Nebezpečný svět kalorií

Kniha Nebezpečný svět kalorií patří k tomu nejlepšímu, co si o hubnutí můžete přečíst. Kniha nese podtitul že je napsána z pohledu tří lékařů. Jde o autory Rajko Doleček, Leoš Středa a Kateřina Cajthamlová. Vydavatelství Ikar 2013.

V první řadě: tato kniha není nějakým konkrétním návodem na hubnutí. Dříve v ní najdete spoustu souvislostí, kterým je dobré rozumět předtím, než se do hubnutí pustíte. Dříve, než si zvolíte dietu, nebo nějaký výživový či životní styl.

Pokud jste již v oblasti informací o zdravé výživě doma asi všimnete, že autoři této knihy netvoří nějakou “jednotnou linii”; a nedávají nám jeden, univerzální návod na použití. Naopak, každý z autorů přichází s vlastním přístupem as vlastními zkušenostmi. Podívejme se tedy na všechny tři části této knihy.

Jak to vidí prof. MUDr. Rajko Doleček, DrSc.

V této sekci se seznámíte se strašnými čísly. Obezita je zde představena nejen přes finance, ale i přes “čísla”; zdravotních výsledků. Jeden příklad, který se běžně neví: obezita zabíjí iv skrytu. Při dopravních nehodách totiž airbagy nejsou nastaveny pro příliš tlustých lidí. Takový člověk má pak smůlu a to, co by štíhlý řidič či spolujezdec zvládl může obézního zabít.

Rajko Doleček v kapitole dává velmi jasný vzkaz, že nejlepší je sledovat si své “čísla”; raději v předstihu, protože jednodušší je zastavit obezitu pokud jste přibrali pár kilo. Horší na tom je čověk, který přibral desítky kil.

Velmi podrobně, ale přitom skvěle srozumitelně přebírá jednotlivých “viníky”; přibírání. Pokud známe příčiny, můžeme si všimnout, že se nás možná začali týkat. Stačí, když je žena po svatbě. Měla by vědět, že toto zlomové období v životě může způsobit změnu hmotnosti. Jiná strava, jiný životní styl.

Dále upozorňuje na fakt, že obezita může být spojena i s hormony. Bohužel, mnohem méně, než by se nám asi líbilo. Dozvíte se hodně o hladu a pocitu sytosti. Rajko Doleček také přebírá problematiku léků v souvislosti s hubnutím. Přebírá různé možnosti terapeutického ovlivnění pacientů léky.

Nakonec vám dává rady co udělat, pokud jste si všimli, že začínáte tloustnout.

Jak to vidí doc. MUDr. Leoš Středa, Ph.D.

Leoš Středa zahajuje svou část knihy také otřesných čísly. Ve světovém žebříčku se nacházíme na desátém místě a máme 23% obézních. Pokud počítáme i lidí s nadváhou, je to již 55% občanů, kteří trpí vyšší hmotností. Šokující přitom je ale to, že zhruba polovina obézních jí vlastně méně, než by měli. Jinými slovy: Tučné z nevhodné stravy. Můžeme přitom být i podvyživení.

V další kapitole se autor podrobně věnuje živinám, jako jsou sacharidy, bílkovinytuk. Přebírá glykemický index. Pak se dozvíte, jak (nesnadno) se dají zjistit optimální míry těla.

Následně se už dostává k formulaci různých dietních principů. Přebírá různé diety. U každé z diet popisuje její výkonnost, či účinnost. Upozorní na případné problémy, řekne jaké zkušenosti mají jeho pacienti, kteří tu-kterou dietu zkusili. Nakonec jsou uvedeny příklady jídelníčků na hubnutí v dané dietě.

  • nízkokalorická dieta
  • odlehčovací dny
  • Charvátová dieta
  • Doberského dieta
  • Hollyvoodská dieta
  • Atkinsova dieta
  • Dukanova dieta
  • Bodová dieta
  • dělená strava
  • Dieta podle krevních skupin
  • zónová dieta
  • Dieta StředaForm (to je dieta, kterou navrhl autor)
  • A instantní diety (různé koktejly)

Tato část knihy je asi v největším rozporu s tím, co najdete v třetí části. Leoš Středa upozorňuje, že ze zkušeností tisícovek pacientů se mnohé dietní režimy osvědčily, zejména pokud jsou výraznější omezené sacharidy. Často jsou uváděny opravdu nízké energetické příjmy a ve třetí části knihy najdete dost argumentů, proč se vyplatí jít na shazování kil trochu jiným přístupem.

Jak to vidí MUDr. Kateřina Cajthamlová

Tuto část knihy považuji za nejpřínosnější. Všechno to, co jsem dosud popsal si totiž můžete přečíst v každé jiné knize o obezitě a hubnutí.

Kateřina Cajthamlová však přichází s textem, který začíná bleskovým přehledem dějin lidstva. Na jejich základě pak upozorňuje, že mnoho z nás je v zajetí myšlenkových směrů starých desítky až stovky let. Upozorňuje, že filozofie má vliv na naše smýšlení a na jeho základě pak přistupujeme k světu. Je možné, že se řídíte některým filozofickým směrem a ani o tom nevíte. Jako příklad alespoň několik námětů:

  • Užíváte si rozum, experimentujete a hledáte zdravý životní styl pomocí pokusů? Asi jste ovlivněni Sokratem a možná jste chvílemi hrdí na to že víte, že nic nevíte.
  • Je vaším cílem dobro a vychováváte lidi i sebe k ctnosti? Asi vás formuje hlavně Platónovská filozofie.
  • Pokud “potřebujete”; nad sebou bič, možná žijete tak trochu v ideologii F. Niettzscheho
  • Nehubnete a přikládáte to svému osudu? Máte pocit, že se jedná o dědičný hřích? Hledáte seznam zdravých a nevhodných potravin? Přísně dodržíte jídelníček z internetu? Pak jste asi zastánci aristotelské scholastického učení. Takto smýšlí asi nejvíce lidí, protože tady v Evropě toto učení má velmi dlouhé tradici.
  • Fandíte návratu k přírodě? Věříte, že na hubnutí se jednou najde přírodní lék? Pak vaše názory ovlivňuje Descartes.
  • Nuž a mnoho lidí je dnes v zajetí směru new-age. V něm si autoři smíchají co se jim hodí – trochu kvantové teorie se smíchá s astrologií, kapka Ufologie se šmrnc fyzikou a máme zde nejasné esoterické vlnění přitažlivosti, které se dobře poslouchá s pocitem, jako jsme všemu dobře porozuměli. Pak by hubnutí záviselo na tom, jak moc si ho chcete přitáhnout. Nebo na čemkoliv jiném.
  • To je jen krátká ukázka z delší a velmi zajímavé pasáže. I když dnes možná máme pocit, jak moderně se díváme na mnohé věci, ve skutečnosti často naše postoje formují myšlienové směry staré mnoho staletí. Na tom je problém zejména to, že současná věda je již dál, ale veřejnost o tom ještě docela neví.

Kateřina Cajthamlová upozorňuje, že redukční dieta je přes 50 let starý “recept”; proti tučneniu. Zatímco ostatní obory medicíny se vyvíjely, i dnes vám mnoho obezitologie napaří dietu s obsahem živin jako pro tříleté dítě.

V další kapitole upozorňuje, jak se v souvislosti s vývojem lidstva měnil náš životní styl. Jako objev teplé vody až do domu, světla, či elektřiny ovlivňuje nejen náš pohyb, ale i biorytmus. Tím následně jinak funguje i naše tělo. Upozorňuje, že ideál krásy se v průběhu času změnil. Momentálně vládne představa, že ideální postava je ta, jakou vidíme v retušování světě médií. Z toho pak přirozeně mají lidé trauma.

V dalších kapitolách přebírá rodinu, medicínu, reklamu a přebírá, jaký vliv mají na naše rozhodování a zvyklosti. Nakonec přichází s niekoľkokrokovým plánem, jak se můžete sami zachránit. pokud nechcete být obézní.

  • Ptejte se u odborníků. Zde najdete i velmi užitečný seznam jaká vyšetření si máte dát u lékaře udělat. Pokud se nedá jinak, tak i na vlastní náklady. Podle nich totiž pak víte objektiívnepovedať, jaké má vaše hubnutí výsledky.
  • Zjistit, proč jste začali tloustnout. Když zjistíte, co je špatně, víte, co je třeba změnit. Nemělo by smysl hubnout, pokud jste nevyřešili příčinu.
  • Ujasněte si, co bude potom, když zhubnete. Jednak je dobré mít realistický cíl (chtít zhubnout jen tolik, kolik se dá, ne snažit se o dokonalou postavu, pokud to již není možné).
  • Zajistěte pravidelnost. V jedení, cvičení, životosprávě.
  • Naučte se správně nakupovat.

I zde jsem z deseti bodů zmínil jen telegraficky některé.

Tato kniha vám dá hodně potravy na přemýšlení.

  • Pokud právě začínáte hubnout je to ideální. Asi vás zaskočí to, že ani tři autoři v jedné knize se vlastně docela neshodují v názorech. A to je dobře. Lépe si uvědomíte, že jde o složitou oblast. Můžete se pak řídit přístupem, který vám dává smysl právě ve vaší konkrétní životní situaci. Budete to totiž vidět už v širších souvislostech.
  • Pokud už jste zhubli a udržujete si hmotnost, určitě vám dobře padne podpora. Tato kniha vám dá velkou dávku motivace.

Skvělé čtení.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: