Cheat day – podvádzací den

Začněme rychlým pohledem do anglického slovníku. Překlad výrazu cheat day je podvádzací den. Vychází z anglického slova Cheat, které má jako sloveso významy podvádět, oklamat, podvést. Jako podstatné jméno znamená podvodník, podvod nebo podfuk. Vyslovuje se to “CIT děj”. Můžete se setkat is pojmem cheating day.

V češtině se používá i spojení odpouštěcí den. (Jakože tehdy vám dietní chyba bude odpuštěna – neví se kým. Snad pan farář by věděli …) Někteří to zas zkrátí do vojenské terminologie a použijí slovo opušťák. No a pokud se toho chytí obézní, tak hovoří přímo o prežieracom dny. Prežierací den je asi cvičení jícnu v polykání, protože celý den jen polykají a polykají. To už je jen krůček od pojmu prasečí den. Podle mě přesnější by bylo říci “výjimka“, nebo “den výjimek“.

Jde tedy o den, během kterého neplatí dieta. Naopak, můžete sníst víc. Dříve, než se poohlížet v rámci svého prvního cheat day tak, že vás odvezou do nemocnice, zamyslete se:

Kde se vlastně vzali podvádzacie dny?

Začátky cheatování se dají dosledovat. Dostali byste se do prostředí kulturistů a sportu. Zejména v období před soutěžemi tito lidé potřebují zhubnout. Často ani tak ne tuk, jako zejména vodu. Cílem bývá dostat se do nižší hmotnostní třídy a získat tak nespravedlivou výhodu. Právě na to se jim osvědčila nízkosacharidová dieta.

Jenže …

Jenže nízkosacharidová dieta postupně vede k úbytku sil. Sportovec pak na tréninku nepodá takový výkon, jako by chtěl. Výsledek – slábnutí intenzity cvičení. Proto se ve sportovním světě začalo používat něco, co se nazývá sacharidové vlny. V tomto konceptu se v nasycovací fázi sní více sacharidů, než třeba. Záměrem je naplnit zásoby glykogenu co to dá. Potom v následujících dnech sportovec sacharidy drasticky sníží. Trénuje na rezervu. Takže cheat day se nazýval i refeed day (něco jako dojíst se). Více sacharidů, zároveň však má zůstat příjem tuků na normální hladině, nebo jej dokonce trochu třeba omezit. Cílem je doplnit glykogen, aby svaly vládali trénovat. Ne ohlédnout se.

Větší porce příloh jsou tedy během podvádzacích dní určitě v pořádku. Sladkosti a mastnosti ne.

V dietě podle sacharidových vln tedy cheat day znamená, že ten den potřebujete o něco zvýšit příjem komplexních sacharidů. Více ovesných vloček. Více celozrnné rýže na oběd. No a možná větší porce celozrnných těstovin večer. To je původní význam cheatování.

Zde obvykle vzniká největší nedorozumění.

Konceptu sacharidových vln se totiž obratem zmocnili i Tuck. No a ti, kteří se jimi živí – autoři různých diet.

Proto rozlišujme, kdo o cheat days říká. Kulturista v dietě nebo anorektička v extrémní dietě? Nebo senzacechtivý autor článků o hubnutí?

Cheat day - podvádzací den

Co potřebuje autor, který chce napsat úspěšnou dietu? V ideálním případě by se měl

  • Odlišit od toho, co tvrdí jiní. Jinak není důvod, abychom ho četli.
  • Napsat podle možnosti to, co se bude líbit čtenářům. Jinak na něj sestoupí hněv publika.

Pro tučného by povolení jednou za čas si dát trochu více chleba nepředstavovalo žádnou velkou radost. Tlustí (hlavně tedy tučné) chtějí slyšet brutálně přísně čísla diety. Pol listu salátu na den. Nic víc. A pak jeden den v týdnu sežere kolik můžeš.

  • Je to odlišné od původního konceptu cheating days ze sacharidových vln? Ano.
  • Je to kýč? Ano, bude se jim to líbit.

A máte na světě chytlavý koncept. Jen si to představte – týden jste v okovech v hladomorně, ale jeden den vás vynesou nahoru a můžete celý den hodovat kolik chcete. Hned se ta Temnica jeví v jiném světle.

Samozřejmě, pokud to postavíme takto, vyzní to směšné. Na to by nikdo neskočil.

Nedává smysl týden se starat o zahrádku a sedmý den ji polít kyselinou a květiny posekat.

Proto zastánci cheat dní argumentují co najodbornejšími pojmy. Vzpomenou leptin i ghrelin. Upozorňují, že pokud se pár dní drží přísná dieta, může se narušit hormonální situace v těle. Kulturisté dokonce popisují špatnou náladu a snížené libido, když jsou v dietě. A právě cheat day má chránit (!) Metabolismus před takovými problémy. To zní až příliš dobře. Už bych si i já nejraději jeden takový podvádzací či odpouštěcí den dopřál!

Pomůže změřit výsledky vášho hubnutí.

Počítá podíl tělesného tuku, bazální metabolizmus, metabolický věk, svalovou hmotu, hodnocení fyzické kondice, viscerální tuk, hmotnost kostí a další parametry.

Jenže …

Jenže my při hubnutí přece nezvykneme několik dní hladovět! My nedržíme nesmyslnou nízkosacharidovou dietu. Takové tvrdé dietní režimy mají opravdu sílu postupně zhoršovat psychický, metabolický či hormonální stav. Právě proto při hubnutí nepoužíváme dietu. My se přece snažíme dosáhnout co nejvyváženější režim pravidelnosti.

  • Ať tělo dostává přesně to, co potřebuje.
  • Ať nejsou žádné výrazné výkyvy. Ani v rámci dne, ani týdne.

Tak si zajistíte, že nemusíte krkolomně vymýšlet nějaké podivné konstrukce, kdy by se obžerství povýšilo za léčivý nástroj.

Touha a její racionalizace

Slovo racionalizace znamená, že chceme rozumově zdůvodnit nějakou hloupost. Při racionalizaci se často používá něco, co se jmenuje naivní fabulace. Spojí se dvě nesouvisející věci do jedné věty. Věta jedna PROTOŽE věta dva. Naivní je to proto, že ty dvě věty zpravidla nemají spolu žádný vztah.

  • alkoholik: Musel jsem se opít, PROTOŽE Fero měl narozeniny.
  • zloděj: Musel jsem krást, PROTOŽE paní měla peněženku položenou na košíku.
  • rabiátů: Musel jsem dát manželce facku, PROTOŽE jsem měl vztek.
  • obézní: Musel jsem se ohlédl, PROTOŽE jsem kdesi četl, že cheat day je zdravý.

Tímto úvodem do světa výmluv, racionalizuje a obhajoby se posuneme dál. Lidé prostě mají rádi dobré jídlo. Pokud jim někdo nabídne dobře znějící racionalizaci, zapamatují si ji. Představte si, že budete dívat video ve kterém budou dva odborníci na výživu.

  • První vám vysvětlí, že máslo, smetana, slanina a uzeniny jsou pro zdraví dost nevýhodné potraviny. Doporučí vám jíst hodně zeleniny, jednoduchých jídel, tofu … Argumentovat bude odbornými slovy, kterým skoro až nerozumíte. Cítíte, že asi má pravdu, ale nevíte proč.
  • Druhý expert na výživu řekne, že všechno je jinak. Je to právě máslo, které obsahuje ty správné tuky v přirozeném poměru. Že slanina je určitě lepší než margarín. Že mléko je skvělé a třeba ho pít co nejvíce. Argumentovat bude jednoduchými příklady. Cítíte že to možná není úplně odborné, ale líbí a hodí se vám to.

Tak co? Ruku na srdce! Který odborník vám bude sympatičtější? Praxe ukazuje, že ten druhý. To proto, že říká věci, které se tučným lidem líbí. Neboť dovolí toho máslíčko odštiknúť, ba i klobásky ukrojit. Vymyslel racionalizaci za vás. Přidá pár dobře znějících tvrzení a argumentů. A protože málokdo je odborník na výživu, tak málokdo si ty tvrzení i ví ověřit.

Na internetu je spousta hloupostí.

  • Pokud se vyhledávače zeptáte jestli je pravda, že pití zředěných čisticích prostředků do bazénů léčí rakovinu – pak najdete články, které přesně to tvrdí. Dostanete to, co jste hledali.
  • Pokud se vyhledávače zeptáte, zda se dá hubnout pomocí hladovky, najde pro vás články, jak máte hubnout pomocí hladovky.
  • Když hledáte jablka, nechtěli byste, aby vám vyhledávač ukázal stránky o prodeji houslí.

Vyhledávač vám dá to, co hledáte. Pokud se nevyznáte, nevíte na co se máte ptát. Nevíte, které weby jsou napsány odborníky a které jsou líbivé, ale plné nesmyslů. Dostanete tak špatné odpovědi a nedokážete si je kvalifikovaně složit do celkového obrazu. Získáte informace, které vám nepomohou a ztratíte čas.

A tak po internetu létají miliony Majlis, ve kterých jsou připnuté přílohy. Články, v nichž nějaký lékař konečně odhalil pravdu. A v článku už čtete úplný opak toho, co všichni příčetný odborníci uznávají jako ověřené. Proč mají tyto nesmysly takový úspěch? Protože jsou líbivý. Je to něco jako výživový kýč. Pokud při svém bádání narazíte na stránku, kde je vše naopak (a že takových stránek je nepočítaně) tak víte, že to je vlastně výživová pornografie. Dobře se vám to bude číst, ale nic hodnotného vám to nedá.

Je tedy cheat day dobrý nebo špatný nápad?

Pojďme od konce. Já vám doporučuji, abyste si podvádzacie dny nedovolili. Spíše bych se přimlouval k tomu, že pokud už to musí být, raději si dopřejte cheat meal, čili jedno podvádzacie jídlo. Pokud se vám ale koncept cheat dní velmi zamlouvá, můžete si ho vyzkoušet.

Za jeden den výjimek určitě nezničíte práci za týden. Jenže … Můžete ji dost poškodit.

  • Pokud si dáte jídla bez ladu a skladu, dosti snadno se stane, že vás to přežene. Tak se velká část nevhodné potravy dostane přímo tam, kam patřila už na začátku.
  • Poškodit se však může především psychika. Výjimka v podobě podvádzacieho dne vás může doslova rozhodit. Začnete toužit, abyste už co nejdříve zase měli nějakou dobrotu.

Konkrétní příklad: Chtěli byste začít méně solit, protože vám stoupá krevní tlak. Tak omezíte sůl na minimum. Zhruba do měsíce až dvou zjistíte, že se vám otevírá chuť. Už vám tak nevadí, že jídlo je málo slané. Začínáte cítit nové chutě.

Jenže …

Jenže pokud si jednou za týden dopřejete plnohodnotné hody s štědrou dávkou soli, jste po každém cheat dny zpět na začátku cesty. Vaše chuťové pohárky dostaly řádnou ránu po hlavičkách. Další týden budete trpět, jaké nemastné a neslané jídla to zas musíte jíst. A dříve, než byste si na to mohli zvyknout je tu zas sobota nebo neděle, čili slavný cheat day. Bum, vše co jste s chutí dosáhli za týden je zas pryč.

Jakmile se nápadu odpúšťacích dní zmocnili Tuck, změnili ho. Najednou se už stoly prohýbají od klobás a větrníků. Pak se těší, že mohou jíst najnezdravejšie jídlo. A mají na to i skvěle znějící název binge eating! Hlavně ho nepřekládejte do Slovenštiny, protože slovo přejídání nezní tak honosně.

Myslete ještě i na to, že pokud si jeden den dopřejete příliš vysoké dávky tuku, má to nežádoucí vliv na zdraví. Stačí když si vzpomenete, co je typické pro lékařské pohotovosti přes svátky obžerství:

  • Žlučníkové potíže.
  • Kardiovaskulární problémy.
  • Zažívací potíže a koliky z přejedení, zapíchnuté rybí kosti v hrdle …
  • Těžší opilost.

I takové pokračování může mít cheat day. Zejména lidé, kteří trpí například ischemickou chorobou srdeční by měli vědět, že toto není nic pro ně. Jednorázové přejedení se mastným jídlem může skokově zhoršit stav. A tak se husí hody mohou kardiaky stát i poslední večeří před hospitalizací

Proč hned cheat den? Nestačí jedno jídlo?

Pokud se tedy již přímo třesete, jak si dáte něco zakázáno, zkuste udělat krok zpět. Nemusíte hned cheatovat celý den! Co byste řekli na to, že byste si dali jen jedno jediné jídlo? Ne nenamlouvá vás na to. Ale pokud máte pocit, že to musí být a že jinak to nejde, tak to zkuste. A pozorujte co se stane.

  • Ne, po jednom jídle nepřiberete.
  • Ale může se stát že se rozhoří vaše touha zopakovat si to.

Ta touha může dosahovat i nezvyklou sílu. V takovém případě můžete mít problém, jak to ubrzdit. A pokud se to stane, příště si striktně zakažte jakékoliv cheatování a nic si nepovolujte.

  • Posílí vás cheat day psychicky? Já si myslím, že spíše ne.
  • Spíše to bude rozleptávání morálky.
  • Je to noha ve dveřích, které jste původně chtěli zavřít.

Někteří autoři tvrdí, že cheat day je taková malá odměna za dodržování diety. Ale moment! Dietu přece nedržíte za trest. Vybrali jste si racionální stravu a zdravý životní styl. Tento životní styl vás přece už odměňuje! Lepší vitalitou, zdravím. Možná vás méně bolí klouby. Zlepšuje se vám cholesterol, optimalizuje tlak krve. Hubnete. A toto všechno pro vás není odměna? To fakt ???

Bylo by rozumné kdyby alkoholik mohl jednou za týden ožrat do němoty za odměnu, že mezitím vydržel bez alkoholu? Jakou šanci byste mu dávali, že se díky opíjení se jednou týdně stane abstinentem?

Odměna je fajn nápad. Může však být i jiná, než zakázané ovoce. Kupte si nové tričko, knihu, skočte na nějaký koncert. Odměňte se. Ale ne klobásami a dorty.

Pokud jste se rozhodli pro racionální životní styl, pak v něm nějaké cheatování nedává zcela racionální smysl. (Racionální znamená rozumný, rozumový.) Cheatování je spíše emocionální činnost. A je to přesný opak toho, co normálně chcete.

  • Pokud nejíte dort, víte proč. Jsou v ní látky, které neprospějí zdraví ani hubnutí. Vědomě se tedy rozhodnete nejíst něco o čem vám rozum říká, že by mohlo ublížit. Už po pár dnech vidíte výsledky a víte si ověřit, že to funguje.
  • Pokud si napařovat cheat day – odrazu to vypadá, že dort se smí. Co to? Co se změnilo? Jak to, že dnes nevadí jíst něco co zdraví neprospívá? Jak se vám podařilo oklamat rozum, že vás dnes nemusí hlídat? To fakt stačí vymyslet anglický název cheat pro výjimku a už máte opušťák?

Příznivci cheatingu určitě budou argumentovat tím, že se přece nic špatného nestane. A to je většinou pravda. Výjimky nezvrátí trend.

  • Jeden chybný den v týdnu nezvrátí 6 perfektních dní.
  • Tříminutové cvičení nevykompenzuje 10 hodin sezení.

Jenže je to jako noha ve dveřích. Rozhodli jste se pro nový režim bez řízků a dortů. No chtěli byste své staré oblíbené řízky či dortu. To je stejné, jako kdyby někdo chtěl být suchý, ale zároveň se chtěl oblévat.

  • Pokud dobroty zařadíte jen jednou týdně, je to zraňující.
  • Snadno se to zvrhne na cheat week. (Podvádzací týden …)

Proč se to snadno zvrhne?

  1. Protože obvykle při vaření na cheat den vzniknou nějaké zásoby. Těch se potřebujete zbavit a možná budete dojídat to, co zůstalo i dva nebo tři dny. Ať už jste vařili vy, nebo vás rodiče “nabalily”.
  2. Psychika je také na houpačce. Ty dobré věci vzbuzují touhu a ta zraňuje. Mnohem snadněji podlehnete a hubnutí vzdáte. Myslete na to, že cheat days často nejdříve začnou být stále častěji. Pod různými záminkami. To je vždy velmi varovný znak.
  3. No a nakonec – rodina vás vidí. Vidí, že jste si dali. Vidí, že pokud vás budou chtít krmit, tak vás vědí “zlomit”. Ztratíte právo říci “neporosím si, protože hubnu”. Vždyť viděli, jak “velice mocno” jste včera hubli při té pečené husy.

Tak to pojďme nějak uzavřít.

  • Jedno méně vhodné jídlo do měsíce vůbec neřešte. Pokud se přihodí, je to v pořádku. Je to chyba pod 1%. Pokud ve vás nespustí touhu zopakovat si to, tak si to klidně užijte.
  • Jedno méně vhodné jídlo do týdne je přijatelné – je to zhruba 4% chyba.

Evidujte si ale, kdy jste měli výjimku. Aby se nestalo že ji budete mít každý druhý den s pocitem, že je to jen málokdy.

Neznamená to, že jak cheat oběd musíte sníst pizzu, hranolky, huspeninu, čtvrt prasátka, 18 vajec a celý dort. Ne.

Prostě si dejte jídlo jaké máte rádi. I takové, které se při hubnutí docela nehodí. Normální porci. Ne koňskou. (Kůň tuším ale nejí dorty ani vepřové!)

Cheat day ale v konceptu jak ho propaguje například Timothy Ferriss v knize Čtyřhodinové tělo znamená jednou týdně jíst celý den co chcete. To už představuje 12% chybu ve stravování. Ještě to není tragédie, ale už by to mohlo být cítit. Už to začíná být na hranici – pokud máte jeden den jíst tak mnoho, tak ty ostatní dny už musíte myslet na to, jak vykompenzujete takovou chybu. Už by to chtělo trochu víc sportu, trochu přísnější dietu.

Univerzální řady vám určitě nedá nikdo.

  • Někdo si dá jednou za týden nějakou dobrotu a bude spokojen. Celý ADLS týden se bude těšit, že měl a zas bude mít něco, co má rád.
  • Jiný si dá jednou za týden výjimku a bude týden bažit jak rád by si dal ještě trochu. To je pak zbytečná zátěž a výjimky jsou nevhodné.

Každý člověk je jiný. Vyzkoušejte si, zda dokážete zvládat výjimky a zařiďte se podle toho.

  • Sportovci a lidé výkonní často nemají až tak silně rozvinutou závislosti složku v osobnosti. Snadno si odepřou co je zakázáno a případné výjimky jejich nerozhodí.
  • U obézních je naproti tomu o něco častější jistá nezdrženlivost, zda přímo závislostní porucha. Takový člověk touží dát si to co má rád. Trpí při tom. Touha je často silnější než strach z následků.

Proto se často stane, že sportovec, trenér, lékař či jiný člověk, který není závislý nedokáže porozumět o co jde. Neumí si představit, jak je možné, že tlustý člověk se nedokáže přemoci a sní zcela nevhodné jídlo.

Svátky jako cheat days

V jistém smyslu by se i svátky daly považovat za cheating days, protože jde v jistém smyslu o výjimky. Při takovém pohledu však narazíte na drobný problém – svátků je v roce nečekaně mnoho. Zkuste si udělat bleskový průzkum. Kolik svátků s rodinou sesednete a dáte si nějaké podvádzacie jídlo?

  1. Nový rok
  2. Velikonoce
  3. Alespoň jedna grilovačka v létě, nebo dovolená
  4. Podzimní hody nebo vinobraní
  5. Dušičky
  6. Vánoce
  7. Vaše narozeniny
  8. Vaše svátek
  9. Narozeniny partnera / partnerky
  10. Svátek partnera / partnerky
  11. narozeniny otce
  12. narozeniny mámy
  13. Narozeniny otce partnera / partnerky
  14. Narozeniny mámy partnera / partnerky
  15. Narozeniny bratra, švagra …
  16. Narozeniny nejlepšího přítele
  17. Nejméně jedna rodinná událost (svatba, pohřeb, křest, promoce …)
  18. Nejméně jedna akcie na pracovišti (zelňačka a podobně)

To hned máte příležitost, jak si uštědříte i 20 cheat dní v roce.

A tak vám doporučuji, abyste na cheatování vůbec nedívali. Za rok budete mít dost příležitostí, abyste si dopřáli při každé jedno jídlo trochu méně vhodné. Klidně to nazvěte cheat meal a užijte si ho.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte:







Podpořte své hubnutí správným sportem.