Pravidla pití

Hubnutí: jak zhubnoutZákladní otázkou v pitném režimu je: kolik mám vypít vody. Na to neexistuje jednoduchá odpověď.

  • Mladší člověk musí pít víc, starší míň.
  • Sportovec musí vypít víc než člověk pasivní.
  • V teple vypijete víc než v zimě.
  • V suchu vypijete víc než když je vlhko.

Pokud si tedy nejste jisti, poraďte se i v této otázce se svým lékařem. Jinak většinou platí, že zřejmě ty dva až tři litry za den vypít můžete, to bývá optimum.

Asi nejjednodušším způsobem je vypít jeden pohár za hodinu. Ano, voda se totiž nemá pít naráz, ale raději často a méně.

Pít třeba. I to je věc, které se moderní člověk přímo úzkostlivě vyhýbá. Za den vypije tak dvě tři kávy a po večeři pivo. To opravdu nestačí. Současná společnost je nastavena tak, aby systematicky potírala přirozené potřeby lidí. Vše je jaksi důležitější než biologické funkce. Během vyučovací hodiny či během práce se jaksi “nepatří” zajít na záchod, nebo jít se “jen” napít. Při dlouhém sezení na poradě není vhodné jen tak vstát a protáhnout ztuhlé tělo. Tak si postupně zvykáme na to, že hoc i tělo vysílá různé signály, nejsou respektovány. Postupně je přestaneme vnímat nebo jejich nesprávné interpretujeme. Nejednou za pocitem hladu stojí jen žízeň. Stačilo by se napít vody a “hlad” by byl pryč. To vše je proti tomu, co doporučuje pitný režim.

Mnoho lidí tvrdí, že jim pití vody nechutná, že jejich to obtěžuje, že se z toho hodně čůrá. No ano. Pitný režim má za následek i pravidelné močení. A voda opravdu nemá takovou atraktivní chuť, že by se po ní člověk vrhal rád a stále. Ale nikdo od vás nechce, abyste pili každou hodinu s radostí. Klidně to dělejte bez radosti. Ale dělat to musíte – pokud chcete zhubnout.

Nečekejte na pocit žízně! Ten se dostaví, až když už je ztráta tekutin značná, tedy pozdě. Berte pitný režim jako lék. Prostě se k tomu přinuťte, protože to funguje. Výsledky uvidíte již o týden na váze. A pokud nevěříte, další týden na zkoušku nedodržujte pitný režim. A výsledky nepijte uvidíte na váze již po dalším týdnu. Fakt, nedělám si legraci. Pitný režim dělá zázraky.

Kolik vypít?

Pijte každou hodinu přes den jeden sklenici čisté vody a “jste za vodou”. Pokud o 8. ráno vypijete první pohár ao 20. poslední, splníte normu dokonale. Při takovém příjmu vody se vám nejen že zrychlí metabolismus, ale především po většinu dne budete mít stále plný žaludek.

Běžně se doporučuje vypít 2 až 3 litry vody. V teple a při sportu se potřeba pitného režimu razantně zvyšuje – možná vypijete i 4 litry denně. Naopak v zimě a při malé aktivitě bude stačit i méně vody. Je jasné, že drobná žena potřebuje méně tekutin, než 160 kilový chlap.

Před akcemi, při nichž chcete mít klid …

Z organismu se nadbytečné tekutiny vyloučí zhruba do hodiny a půl. Čeká vás důležitá akce, během níž nechcete stále odbíhat na WC? Napijte se hodinu a půl, až dvě hodiny před začátkem.

Projevy dehydratace (pokud nedodržíte pitný režim)

První příznaky nedostatku tekutin nezpozorujete, protože jen mírně stoupne vaše tělesná teplota. Postupně, jak klesají zásoby vody začíná klesat výkonnost, přidává se únava. Bohužel jen únava, ne pocit žízně. Mnoho lidí si proti únavě udělá silnou kávu. Kofein má močopudný účinek, odvodňuje. Proto se kofeinové nápoje nedoporučují, jako pitný režim.

Člověku, který již potřebuje vodu a ještě necítí žízeň často nenapadne, že jeho problémy souvisí pouze s nedostatkem vody. Už 1% dehydratace se projevuje v pozorovatelném snížení výkonnosti, pozornosti a celkového snížení pocitu spokojenosti. To se stane, pokud v organismu chybí necelý litr vody. Pocit žízně se však přihlásí až poté, když stupeň dehydratace přesáhl 2%. Je škoda čekat na to … Projevy dehydratace mohou být:

  • únava, sucho v ústech, bolesti hlavy, závratě,
  • podrážděnost, pocity otupělosti, apatie,
  • pozorovatelný pokles výkonnosti,
  • vyšší krevní tlak, křeče.

Pokud máte některý z níže uvedených stavů, vždy v první řadě myslete na to, že příčinou může být “obyčejný” žízeň. Kdybyste dodržovali pitný režim, měli byste méně, nebo žádné z těchto potíží. O možné dehydrataci můžete uvažovat iu lidí, kteří jsou často zlostní, malátní, nebo jen otrávení. Zejména pokud to je vždy v době, kdy se již delší dobu nenapili. Může je pouze bolet hlava, jsou v nepohodě. To může být způsobeno prostým nedostatkem vody. Pokud ráno někdo vypije šálek kávy, před obědem se již mohou projevovat několik z uvedených příznaků dehydratace. V horkých letních dnech může vyšší krevní tlak způsobený žízní spoluspôsobiť srdeční záchvat.

V souvislostech se dá na věc podívat i tak, že pokud někdo je podrážděný hlavně hodinku po obědě, může jít o kombinaci hypoglykemie a nedostatku tekutin. A výbuchy zlosti či nevrlost se najednou dají vysvětlit úplně jinými faktory, než by si dotyčný myslel. Zanedbaný pitný režim …

Projevy dlouhotrvající mírné dehydratace jsou i méně viditelné. Pokud jste zvyklí dlouhodobě méně pít, měli byste vědět, že zahuštění tělesných tekutin má za následek zpomalení metabolismu. Dlouhodobější nedostatek tekutin může poškodit například ledviny, játra. Může se projevit poruchami trávení. V organismu se hromadí toxické látky. Nedostatkem vody trpí i pleť … Prostě nevyplatí se pít málo, ať je již důvod jakýkoliv.

Kontrola pitného režimu

Zapište si, co, kdy a kolik vypijete. Investujte jeden den na to, že si zapíšete všechno, co pijete. Večer spočítejte a hned budete mít jasno, jak stojíte s příjmem vody. Pijte vždy z láhve nebo z poháru – tak se vám podaří přesněji určit, kolik tekutiny jste pojali.

Asi nejrychlejší test na stav hydratace je množství a barva moči.

  • Množství moči: Pokud pijete málo tekutin, tělo si velkou část z nich “nechá” pro sebe. Nevyloučí jejich močením. Proto pokud chodíte močit jen zřídkakdy a je “toho” málo, pijete nedostatečně.
  • Barva moči: Čím je barva moči tmavší, tím hůře. Špatným signálem tedy je vzácné močení malého množství moči, zpravidla tmavší barvy. Světle žluté nebo téměř čiré zbarvení je dobrým znakem správného zavodnění organismu. Světlá barva signalizuje, že v moči není velká koncentrace odpadních látek.

Kritérium barvy moči však nemusí platit pro ty, kteří užívají mnoho vitamínů – buď ve stravě (například jste jedli játra), nebo různými vitaminovými tabletami. Po vitaminech (a některých lécích) je barva moči tmavší a žlutější. V takovém případě se za indikátor přiměřeného zavodnění organismu lze používat pouze jeho množství.

Komentáre k článku: Pravidla pití

  1. Michal 16. ledna 2012

    Dobrý den,

    měřím 178 cm, vždy jsem vážil kolem 75 kg. Nedávno jsem si stoupnul na váhu a byl jsem nemile překvapen číslovkou na váze. “Svítila” tam totiž osmdesátka… Od té doby jsem přestal pít slazené nápoje, snažím se pít pouze vodu (občas pivo v malé míře). Pravidelně vypiju cca 2,5 – 3,5 l denně. Nepočítal jsem s nějakým úbytkem na váze. Spíš jsem chtěl změnit pitný režim. Ovšem při dalších váženích jsem byl znovu negativně překvapen. Váha se totiž zvyšovala. Dnes mi ukazovala kolem 85 kg! A já se tedy ptám, je možné, že nabírám nadměrným pitím vody?

  2. Miro Veselý 16. ledna 2012

    Michal ne, voda to nebude. Hledal bych příčinu v nevhodné stravě. I pivo je strava.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: