Kdo má a kdo nemá hubnout

Mnoho lidí chce zhubnout, i když nejsou tlustí. Mnoho žen je posedlých vlastním tělem. Chtěli by ho mít dokonalé. Vidí někde v časopise modelku – anorektičky. Ještě i ta je retuší řádně zeštíhlená. Najednou se jim zdá jejich vlastní břicho “obrovsky nafouknuté”. Mají pěknou postavu a na břiše lze naměřit centimetr navíc. Nechtějí ho tam. Avšak nezkoumají, jak se tam vzal! Ani to, že tuk v těle dokonce musí být! Chtějí vypadat jako ta vyretušovaná (tedy ne skutečná) anorektička z časopisu.

Kdo není opravdu obézní, neměl by se o hubnutí nikdy pokusit. Stačí změnit životní styl a několikakilová nadváha se časem ztratí sama.

Příčina – následek. Tak se na to třeba podívat. Mnoho mladých se dnes stravuje nedisciplinovaně. Jedí nevhodné jídla (hamburgery, hranolky, kolu, čokoládky) a naženou si tak několik kilo nadváhy. Ne mnoho. Když si toho všimnou, začnou zuřivě hubnout. Nic si nenastudují, hned zkusí nejtvrdší dietu. Tou sice zhubnou, ale později přiberou. A jsou v pasti jojo efektu.

Před hubnutím se vždy poraďte s lékařem

Vidíte kolem pupku obtočenou pneumatiku? Stop! Nehubněte! Jděte nejprve k lékaři, ať vám poradí, zda je hubnutí vůbec vhodné. Možná vám řekne, že nemáte důvod hubnout. Možná vám hubnutí doporučí. Pro některé lidi je dokonce z důvodu zdravotního stavu výraznější hubnutí nevhodné až nebezpečné. U diabetiků je nutné jiné hubnutí, než u jinak zdravých lidí. Vzácně  může být obezita způsobena metabolickou poruchou. Tu je třeba léčit. Ne hned svévolně hubnout. Lékař proto některým pacientům navrhne, že mají zhubnout jen o 10% a dost. Nadváha a obezita je vždy signálem, že něco není v pořádku. Nejčastěji je v nepořádku životní styl. Pak je třeba se zaměřit na změnu životního stylu, ne na hubnutí.

Tip: Na mém webu www.chudnutie-ako.sk je kalkulačka BMI. Ta vám vypočítá nejen obyčejné BMI, ale i několik dalších výpočtů. Dozvíte se, kolik energie byste za den měli přijmout, pokud jste štíhlí, a také při jakém množství energie máte hubnout. Navrhne vám i složení stravy na bílkoviny, sacharidy a tuky. Navrhne tepovou frekvenci, při jaké budete na tréninku nejefektivnější pálit kalorie.

Jak rychle zjistit, zda máte hubnout? Pomocí krejčovského metru!

Pokud nejste v pásmu obezity

Při obvodu pasu u žen méně než 80 cm a 94 cm u mužů – nepokoušejte se hubnout pomocí redukční diety. Pokud máte bříško, třeba jen mírně poopravit jídelníček a začít pravidelně cvičit. Kila navíc se ztratí. Pokud se ztrácet nezačnou, stravujete se špatně. Dostudujte si to. Přísněji si kontrolujte velikost a složení porcí. Párkrát si jídlo odvažte, abyste věděli, jak vlastně má vypadat vhodná porce. V žádném případě však neomezujte příjem energie. Jezte tolik, kolik je přiměřené vašemu věku a zatížení.

Pokud jste v pásmu obezity

Při obvodu pasu u žen více než 80 cm a 94 cm u mužů už začínáme mluvit o obezitě. Už máte tolik nadbytečného tuku, že zhoršuje váš zdravotní stav. Proto se vyplatí něco s tím začít dělat. Co přesně?

Omezte svou stravu denně asi o 2 000 kJ oproti tomu, co byste měli sníst normálně, a přidejte sport. Podrobnosti v dalších kapitolách.

Pokud je hubnutí urgentní, dá se jít až do mínus 3 000 až 4 000 kJ za den oproti “normálu”. Rychlé hubnutí však musí doporučit lékař. Musí být velmi vážný důvod, aby se oplatil tak drastický zásah do fungování těla, jakým je rychlé hubnutí. Pokud vás čeká operace nebo máte vážné potíže spojené s výraznou obezitou, pak rychlé hubnutí může být menším zlem než zdravotní potíže z obezity. Nikdy si však nenaordinujte dietu, která by měla méně než 6 000 kJ za den! To by se vám vymstilo později.

Doporučuji: Začněte hubnout asi na dávce 8 000 kJ za den. Při takovém příjmu nebudou hubnout ženy, které mají z předchozích diet zpomalený metabolismus. Pro ně doporučuji: Vydržte! Jezte stále 8 000 kJ a to i v případě, že pár týdnů budete mírně přibírat. Nejdříve musíte dát svému dietami zbičován tělu signál, že už není třeba šetřit potravou. No a pak mu musíte dát čas, aby se mohlo začít dostávat do normálu. Metabolismus je pomalá záležitost. Změny se odehrávají spíše na ploše měsíců než týdnů. Vydržte. Když se tělo vzpamatuje, začne hubnout. Kdybyste se řídili podle dietami poškozeného těla, možná byste nechudli ani při 4 000 kJ za den. Byli byste tam, kde jste byli na začátku – další dieta blízká hladovce s nedostatečným přísunem živin. Důsledky znáte.

  • Příklad výpočtu: Mám 47 let a provádím snadnou práci. Podle tabulky mám přijmout denně 11 000 kJ. Minus 2 000 kJ je 9 000 kJ. Budu tedy hubnout při příjmu okolo 9000 kJ. K tomu 3-krát do týdne hodinu a půl sportu. Podobně si můžete vypočítat svá čísla.
  • Příklad výpočtu: 40 letá žena by při lehké práci měla sníst 9 000 kJ. Hubnout by měla při příjmu 9 000 – 2 000 = 7000 kJ.

Problém s věkem: Muži po šedesátce a ženy po padesátce už mají nízkou energetickou potřebu. Nedoporučuji bez lékařské konzultace jít s jedením pod 8000 kJ za den. Mechanicky podle tabulky by například 8 500 minus 2000 znamenalo příjem 6 500 kJ u mužů a téměř o 1 000 kJ méně u žen nad 75 let. Podvýživa zde může nadělat více škody, než užitku.

Pokud při správně zvoleném energetickém příjmu budete dál trochu přibírat, může to znamenat zpravidla 2 věci:

  • Papáte víc, než si myslíte, že papáte. Různé koláčky, hrst oříšků a jiné výjimky. Tak se hubnout nedá. Počítejte pár dní pomocí váhy a energetických tabulek, jestli opravdu papáte jen vhodné množství.
  • Nebo máte porušený metabolismus. Možná z předešlých diet, možná z příčin, které může posoudit jen váš lékař. Jděte se poradit. Není zdravé dlouhodobě jíst mnohem méně, než byste měli.

Že jste tlustí nebo hubení se dá zjistit různými způsoby. Nejlépe pokud se budete řídit podle pasu. Nic přesnějšího na měření v domácích podmínkách neseženete. Obvod pasu určuje vaše zdraví. Stále menší obvod pasu je neklamným znakem, že hubnete.

Komentáre k článku: Kdo má a kdo nemá hubnout

  1. Inez Rek 25. března 2015

    Pěkný komentář o hubnutí po padesátce, ale ono to takhle nefunguje. To co do teď fungovalo, už nejde a kdo do teď neměl problémy s váhou, tak teď je má.Jsou vyjímky, ale já vidím kolem sebe, že je to takto u většiny žen. Já sama mám o 16 kg víc a namůžu je sundat, kdybych snad byla o hladu celý měsíc. Když se mi podařilo sundat za půl roku 12 kg, za další rok jsem je měla zpět a ještě o 4 víc, a to mě to stálo u specializované poradenské firmy spoustu paněz.Lékař se na mě vykašlal a nic neřešil. Při výšce 170 cm mám 86 kg a při věku 56let – to se ji zdálo normální.Tak kde se má člověk dovolat pomoci opravu nevím.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: