Jezte každé 3 hodiny a zhubnete

Hubnutí: jak zhubnoutZákladní zásadou tedy je: jíst dřív, než začnete být hladoví. Pokud jdete jíst ještě najezení, vyberete si jídlo vždy pomocí rozumu.

Pokud však jdete jíst hladoví, vybírá za vás hlad. Pak sníte víc, než jste chtěli a často jsou to ještě ke všemu nevhodná jídla. Tento poznatek pak můžeme využít při formulaci zdravějšího stravování.

Jezte každé 3 hodiny – to se osvědčilo. Jezte šestkrát denně. Při šesti jídlech denně bude mít jedna porce asi 1000-3000 kJ. Takovéto množství energie dokáže organismus v podstatě bez problémů využít, takže mu nezůstane nic navíc, a proto si nemá co uložit do tukových zásob.

Jak shodit?

Častá otázka při pohledu na váhu zní, jak shodit. Ty kila navíc, co tam totiž jsou se asi nikomu z nás nelíbí. V oblasti shazování váhy panuje mnoho mýtů a mnoho firem se snaží nabalit se na neznalosti obézních. Takže začněme tím nejdůležitějším mýtem:

Neptejte se jak shodit, ale jak zmenšit pás

Shazování váhy totiž je už z podstaty pojmu vázané na kila. Kila však nepatří k tomu, co byste měli sledovat při hubnutí. Určitě platí, že pokud máte 160 kilo, je to jasný znak, že byste měli shodit. No mnoho lidí má jen mírnou nadváhu. Tam už může být vážení značně nepřesným měřítkem. Proč?

Protože pokud dodržíte správné zásady při hubnutí stanou se ve vašem těle několik věci:

  1. Začnete ztrácet vodu, která je při nesprávné stravě v těle navázána. Ztráta vody na váze vypadá efektně, ale nevypovídá nic o vašich tukových zásobách. Pokud jste byli na zabijačce, zda měli několik slaných jídel, můžete mít io 3 kila vody více. V případě, že jste žena, i menses je období, kdy je v těle více vody. Zkoumat proto ručičku na váze nemá smysl. Nevíte, co vážíte.
  2. V případě, že začnete cvičit, začnou vám sílit svaly a “houstnout” kosti. I okem nepozorovatelný nárůst svaloviny se může projevit v podobě nárůstu váhy. To vede k velmi chybným závěrům, že “dieta nestačí” a člověk ještě více přiškrtí jídlo a žene se do pasti zpomalení metabolismu.

Proto si zásadu jak shodit kila přejmenujte na zásadu shodit centimetry.

Krejčovský metr vám řekne o obezitě více než váha

Zní to neuvěřitelně. Ale je to tak. Před lety jsem si koupil asi nejdražší váhu na trhu. Vypočítá vše co je třeba vědět, možná i daňové přiznání. Roky si výsledky zapisuji a jedna věc je spolehlivá. Pokud si dopřeji pár výjimek nahoru, vždy se to odrazí i na drahé váze i na centimetru kolem pasu. Váha počítá procento tuku a snaží se io odhad nitrobřišního tuku. V tom není špatná. Jenže pokud ukáže plus, vidím plus i prostým změřením si pásu. Vždy. V tom světle se koupě drahého přístroje asi ani nevyplatí. Chcete-li shodit, měřte si pás.

I když měření pasu není dokonale přesné, po pár desítkách měření si už najdete svůj “hmat” jak asi pevně máte měřítko zataženo. Pak jsou výsledky poměrně přesné. Měřte se vždy ráno a nalačno.

Váha se totiž dá krásně oklamat. Pár výjimek + pár týdnů necvičeným totiž přinese dvě věci:

  • v břiše se nahromadí více tuku, váha tuku jde trochu nahoru
  • svalovina přestane růst, případně trochu oslabuje, váha aktivní hmoty jde dolů

To vytvoří jev, kdy se břicho diskrétní zvětšuje a váha přitom stále ukazuje jedno číslo. Zhubl jsem téměř před 10 lety a vím o tom své. Váha stejná, ale břicha mám o něco více, než dříve. Na padesátníka to sice není špatné, ale nejsem tím nadšen. To už ale je jiné téma, o ní příště.

Jak tedy shodit?

Doposud jsem psal o tom, jak měřit, zda shazujeme tuk, nebo něco jiného, přesně nepojmenované. Podívejme se tedy na zoubky i zásadám shazování. Už jsem je tady napsal vícekrát, takže alespoň telegraficky:

  1. Začněte kontrolovat stravu. Aniž se nepohnete. Obezitu určuje strava. Nepravidelná strava, nebo výjimky jsou spolehlivou cestou k obezitě. Jezte pravidelně a vhodné jídla. Pokud si v tomto tématu nejste jisti, přečtěte si o tom nějakou knihu. Jde o to, abyste jedli pestrou a zdravou stravu a ne nějakou bláznivou dietu. Tento režim totiž máte na doživotí – chcete-li mít i štíhlost na doživotí. Proto to nemůže být nějaký výživový experiment na pár týdnů.
  2. Začněte provádět pravidelný pohyb. Stačí řízné procházky, ale pokud přidáte i posilovací cvičení, bude to lepší. Nepočítejte však s tím, že samotný sport vám pomůže zhubnout.
  3. Odstraňte z bytu všechny nevhodná jídla, pamlsky. Pokušení je silné.
  4. Zcela se vzdejte alkoholických nápojů. Tolerovat se dá deci a čtvrt kvalitního suchého vína denně. Pokud to nedokážete, poraďte se u psychiatra, závislost se dá léčit.
  5. Najděte cesty, jak se vzdát stresu. Zajistěte si alespoň 8 hodin denně spánek.
  6. Pomocí připomínek někde na lednici, zrcadle, nebo u počítače si připomínejte svůj záměr. Nejlepší pokud máte papír, na kterém si každý den zapíšete plnění předsevzetí. Pokud vám totiž někdo mimořádně nabídne něco “zakázané”, klidně si to můžete dovolit, jen si to zapište. Pokud takový zápis máte jeden, či dva za měsíc, děláte to výborně.
  7. Zavažte se plnit plán na 100%. Žádné výjimky. Buďte na sebe přísný. I tak se občas nějaká výjimka provalí. Čím přísnější budete, tím méně je bude. Cíl jak shodit si nepleťte s hledáním jak najít záminky k jídlu.
  8. Nedbejte na řeči okolí. Pokud vám druzí vysvětlují, že ty husí hody jsou v pořádku, pokud si dáte dietnější kachnu, nevěřte jim.
  9. Omezte nebo zrušte styk s tučnými lidmi. Budou vás vábit na pasivní trávení času s množstvím jídla. Nuda vás snadno donutí okoštovat. Upřednostněte styk se štíhlými a aktivními lidmi. Pokud vás zavolají na výlet, jděte.
  10. Postup hubnutí konzultujte s lékařem, zvláště pokud berete léky (srdce, cholesterol, cukrovka …). Tak, jak budete hubnout, bude se vám lepšit zdraví. Pak bude třeba pomalu snižovat některé léky. Obezita spoluzapríčiňuje mnoho nemocí. Například i astma a pokud se vám podaří shodit, pak se vám bude snadněji dýchat a léky stačí na nižších dávkách. I já jako astmatik tuto věc vím potvrdit. Bylo velmi nepříjemné zadýchat se již po vyjetí na nějaké první či druhé patro. Myslel jsem si, že to je astmatem, ale bylo to břichem. Velkým břichem!
  11. Ujasněte si, kdo a kdy vás krmí. Možná jedno jídlo si děláte sami. Jedno vám dá máma a jedno sníte v robotu v jídelně. Pokud zjistíte, že některá jídla nejsou vhodné, přestaňte je jíst a jezte vlastní. Je to možná méně pohodlné, ale pokud chcete shodit, jste to vy, kdo odpovídá.
  12. Nikdy nejezte jídla, které vaří tlustí kuchaři. I když přibrat se dá iz velmi rozumné stravy pokud ji někdo jí nepravidelně, tlustý kuchař obvykle je dostatečné varování. Pokud vaří “jaksepatří”, tedy smetana, máslo, sýr, slanina, fritéza a podobně, je to strava která je nevhodná.
  13. Nikdy nebudete na konci procesu. Pokud jste se ptali jak shodit, tak rady jste dostali. Jestliže ukončíte plnit, zase přiberete.

Pro začátek můžete zkusit můj bezplatný kurz hubnutí. Pokud se vám výsledky zalíbí, můžete si přečíst mou knihu Jak jsem zhubl 35 kilo, nebo jinou knihu od ověřeného autora. Nejlepší několik knih. (Bukovský, Majerčák, Málková, Hainer …) Doporučené knihy o hubnutí najdete i zde. Je dobré pokud se rozhodnete shodit až poté, co budete vědět alespoň základy. Neuděláte pak různé školácká chyby jako kupování zbytečných a drahých produktů, nesmyslné diety a podobné. Držím vám palce.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: