Zdravé koláče

Při hubnutí mám pro vás špatnou zprávu: Nic takového jako zdravé sladkosti pro vás neexistuje. Můžeme se většinou dohodnout jen na větším nebo menším špatně. Nebo na žádném špatně. To poslední i doporučuji. Toto nejsou volby, ale vaše zdraví.

Každý má rád sladkosti. Kdo už by nechtěl občas koláč? Jednoduše chuť na sladké je silná téma. Silné témata poutají pozornost. Pokud někde je pozornost, brzy si to všimnou novináři a zaplní stránky časopisů, internetových stránek. Čím? No přece tím, co jim pozornost zajistí. Nuž a výsledkem je to, že lidé vidí v novinách recepty na fitness dezerty či zdravé koláče z ovesných vloček. Hurááá! Tak konečně můžeme! Konečně pamlsek.

Tak vznikne jakési podivné povědomí: koláč je špatný, ale pokud se udělá ze špaldové mouky, tak je možná dobrý. Nebo dáte namísto mouky umleté ​​ovesné vločky. Nebo že by bezlepkovou mouku? Nebo máslo namísto margarínu? Zda hnědý cukr namísto bílého?

Všechny podobné otázky se v okamžiku rozptýlí, pokud někde v časopise narazíte na velký nápis “fitness koláč vhodný i při hubnutí”. Právě to může vytvořit nedorozumění.

  • Vy věříte, že v časopise jsou zodpovědní redaktoři, kteří hlídají a kontrolují kvalitu. (Ne, nejsou.)
  • Redaktoři potřebují nepřetržitě chrlit nějaký materiál. Rychle, termíny jsou krátké. Vždyť čtenáři snad mají zdravý rozum a případnou chybičku snadno rozpoznají. (Ne, nebudou to zkoumat.)

V takovém prostředí pak běžně vidíte, jak snaživá autorka knih o hubnutí na facebooku chrlí šťavnaté fotky. Dorty, zákusky, sladkosti. Proč to dělá? Na takové obrázky se nachytá nejvíce like. No a naivní likujúce dámy pak trpí iluzí, že existuje něco jako zdravé sladkosti. Že známá autorka asi ví proč to tam dala, když sama zhubla. (Ví proč to dělá, ale nedělá to proto, že by ty sladkosti byly zdravé …)

Proto se my budeme nyní zabývat věcí s trochu chladnější hlavou. Ne, nejdu ze sebe dělat dietní policii. Klidně si dejte co chcete – v tomto článku zkusím nastínit jakým směrem by to bylo asi nejlepší pro vás. A proč. Vím, že tento článek nebude tak sexy, jako kdybych vám psal recept na zdravou bábovku. Proto ho málokdo bude sdílet. Ale tak už to bývá.

Zdravé sladkosti jsou problém sebeklamu

Nejzákeřnější je, co s některými lidmi dělá název. Pokud se o něčem řekne, že to je zdravé, nebo fit, nízkotučné či bez cukru. Co je první reakcí? “Tak to pak asi můžu sníst více!”.

Tento problém už ekonomové dávno popsali.

  • Pokud se do auta namontují airbagy a bezpečné sedačky na auto, řidič má tendenci začít jezdit riskantnější.
  • Pokud restaurace fastfood přidá k jídlu salát, lidé snědí více – mají pocit, že ten salát to vykompenzuje.
  • Někteří tlustí si jdou tvrdě zacvičit a pak za odměnu do cukrárny …

Takže prvním problémem je to, že pokud před vás někdo položí třeba “fitness tvarohový koláč”, neznamená to, že ho můžete sníst hodně. Naopak – zkuste si zvyknout na to, že pokud zazní slovíčko “fitness” nebo “zdravý”, ověřte si to. Proč je tam takové označení? Je tam vůbec právem? Nebo je to jen marketingový tah?

Přejděme si nyní jednotlivé ingredience. Dříve, než však začneme, bude vhodné, pokud se dohodneme na pojmech.

Sladkosti tak, jak je normálně známe NEJSOU ZDRAVÉ. Pro nikoho, ani pro štíhlých.

Cukr, bílá mouka, margarín – běžné složky sladkostí nejsou vhodné pro děti, ani dospělé. V malém množství sice viditelně neublíží, ale to ještě neznamená, že jsou vhodné. A proto právem vznikly sladkosti, které jsou zdravější – bez nezdravých komponentů.

Sladkosti mohou být zdravější

Pokud víme vypočítat, které složky jídla jsou nezdravé, můžeme je vyměnit za něco jiného. Dají se připravit zdravé koláče z ovesných vloček namísto bábovky z bílé mouky. Můžete si vyrobit fitness dezert z ovoce namísto smetanového dezertu.

Které ingredience jsou problémem a které naopak používat, o tom si povíme za chvilku. Pokud si zvyknete připravovat například zdravé sladkosti pro děti, je to určitě lepší, než kdybyste je nechali jíst problémové potraviny. Jedinou otázkou pak ale zůstane, či sladkosti jako takové mají mít své časté místo ve vašem jídelníčku.

Nyní ještě chci zdůraznit, že takové mňamky jsou vhodné v případě, že jste zcela zdraví a štíhlí.

Pokud váš životní styl je fitness, pak jsou i fitness produkty pro vás vhodné.

Behave? Chodíte často na túry? Věnujete se sportu? Pak je zcela jasné, že občas se hodí doplnit energii i pomocí sladšího jídla. Vaše aktivní tělo tu trocha cukru navíc spálí. Ani nebudete vědět jak.

zdravé koláče To, že vyrobíte koláč z celozrnné mouky a olivového oleje ještě neznamená, že je zdravý. Je možná o chlup zdravější.

No pokud trpíte sedavým zaměstnáním a máte nadváhu, pak se nad vás právě snesl mrak temnoty:

Při hubnutí ani zdravé koláče

Během hubnutí se budete muset zcela vyhýbat dezertům a jiným mňamkovitým jídlům. Ačkoliv cukr nahradíte Stevieho, mouku vločkami a tuk olivovým olejem, stále zůstane problémem, že sladkost obvykle má:

  1. Vyšší energetickou denzitu (hustotu) což znamená že v malém množství jídla, které vás nezasytí sníte více energie, než potřebujete.
  2. Skvělou chuť, která přímo bičuje vaši touhu dát si ještě, sladkosti považuji za perpetuum mobile.
  3. Malý rozměr a velký počet dalších koláčků – jen si ještě jeden dejte, vždyť jsou tak malé (ale podívejte bod 1).

Jednoduše pokud hubnete, musíte poměrně přísné hlídat, kolik živin vlastně sníte. Dezerty, dorty, koláče a jiné dobrůtky se obvykle do vhodných čísel nevejdou. Akorát vám zhoupne vůli a touhu dát si ještě.

Pomůže změřit výsledky vášho hubnutí.

Počítá podíl tělesného tuku, bazální metabolizmus, metabolický věk, svalovou hmotu, hodnocení fyzické kondice, viscerální tuk, hmotnost kostí a další parametry.

Proto při hubnutí ani nemusíte dále číst. Jezte jednoduchá jídla a soustřeďte se raději na cvičení jako na vysedávání u pochoutkách.

No a nyní se můžeme posunout ke jednotlivým nejčastějším složkám, které jsou při pečení a cukrárine nejčastěji ve hře. Podíváme se, jak a zda se dají nahradit tak, aby výsledkem bylo jídlo o něco zdravější.

Cukr

Pokud se řekne sladkost, automaticky to znamená použití cukru. Je celkem jedno, v jaké formě ten cukr bude.

  • Bílý cukr, hnědý, třtinový, bio …
  • Med, agáve sirup, melasa …
  • Povidla, džem …
  • Všechny sladidla pro diabetiky obsahující fruktózu …

Vše z toho je sladké a většinou proto, že to obsahuje fruktózu. A právě ta se dnes již nepovažuje za ideální sladidlo. Jak jsem již naznačil – pokud její užijete málo a sportujete, je to jiné, než když jste tlustí a ležíte před televizorem.

Abyste v sladkostech dosáhli sladkou chuť, dá se použít náhradní sladidlo stévie. Případně se podívejte i článek stévie a hubnutí.

Stévie je bezpečné sladidlo a dá se považovat za zdravou. V mnoha receptech se však nedá použít. Nemá objem a nekaramelizuje.

Při hubnutí se musíte přímo úzkostlivě vyhýbat všemu, co obsahuje cukr. Dokonce je výhodné vyhnout se i ovoci jako jsou banány či hrozny. Nebo jejich jezte co nejmenší dávky. Problém je nejen v obsahu energie, ale i pro vysoký glykemický index.

Tuk

Tuk při hubnutí musíme hlídat. Hlavním důvodem je, že i malé množství nás zásobí velkou dávkou energie. Přesně to se děje pokud papáte koláček. I v malé sladkosti bude hodně tuku.

  • Pokud jde o tuk nezdravý, přiberete a ještě si zhoršujete i zdravotní stav.
  • Pokud by to byl tuk zdravý, tak sice také přiberete, ale aspoň to nebude až tak špatné.

Jde o to, že některé tuky jsou známé tím, že zdraví neprospívají.

  • Například palmový tuk se s úspěchem používá u laboratorních zvířat aby se urychlil vývoj aterosklerózy.
  • V sladkostech jsou obvykle používány nejlevnější margaríny a ty obsahují vysoké procento transmastných kyselin. Ty jsou zase obviňovány ze zvyšování rizika kardiovaskulárních chorob, možná i rakoviny.
  • Často používané máslo či smetana jsou tuky nasycené. Je to prakticky tentýž druh tuku, jakého se snažíte během hubnutí zbavit. Nedává smysl papat ho.

Pokud tedy chcete vyrábět něco jako zdravé sladkosti, jako tuk máte volby:

  • Nejméně zdravé jsou margaríny.
  • Raději použijte máslo jako margarín.
  • Ještě lépe, pokud použijete olivový olej jako máslo.

Jenže olej nelze použít vždy. Zkoušel jsem před časem dělat celozrnnou bublaninu s olivovým olejem jako tukem. Jde to bez problémů. Dá se říci že je to zdravější sladkost, ale při hubnutí stále není vhodná.

Mouka

Do většiny receptů na sladkosti jde podle receptu bílá mouka. Prakticky vždy ji můžete nahradit moukou celozrnnou. Celozrnná mouka je chuťově o něco bohatší. Proto ve výsledku získáte dokonce nejen zdravější pečivo či koláč, ale i chuťově bude lepší.

Myslete ale na to, že celozrnná mouka se může přece jen chovat trochu jinak. Otestujte si to.

Momentálně se pekařem podařilo vyvolat iluzi, že pokud mouka, tak špaldová, pohanková nebo podle možnosti nejlépe bezlepková.

  • Špaldovou mouku nemusíte upřednostňovat. Z hlediska přípravy se s ní dělá horší než s běžnou celozrnnou pšeničnou. O něco horší vám to může držet.
  • Pohanková mouka se rovněž považuje za mimořádně zdravou. Jen to neberte tak, že jen pohanka a už nic jiného.
  • Dříve, než začnete upřednostňovat některou konkrétní mouku, raději si zvykněte je střídat.

Hlavně Neskočte na lep tera modernímu bezlepkového šílenství.

Pokud netrpíte celiakií, není důvod, pro který byste měli jíst bezlepkové potraviny. No a pokud vám mouka vyvolává problémy, pak pátrejte po příčině. Na bezlepkové dietě se může stát, že zamaskujete vznikající problém a prohlédnete ho.

Pokud tedy plánujete péct či vařit zdravěji, tak použijte celozrnnou mouku.

Ta bílá se totiž v těle chová podobně, jako cukr.

Množství

Posledním bodem je množství sladkostí, které sníte. Jelikož jde o jídlo s vysokou hustotou energie, nelze ho sníst hodně. A to je problém.

Sladkosti se jedí po jídle nebo mezi jídly. Jako pamlsek. To však znamená dvě možnosti – ani jedna nebude fajn:

  1. Buď sníte méně jídla, abyste měli “místo” na koláček. (Ani zdravé sladkosti nejsou obvykle tím nejlepším zdrojem živin.)
  2. Nebo se najíte normálně a koláček už bude energetický plus. (Začínáte přibírat.)

Takže při hubnutí je nejjednodušší celkem se vzdát pamlsků. Ani zdravější sladkosti nemají velmi místo ve vašem jídelníčku na hubnutí. Pak přijde otázka: jak přestat jíst sladké …

Jak přestat jíst sladké mňamky?

Odpověď vás asi zaskočí: jak je přestat jíst? No přece – nedat si je do úst!

Vše co vkládáte do svého ústí :-D máte nejdříve v rukách. Není povinné, abyste naletěli tomu, že souseda donese plech koláčků. Jakkoliv bude tvrdit, že jsou to sladkosti od kterých se netloustne, nevěřte tomu. Recepty na internetu sice propagují nízkokalorické sladkosti, ale my už víme, že kalorie nejsou to jediné, co je ve hře.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte:







Podpořte své hubnutí správným sportem.