Metabolický syndrom a obezita

Metabolický syndrom je název pro souhrn několika zdravotních potíží, které jsou obvykle v nějakém vztahu k obezitě. Název metabolický syndrom se používá v nedávné době, předtím se používal i název syndrom X. Pokud máte výraznější nadváhu, je velmi pravděpodobné, že se vás tento problém týká. Podívejme se proto trochu blíže na tento stav, protože dost lidí může metabolickým syndromem trpět, aniž by o tom věděli. A proč o tom píšu? Protože pokud přibíráte, vybrali jste se na cestu jistým směrem. Je dobré vědět, kam později přijdete, pokud nezměníte směr.

Slovo syndrom se používá v medicíně k označení stavu, kdy člověk má několik příznaků najednou. Pro určitou nemoc je pak typické, že má vždy zhruba stejný soubor příznaků. Například pokud máte chřipku, tak můžete mít jako soubor typických příznaků horečku, únavu, bolest hlavy zejména za očima, pálení v krku, suchý kašel a zimnici. Pokud lékař vidí podobný “seznam” obtíží, ví odhadnout že jde o příznaky typické pro chřipku. Kdyby některé příznaky chyběly, šlo by zřejmě o jiný zdravotní problém.

I metabolický syndrom má určitý “seznam zdravotních potíží” nebo změn, které komplikují život.

Na začátku metabolického syndromu bývá inzulínová rezistence

Metabolický syndrom se obvykle vyvíjí postupně, jak odpověď na problém zvaný inzulínová rezistence. Já vím, pod takovými odbornými pojmy je těžké něco konkrétně si představit. Vydržte, prosím, ještě chvíli, zkusím to poprokládat do zrozumiteľštiny. Nebude to odborně zcela přesné a proto berte článek dříve než laické a zjednodušené vysvětlení složité věci.

Inzulínová rezistence je stav v těle, když se sníží citlivost tkání na hormon inzulín. Jinými slovy to znamená, že buňky jako kdyby nevnímali přítomnost inzulínu. Inzulínová rezistence se v těle projeví ve třech systémech.

  1. Svaly. Zhoršuje se schopnost dopravit glukózu do buněk, jinými slovy se cukr z krve neumí spotřebovat na pohyb. Přebytečná glukóza se pak uloží ve formě zásobního tuku. Místo toho, aby se “minula”; ve svalu.
  2. Játra. Produkuje více glukózy, než by bylo třeba. Možná i proto, že svaly si “ptají” energii. Tu nemají, protože se zhoršila jejich schopnost přijmout ji.
  3. Tuková tkáň. Zhoršuje se přeměna tuku na energii. Jinými slovy tělo ví zásobní tuk vytvářet, ale neumí ho používat. V tukové tkáni se pak vytvářejí triglyceridy a mnoho jiných látek, které ovlivňují zdraví směrem k horšímu.

Možná jste si všimli, že tyto uvedené tři systémy se doplňují tak, že situace se zhoršuje. Přitom někde na začátku by možná bylo stačilo pravidelným pohybem relaxovat svaly. Pokud by dokázali díky tomu spotřebovat více glukózy, “neptali”; by ji. I proto je pasivita a sedavé zaměstnání to nejhorší, co můžete pro své zdraví udělat.

Že trpíte rozvíjející se inzulínovou rezistencí nemusíte vědět, nebo ji nějak “cítit”. Pokud je ale přítomna, obvykle se na ni vážou další příznaky metabolického syndromu. Skoro vždy spolu s tím přichází

  • Vysoký krevní tlak.
  • V krvi se najdou vysoké triglyceridy.
  • Cukrovka.

Samozřejmě, nemusí to být nápadné, rychlé a nikdy to nepřijde všechno najednou. Naopak, stav se rozvíjí pomalu, nenápadně.

Možná ani nejste tlustí, jen to bříško je jakési větší. Později vám lékař řekne, že máte o něco vyšší cholesterol a triglyceridy. Žádná panika. Pak se nemusí nějaký čas nic dít. Po nějakém čase u lékaře zjistíte, že se vám nějak zvýšil krevní tlak. I to břicho je stále nějaké větší, ani nevíte proč. Později při kontrolním vyšetření zjistíte, že máte vyšší cukr. Prostě začátek může být plíživý a nenápadný.

Kromě toho se dříve nebo později mohou (a nemusí) přidávat další problémy, nejznámější a nejčastější asi je začínající ischemická choroba srdeční. Mohou se objevit problémy s krví, často poruchy srážlivosti.

Nyní kousek odbornější …

Aby se dalo mluvit o metabolickém syndromu, pacient musí splnit nejméně tři z následujících kritérií:

  • obvod pasu u žen nad 88 cm, u mužů nad 102 cm,
  • krevní tlak nad pod 130/85 mm Hg,
  • glykémie nad 6 mmol,
  • triglyceridy nad 1,7 mmol,
  • HDL-cholesterol pod 1,25 mmol u žen apod 1,0 mmol u mužů. (Tedy “dobrý”; cholesterol příliš nízký)

A zároveň musí splnit alespoň dva z následujících kritérií:

  • triglyceridy nad 1,7 mmol nebo už je léčen na dyslipidemii,
  • vysoký krevní tlak nad pod 130/85 mm Hg nebo už je léčen na hypertenzi,
  • glykémie nad 5,6 mmol / 1 nebo již je diagnostikován diabetes,
  • HDL-cholesterol pod 1,1 mmol u žen apod 0,9 mmol u mužů nebo léčena dyslipidémie.

Toto jsou oficiální kritéria pro diagnózu metabolického syndromu. Nyní totéž trochu méně odborným slovníkem:

  • Pokud tedy jste obézní (podle obvodu pasu to umíte určit),
  • máte vyšší krevní tlak (nebo normální, ale užíváte léky na tlak),
  • našli vám vyšší cholesterol a triglyceridy (nebo již užíváte léky “na cholesterol”),
  • máte vyšší cukr (nebo jste již na cukrovku léčení),

tak v podstatě skoro určitě trpíte podobně jako u nás téměř každý druhý (!) člověk metabolickým syndromem.

Znamená to, že někde na začátku vašich problémů s přibíráním asi stála inzulínová rezistence. A té možná předcházely roky nižší tělesné aktivity, nevhodná strava, stres.

Je možné, že tento článek čtete ne proto, že vám lékař řekl něco o metabolickém syndromu. Možná jen chcete zhubnout. Pak víte, že cesta ke štíhlosti bude zřejmě spočívat v odstranění příčiny, kterou to celé začalo. Inzulínová rezistence se dá životním stylem ovlivnit. To se vám může podařit zejména pomocí vhodné stravy, vhodného cvičení, pořádné relaxace a omezení stresu. K tomu spánek a za pár měsíců nového režimu se mohou stát doslova zázraky.

Mimochodem, když už je řeč o ischemické chorobě srdeční – věděli jste, že vhodnou stravou a životním stylem víte tento závažný zdravotní problém možná i úplně vyléčit? Viz knihu Mějte znovu zdravé srdce, kterou napsal Dean Ornish.

Příčiny vzniku metabolického syndromu

Už jsem naznačil, že cesta zpět existuje. Vede přesně opačným směrem, jako cesta k problémům. Na rozvoji metabolického syndromu se totiž zpravidla nejvíce podílí životní styl. Sedavé zaměstnání je typické – minimum pohybu a vyšší energetický příjem, než tělo potřebuje. Ale není to jen životní styl. I genetika zde asi hraje svou roli.

  • Máte v rodině (rodiče, jejich rodiče a sourozenci) lidí s cukrovkou, nebo srdečními problémy?
  • Jsou mnozí z vaší rodině tlustší?

Pak je velmi vysoké riziko, že i vám se to může stát. Zdá se, že sklon k tomuto problému je dán i geneticky. (Ale pozor, dědí se nejen geny, ale i návyky životního stylu!) Jinými slovy to znamená, že pokud budete vést určitý životní styl, jeden člověk bude přibírat a trpět potížemi a jiný člověk při stejném režimu může, ale nemusí mít stejné potíže. Proto argument “děda jedl slaninu do 100 let a nic mu nebylo” nemusí pro vás nic znamenat. Zejména pokud děda není váš přímý příbuzný. A také proto, že ten děda zřejmě kromě pojídání slaniny za život udělal něco jiného, než jen seděl u počítače.

I v případě že v rodině nemáte tlustých lidí, ani potíže s vysokým tlakem, vy můžete mít potíže. Metabolický syndrom se zvykne objevit iu jinak zdravých lidí. Obvykle ho vyvolává dlouhodobý stres. I proto k zdravějšímu životnímu stylu patří spánek, relaxace a vědomé a cílené vyhýbání se zbytečnému stresu. I proto jsem v knize Jak dosáhnout úspěchu tak hodně prostoru věnoval právě tématu, jak zvládnout škarohlíd a celkově toxické prostředí. Jedním z nejrychlejších způsobů je vypnout televizor (zprávy a reality show zvlášť), neměla studovat politiku, vyhýbat se negativně naladěným lidem. Alespoň část stresu totiž můžete vypnout doslova vypínačem. Pokud nevíte jaké svinstvo a křivdy se dějí (o tom jsou zprávy) nic se nestane.

Čím je člověk mladší, tím méně potíží obvykle má. Pokud tedy jste mladí a máte jen první drobné příznaky, možná jste ani nebyli u lékaře. (Kdo by už chodil k lékaři pokud má pár kilo nadváhy?) Pro vás pak může být užitečné vědět, že drobné příznaky se v čase budou už jen zhoršovat – pokud v životosprávě nic nezměníte. A právě brzkou změnu vám doporučuji. Je jednodušší změnit životní styl dokud vám téměř nic není. Těžší to je u člověka, který si nejprve léta zvyká na chutná jídla a pohodlí. Přibere pár desítek kilo. Pak je cesta zpět mnohem delší, těžší a zcela “zpět” se už dostat nedá.

Důsledky metabolického syndromu na zdraví

Při obezitě platí jedna zákeřná věc. Obezita stojí na začátku řady onemocnění. Ale pak se už mluví jen o těch nemocech a na obezitu se zapomíná.

Jako příklad můžeme vzít právě situaci, kdy člověk vlivem vadného životního stylu začne přibírat. V tichosti se rozvíjí inzulínová rezistence. O ní člověk neví, jen pozoruje, že na ploše let prostě stále více váží a má větší břicho. Později je z toho obezita. Jak obézní pak již chodí k lékaři s různými obtížemi.

  • S vysokým tlakem, později už “se srdcem” ;.
  • Nebo se ozve cukrovka.
  • Případně se začne zhoršovat astma.
  • Bohužel i některé druhy rakoviny se začínají nadváhou.

Náš obézní se již stává pacientům. Možná sedí u diabetologa, a možná čeká na kardiologii. To zákeřné, co jsem zmiňoval je název diagnózy. Pokud vám lékař oznámí ischemickou chorobu nebo diabetes, zaměříte se právě na ten název. Stane se z vás “hypertoniků” ;, “srdcař”, nebo “diabetik”. Všimněte si ale, jak se v nejvyšší tichosti přestalo mluvit o obezitě. Přitom právě obezita a metabolický syndrom jsou to onemocnění o kterém by se mělo říkat co nejhlasitěji. Ostatní zdravotní potíže jsou vlastně více – méně jejich důsledky.

Zákeřné na tom tedy je to, že často slyšíme, jak lidé umírají na infarkty a jiné konkrétní názvy chorob. Nezmiňuje se ale, že až nepříjemně často stála v pozadí obezita a metabolický syndrom.

Tento článek jsem napsal proto, že lze jej bude číst někdo, kdo se na cestu potíží jen dostává. Mírně bříško, možná rychleji zadýchání, sedavé zaměstnání, ale jinak plné zdraví. Pokud je to váš případ, chtěl jsem vás upozornit, že právě teď je nejlepší chvíle udělat pro své zdraví o něco víc. Vím, zamlada si těžko představíte jaké to bude o 20 let namísto do práce jít sedět do čekárny k lékaři a prožívat strach co bude dál.

No a pokud už jste “v tom”? Co když trpíte i typickými nemocemi které jsou při metabolickém syndromu normální? Pak i pro vás platí, že zdravější životní styl může významně zmírnit mnoho problémů. Už zhubnutí 10% hmotnosti se podepíše na zmírnění obtíží a pokud zhubnete výrazně, změníte fungování svého těla. Ty desítky kilo slaniny totiž v těle vytvářejí nejen zátěž na pohybový aparát. Tuková tkáň produkuje i různé škodlivé látky. Mezi jiným i takové, které v těle

  • zvyšují pohotovost k zánětu (snadněji onemocníte, horší průběh mnoha nemocí, jako například astma)
  • snižují imunitu (zatěžují organismus a zároveň tím zvyšují riziko různých nemocí včetně onkologických)

Tuková tkáň produkuje mnoho jiných toxických látek. Pokud tedy rádi uslyšíte na dnes módní slovo detoxikace, tak asi tušíte, že hubnutí je vlastně velmi dobrý detox.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: