou chuť jako pořádně osolené, ale je fajn. Když si na to zvyknete bude vám úplně chutnat. Zkuste si někdy spočítat, kolik soli dáte do polévky. Budete možná překvapeni, že je to docela hodně. Gram soli na jeden talíř není nic mimořádného. Při problémech s tlakem to už je ale hodně.

Důležité je nejednat mechanicky. Někteří lidé si polévku solí automaticky bez chutnání. Pokud patříte mezi takových co málo slanou polévku na hubnutí nechtějí a zároveň máte vysoký tlak, pak raději polévky vůbec nejezte. Ono se to nezdá, ale není problém v jednom talíři polévky sníst celodenní dávku soli. A to opravdu není nic zdravé. Mimochodem – pokud vám málo slaná polévka velmi nechutná, alespoň nebudete pahltní a nesníte 4 talíře.

Plnivo do polévek při hubnutí

Vařená mrkev má vyšší glykemický index, nejezte jí hodně. Ostatní zeleninu můžete jíst kolik chcete. Čím ještě můžete polévku zahustit?

  • Pokud polévka má být hlavním chodem, můžete si do ní nasypat celozrnné těstoviny, asi 80 gramů syrových je na jednu porci akorát.
  • Nebo si vyrobte nokerlíky smícháním celozzrnnej mouky a vody. I zde tak 80 gramů mouky bude akorát. Přidejte tymián a bude to fantastická záležitost.
  • Bleskovým pomocníkem je kuskus. Sypnete za hrst do talíře, zalijete horkou polévkou. Dokud se bude dát jíst, kuskus je uvařený. I zde bude 80 gramů magickým číslem.
  • Různým játrové knedlíčky se nemusíte bránit, pokud vám nevadí že pečeně nepatří mezi doporučené potraviny. S celozrnnou moukou to je velmi dobré.
  • Na jíšku nemusí být nic špatného není-li velmi hustá. Přece jen je to pár gramů mouky navíc. To netřeba démonizovat. Ale protože se často dělá is tukem, polévku před podáváním tuku zbavte.
  • Smetana při rychlém hubnutí na stůl ani do talíře nepatří. Rovněž máslo. Prostě nic tučné. To se týká i sójové smetany. Při normálním hubnutí je trochu tuku v poradku. Pokud ale chcete zhubnout rychle, tuto mňamku si odpusťte.

Tajemství nových chutí – tyčový mixér

Kdo jste to ještě nezkusili, zkuste to. Tyčový mixér vytváří zcela nové chutě. Jako příklad vezměme klasický špenát, nebo špenátovou polévku. Koupíte přetlak a uvaříte ho. Dobré, ale cosi tomu chybí. Často tam je jakási travní pachuť.

Stačí když polévku či špenát řádně rozmixutete. I v případě že přetlak již byl vlastně rozmixovaný, chuť odrazu bude mnohem lahodnější. Mixér ty chutě spojí.

Krémové polévky můžete vyrobit i z hrášku, fazolí, cizrny či sladkých brambor. Vždy to bude lahodný talíř ke kterému se hodí krajíc celozrnného chleba. Jako vždy – 80 gramů by mohlo být akorát, ale pokud je polévka z luštěnin, tak mnohem méně chleba.

Udělejte si celozrnný chléb na železné plotně jako topinku – tedy nasucho. Když chléb ztmavne, potřete ho česnekem a velmi jemně osolte. (Pokud můžete solit). Získáte výbornou pochoutku, něco jako velký krutóny do ruky. Hodí se ke krémové polévce.

Tajemství nových chutí – mažiarik

Zkušené hospodyně to dávno vědí. Ale my, nezkušení amatéři v kuchyni se vybereme a koupíme si mažiarik.

Chcete-li do polévky dát koření, buď použijte mlýnek, nebo jej v mažiariku rozetřete na prášek. Chuť a vůně jsou zcela jinde. Nekupujte Melt koření. To otevřete a za pár hodin je žluklé.

V mažiariku můžete s kořením rozetřít i bylinky, pokud třeba dáváte sušenou majoránku či tymián, zvýrazní se tak jejich chuť.

Masové vývary ano a zda ne?

Nakonec jsem si nechal poslední kontroverzní téma.

Masový vývar si občas můžete dopřát. Ale nedělal bych to často. Z masa se totiž uvolňují i látky které mohou zhoršovat potíže s klouby. Pokud tedy trpíte na bolesti kloubů, maso si raději zakažte v jakékoliv formě. Ani vývary.

Když občas dělám vývar pracuji stejně jako jsem již popisoval výše.

Polévku uvařím zcela bez soli a až pak po redukci začnu s ochucování. Maso bez posolených nemá atraktivní chuť a tak ho alespoň nesním. Vařenému masu z polévky bych totiž asi neodolal a objed se … A víte kolik tuku takové maso s kostí v sobě ukrývá.

Mimochodem: Dokážete to maso pak vyhodit? Do polévky se často dávají levnější a mastnější druhy masa. Dokážete se zapřít a vyvařené maso vyhodit? Protože pokud sníte i ten nejméně mastný kus hovězího, přijmete dost tuku který nevidíte. Kuřecí prsa by byly v pořádku, ale jejich chuť z vývaru asi nestojí za pozornost.

Pokud tedy chceme snížit množství živočišných bílkovin a produktů, které konzumujeme, pak je lepší zaměřit se na zeleninové vývary.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: