Nehladovějte!

První, co tučného člověka, který chce zhubnout napadne, je dieta. Přesněji – redukční dieta. Celkem přesně: hladovka.

Nech to je za námi co nejdříve, řeknete si.

Zkusíte to, no hubnutí jaksi nepřichází. Nadváha neustupuje a hladovka je pěkně otravná! Po pár dnech jste akorát namosúrení a všechno je nanič.

Neustálý hlad vás štve, jste hnusní na své blízké a hubnutí nikde. Váha dokonce jakoby stoupala. Prošli 4 dny hladovky a takto máte žít celé týdny??? Kde jsou čokoládové trubky. Kašlu na to. Řeknete si a rezignujete.

Hladovka

Mnozí lidé si ji svévolně naordinují v dobré víře, jak jim pomůže zhubnout, očistí tělo od jedů a zlepší zdraví. Opak však bývá pravdou.

Hladovka je kontroverzním tématem. Hladovka je spojena is vírou – postní dny, či celé postní období jsou součástí náboženských rituálů. V povědomí mnoha lidí je hladovka normální, správná věc. Kromě toho mnoho knih s alternativními způsoby léčení hladovku velebí jako zázračný prostředek univerzální a příznivě působící na zdraví. Spolu se zdeformovanými články v různých časopisech vytváří dojem, že hladovka je nejen prospěšná, ale dokonce nutná. Jako “odlehčí” organismus. Často se dají slyšet zprávy o tom, jak tělo po hladovce uzdraví. Tělo se prý při hladovce začne zbavovat “jedů”, které způsobovaly nemoc.

Za mnoha zdravotními potížemi stojí nesnášenlivost některých potravin, nebo jejich kombinací. Potíže pak ustoupí ne díky hladovce, ale proto, že se odstranila příčina – potravina, na kterou je člověk citlivý. Stejně “zázračné” vymizení příznaků by následovalo i bez hladovky po vypuštění problémové potraviny.

Někteří slibují úplné vyléčení vážných nemocí (rakovina) hladovkou. Že to je nesmysl si asi snadno odvodíte. Proč by lidé umírali na ty druhy rakoviny, které znemožní příjem potravy? Ti lidé vlastně zemřou hlady. Lidé po tisíciletí umírají na nejrůznější nemoci. Kdyby opravdu stačilo trochu si pohled, věřte tomu, že by se to běžně dělalo.

Pokud se přece jen do hladovky pustit chcete, radím vám, konzultujte jakoukoli restrikci potravy se svým lékařem. Nenechte se nabulíkať alternatívcami, kteří sice vědí dávat překrásné sliby, ale žádné záruky. Hladovka může poškodit vaše zdraví. Možná neublížila 20leté sousedce, může však zabít 45-letého muže, který si to chce jen zkusit. Jak zabít? Například tak, že nedostatek hořčíku se podepíše na selhání srdce.

Hladovka je nejhorším známým receptem na hubnutí

Organismus je schopen v době hladovění přežít. Když začne hladovět, urychleně zapojuje všechny záchranné mechanismy, aby přežil. Tělo ihned zaregistruje, že se přerušil příjem energie. K tomu reaguje tak, že se začne přepínat do úsporného režimu. Úsporným režimem se rozumí, že začne šetřit energii. Běžně to nazýváme, že se zpomalí metabolismus. Během hladovění se postupně mění (oslabuje, zpomaluje) mnoho funkcí organismu.

Hladovka tedy změní nastavení mnoha tělesných procesů, které jsou navzájem propojeny a od sebe závislé. Změněné parametry fungování těla mohou při pokračování hladovky začít způsobovat postupné selhávání jednotlivých orgánů, funkcí, nebo vazeb, které by jinak neselhali. Jinými slovy “odpuzuje” se nastavení těla.

Komentáre k článku: Nehladovějte!

  1. Dana 13. ledna 2012

    To neni pravda, vydrzela jsem hladovku, resp. pust, kdy jsem pila jen dva litry ovocnych nebo zeleninovych stav, 14 dni, ale ty vysledky jsou k placi. Zhubla jsem 5 kg za 5 dni, pak nic a pak kilo pribrala zpet. Ptam se proc?? Jak je to mozne?? Podle vaseho vzorce – mensi prijem nez vydej rovna se hubnuti, to opravdu nefunguje. Z ovocnych a zeleninovych stav se citim skvele, mam energie jako nikdy, chtela bych pokracovat, v mozku to mam skvele seple, ale co ty kila? Proc nemizi? Za jinych okolnosti by clovek pri takove hladovce hubnul a hubnul, ja ne. A tak se ptam, jak dalece ovlivnuje psychika cely proces hubnuti? proc se nemuzu uvolnit a rikat si “hubnu, ja hubnu, tuky mizi, telo se meni, ja jsem krasna, stihla”, misto toho mam neprijemne pocity z toho, jak jsem tlusta, nejdu cvicit, i kdyz jsem si zamluvila a zaplatila hodinu, protoze se pred ni kouknu do zrcadla a rikam si “pane boze, a tohle se tam ma natrasat mezi lidmi? co si o me pomysli”. Nemuzu to z te hlavy dostat, to je problem…ani pust me nespasil, vsazela jsem, ze zhubnu hodne a tim posilim psychiku a ani tohle uz nejde, tak ja nevim co ted….jsem hrozne zklamana a bezradna…

  2. Miro Veselý 13. ledna 2012

    Dana ovocné šťávy obsahujú dost velkou dávku cukru. Čili je to energie jako každá jiná a jestli vám někdo doporučil takhle se stravovat, měl by vás upozornit také na to, že to je nevyvážená strava. Energie dostáváte hodně, živin málo. Pak je výsledkem že aktivní hmota (svaly, kosti) upadá a tuk na bříšku přibývá.

    Já nikde nedoporučuji hladovění, to je rychlá cesta k obezitě. Já doporučuji hubnutí při racionální stravě s mírně sníženým příjmem energie proti normálnímu příjmu.

    Navrhuji vám přestaňte bláznit s diétama a hladovkama a hubnutím. Nastudujte si některou knížku a řiďte se pravidlama pro hubnutí, které jsou ověřené a fungují. Tyhle dietní nesmysly z ženských časopisú se možná hezky čtou, ale jestli je dodržíte, zničíte si zdraví.

  3. Klára 28. ledna 2012

    dovolila bych si opravu k “pokud přijmete méně než vydáte, budete hubnout”. mně stačilo 40 minut na rotopedu denně (a příjem na úrovni tabulkového bazálu, tj. 6500 kJ), abych se po dvou týdnech dostala to takové únavy, že se mi chtělo lehnout na zem a brečet.
    vytvořila jsem energetický deficit. ale co udělalo tělo? vzalo si energii z tuku, aby mě udrželo svěží? Ne. raději vyrobilo únavu a donutilo mě jít o dvě hodiny denně dřív spát a energii tak ušetřit.
    dokážu nejíst. dokážu cvičit. ale nedokážu neusnout. tělo, pokud nechce hubnout, si umí poradit i s tímhle.

  4. Miro Veselý 28. ledna 2012

    Klára pro hubnutí je potřeba omezit normální příjem možná o 1000 nebo 2000 kJ denně, neznám váš věk, ale odhaduji to kolom 8000 kJ. Taky není lhostejné jak je to rozložené na sacharidy bílkoviny a tuk.

  5. Klára 29. ledna 2012

    dodržuji poměr BTS 30/30/40. příjem 6300 kJ. nepřekračuji. vážím, zapisuji. Bazál podle Tanity 6600 kJ. jím 5 x denně. cvičím 6x týdně. to držím dlouhodobě. za rok a půl jsem nedala dolů ani kilo.

  6. Lucie 29. ledna 2012

    Dobrý den, je mi 13 let, měřím 178 cm a vážím 56,5 kg. Chci přibrat 1,5kg a váhu si udržet na 58 kilogramech. Rodiče mi říkají že jsem hubená, což já vím, ale bojím se, že přiberu, když se snaží cpát do mě sladkosti. Udržím si těch 58 kg, když se 6x týdně hýbu (zumba, cvičení, tělocvik, na jaře zapojím běhání, jízdu na bruslích a kole a sem tam plavání) a sem tam si dám nějakou sladkost (nebo jiné z těch nezdravích jídel) ?

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: