7 nástrah které oslabí pevnou vůli

Po nějakém čase disciplinovaného hubnutí se často stane, že se vám přestane chtít. Vůle ochabne. Aby se to nestalo, je dobré předcházet alespoň nejznámějším vyčerpávačom vůle.

Ať už se rozhodnete zhubnout nebo se chcete naučit hrát na nějaký hudební nástroj, budete potřebovat velkou dávku pevné vůle. Ta i sama od sebe může časem slábnout a proto je třeba dávat pozor.

Jsou věci o kterých je známo, že rychleji vyčerpávají vaše odhodlání a pevnou vůli. Je proto výhodné, pokud o těchto ohroženích víte. Můžete si průběžně kontrolovat, zda necelý příliš vysoké zátěži. Hlídejte proto zejména těchto 7 situací:

  1. Když musíme dělat to, co děláme neradi. To je jeden z nejsilnějších oslabovačov pevnosti vůle. Vydržíte to sice, ale velmi vás to vyčerpá. Proto při hubnutí doporučuji co nejmírnější režim. A proto je výhodné pokud v práci děláte činnost, která vás baví.
  2. Rozptylování. Asi nejhorší zdroj vyčerpání. Pokud se musíte přepínat stále na jiné téma, unaví vás už jen to. Namísto psaní vám stále zvoní mobil? Chcete začít hrát na nástroj, přijde ale souseda a chce si poklábosit. Únavné.
  3. Odolávání nástrahám. Vůli umí dokonale rozleptávat i pokušení. Měli byste dělat, ale kolegové vedle začali oslavovat. Chcete hubnout, ale kolega donese dort.
  4. Když musíte potlačovat a skrývat emoce. Možná vás někdo štve a nemůžete s tím nic udělat. Možná něco moc chcete ale stále se to nedá. Nebo byste něco chtěli změnit a nedovolí vám to. To vše produkuje emoce, často negativní až agresivní. Ty pokud musíte navíc i skrývat, likviduje to vůli.
  5. Když musíte pokračovat i přesto, že se bojíte. Strach, nejistota, obavy jsou také emoce, které rozleptávají vůli. Pokud je součástí vaší práce to, že vás často zkoušejí, může vás to postupně znechucovat.
  6. Když upřednostňujete dlouhodobou odměnu před krátkodobou. Je velmi efektivní pokud jedete směrem k dlouhodobým cílem. Možná se na celé měsíce “zbavíte odměny” v naději že později “to přijde”. To je špatný nápad. Vypaluje to vůli. Není dobré pracovat dlouhodobě jako otrok s vědomím, že odměna přijde později. Denně si dopřejte radost, potěšení, zábavu nebo pohodu.
  7. Když se dlouhodobě musíte učit stále nové věci. V dětství a raného mládí to zvládáme snadněji. Pokud ale budete vystaveni stále novým úkolům a pokaždé se musíte přizpůsobit jiné situaci, vyčerpává vás to. Je dobré pokud některé věci v životě a práci máme zautomatizované. Tehdy může mozek trochu odpočívat.

Z těchto bodů si pak víte odvodit, co můžete udělat pro to, aby vám pevná vůle neslábne. Alespoň ne zbytečně.

Ať už se odhodláte hubnout, nebo začít nějaký nový projekt, budete potřebovat dostatek pevné vůle. Při startu míváme motivaci silnou, chuť do nové práce je poháněna zvědavostí a novostí.

Podívejme se na příklad, kdy se někdo rozhodne zhubnout. Jak může předcházet selhání?

  • Když musíme dělat to, co děláme neradi. S tímto bodem se při hubnutí dá dělat jen málo. Asi budete muset změnit stravu na méně atraktivní. Musíte začít cvičit. Kolikáté nepohodlí! Dohlédněte proto, aby to tedy bylo alespoň co nejméně “špatné”. Nechutná vám zelenina? Vyrobte na ni nějaký skvělý dresink! Nelákají vás ovesné vločky? Dejte si do kaše trochu čokolády a stévie, ať je chutnější. Při cvičení si vyberte takovou aktivitu, která vás baví.
  • Rozptylování. I při hubnutí vám pomůže, pokud se vaše pozornost může častěji zaměřit na zdravější životní styl. Najděte si čas a čtěte knihy. Dívejte motivační videa, někdy pomůže i hrabat se v archivech starších televizních pořadů o hubnutí. Pište si na internetu s lidmi kteří hubnou, potkáváte s lidmi ve fitku. To vaši pozornost zaostřuje a vůli posílí. Rozptylování by znamenalo že po večerech chodíte sedět do pivnice a o víkendu na grilování. I když hned nebudete jíst a pít nic “zakázané” rozptýlí to postupně vaši pozornost. Nejprve si jen zobnete, pak si dáte jedno a později zapomenete, že jste chtěli hubnout.
  • Odolávání nástrahám. Nemějte v bytě rozložené sušenky, koláčky, tyčinky, dortíky, uzeniny, slané tyčinky, zásoby smetanové zmrzliny a jiné lákadla. To stačí spatřit a člověk hned chce. A hned máte problém, protože musíte odolávat. Problém bývá pokud jeden člen rodiny chce zhubnout a ostatní ho podpoří tím, že nosí domů jitrničky a bomboniere …
  • Když musíte potlačovat a skrývat emoce. To se při hubnutí stane snadno. Stačí když vás shazují nejbližší výroky “i tak to nevydržíš”. Místo toho aby jste se mohli svěřit, že režim je pro vás namáhavý, musíte se tvářit že jste v pohodě. To vyčerpá.
  • Když musíte pokračovat i přesto, že se bojíte. Drželi jste celý život diety? Pak máte zpomalený metabolismus. Pokud se začnete zdravě stravovat, hubnutí se nekoná. Několik měsíců musíte dodržovat stanovený režim a neuvidíte výsledky. Budete mít stále větší strach, zda to celé má smysl. Velmi to oslabuje vůli.
  • Když upřednostňujete dlouhodobou odměnu před krátkodobou. Naděje na štíhlost je krásná, ale nespravte si ze života trestanecké lágr. Vidina že o rok budete štíhlí a šťastní vám nepomůže s motivací. Občas se odměňte. Za každý zhubnutí centimetr v pase si dejte nějakou drobnou odměnu. Jděte do kina, kupte si něco co vás potěší (raději ne čokoládu), nebo vycestujte někde na zajímavý výlet.
  • Když se dlouhodobě musíte učit stále nové věci. Zejména na začátku hubnutí budete mít v životě mnoho změn. Aby vás to vyčerpalo co nejméně, co nejdříve si nastavte nějaký rytmus. Snídaně mohou být vždy stejné, ať nemusíte přemýšlet. Rychlá procházka ať je každý den přesně v určitou hodinu. Jednotlivé jídla dne si připravte večer předem najednou. Když pak stačí sáhnout do krabičky, je to příjemné a nic nového nemusíte (například v práci před obědem) vymýšlet.

To je příklad, jak můžete při hubnutí uvažovat. Takovým způsobem si ještě více upevníte svou pevnou vůli.

Pevná vůle funguje podobně jako sval

  • Cvičte ho s přiměřenými zátěžemi. Po cvičení musí následovat odpočinek. Zakrátko zjistíte že sval mohutní a vydrží stále více.
  • Kdybyste ho cvičili s nepřiměřeně silnou zátěží, může se dokonce odtrhnout a máte vážný problém.
  • Kdybyste ho cvičili s velkou zátěží, ale bez odpočinku, přetřením se. Oslabíte nejen sval, ale i sebe.

Stejně funguje i naše vůle. Počítejte s tím.

Protože pod pojmem produktivita si většinou představujeme spíše práci, podívejme se ještě jednou na příklad, jak se udržet při vysoké produktivitě. Vůli pracovat máme a tak si ji neoslabujme:

  • Když musíme dělat to, co děláme neradi. Dohlédněte abyste dělali tu práci, kterou víte dělat. Pokud jste obchodník a baví vás to, rozumné by bylo abyste si nemuseli sami dělat i účetnictví, uklízečku a kuchaře.
  • Rozptylování. Během výkonu práce vypněte vše co může rušit vaši pozornost. Rádio, telefon a internet vypněte. Dveře zavřete …
  • Odolávání nástrahám. Asi v každém zaměstnání se najde někdo kdo ruší. Buď vyžaduje pozornost a che klábosit. Nebo chce pomáhat protože nestíhá. Nepouštějte si takových lidí příliš k sobě, jinak hrozí že nebudete dělat to co máte, ale zabíjíte čas.
  • Když musíte potlačovat a skrývat emoce. Toto bývá asi v zaměstnání nejtěžší problém. Ne vždy se dá říct, co si člověk myslí.
  • Když musíte pokračovat i přesto, že se bojíte. Pokud ve vzduchu visí rizoko, že firma bude od příštího roku “zeštíhlovat” zdánlivě to může motivovat k lepšímu výkonu. Ve skutečnosti však strach a nejistota mohou lidi spíše deptat.
  • Když upřednostňujete dlouhodobou odměnu před krátkodobou. Berete i přesčasy v naději že na konci roku budou lépe prémie? Nebo že na dovolené si odpočinete? To může postupně zlikvidovat vaši vůli dosahovat špičkových výsledků.
  • Když se dlouhodobě musíte učit stále nové věci. Některá pracoviště jsou chaotické. Silná fluktuace, často se mění kanceláře a vedení si myslí, že rotace zaměstnanců je dobrá věc. To je prostředí, které z vás vysaje i poslední zbytky odhodlání.

Tolik k pevné vůli.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: