Jak zhubnout z břicha

Jedna z častých otázek zní právě takto. Takže proč ty břicha vlastně rostou a co se dá udělat proto, aby nám zas splaskly?

Velký obvod pasu je dnes nejspolehlivější způsob, jakým se dá měřit nejen obezita, ale i zdravotní stav. Za chvíli se k tomu dostaneme, ale začněme pěkně od začátku.

Proč břicho roste?

Lidské tělo je nastaveno tak, že pokud má přebytek energie, ukládá energii ve formě zásobního tuku. Nic jiného nemáme. Část sacharidů se změní na krevní cukr, část se připraví jako “sladká rezerva”; v játrech. Ale cukru k okamžitému použití je v těle poměrně málo.

  • Bílkoviny se do rezervy ukládat nedají. Tělo je buď využije, nebo vyloučí.
  • Sacharidy se mohou přeměnit na tuk.
  • Tuk se může nejsnáze uložit jako zásoba.
  • Jiné zásobní systémy v těle nemáme. Nepříjemné je, že tělo se drží selské logiky – nerado sahá do rezerv. Pokud nemusí, raději jako zdroj energie využívá snadněji dostupnou energii. Z tukových buněk čerpá až když nemá na výběr.

Tuková tkáň se nachází v těle na více místech a dokonce je několik druhů tuku.

Tukové buňky jsou schopné zvětšovat svůj objem a plní se tukem. To je v těle zásobárnou energie. Kdyby bylo “špatně” tělo přežije. Například zvířata se často před zimou takto zásobí a zimu i díky tomu přečkají. Tuková tkáň jim slouží zároveň jako energetická rezerva i tepelný štít. Takže proto tělo ukládá nevyužitou energii. Proto ji také šetří. Je to dobrá rezerva na “horší časy” ;.

Navíc čím častěji se objevují těžké období – například bez jídla – tím ochotněji se bude ukládat tuk do zásoby. Takový stav nastává například pokud se stravujete nepravidelně. Ve hře jsou dva mechanismy, proč to tak je:

  1. Metabolismus je po hladovění nastaven do “ostražitejšieho” režimu. Změní se jeho schopnost efektivně využívat energii a pokud může, ukládá do zásob.
  2. Zejména my, v civilizovaném světě, pokud hladovíme, není to z důvodu období nedostatku. Je to z pohodlí, stresu, nebo neznalosti. Hned pak už jídlo máme. Často je to jídlo mimořádně nevhodné. Takové, které značně usnadní, aby se uložilo jako tuk. Více v pasáži o glykemickém indexu potravin.

Lidé, kteří se nepravidelně stravují a často i málo cvičí jsou oběti tohoto jevu. Mohou mít velmi málo podkožního tuku, ale zato velké břicho. Pak se ptají, jak shodit z břicha. No tohle je docela špatná otázka! Správnější otázka by byla, jak změním svůj životní styl tak, aby nedával příčinu vzniku obezity.

Rozložení tuku v těle

V těle je více druhů tukové tkáně.

  • Podkožní tuk se nachází všude, ale ten se zdánlivě “plní” o něco pomaleji. To proto, že případné přibrání se rozloží poměrně pravidelně do celého těla všude pod kůži.
  • Zásobní tuk se nachází v oblasti břicha au žen i na bocích a stehnech. Tento druh tuku zabírá menší plochu a pokud se plní, je to nápadnější.
  • Ještě je tu i takzvané hnědé tuková tkáň, ale tomu se dnes nevenujme.

Pokud máte problém s přibíráním, týká se vás zejména právě to, co se nazývá nitrobřišní tuk. Nejen, že to totiž velmi vidět, je to i nezdravé.

Zdraví a velký pupek

Bohužel právě tuk uvnitř těla je problém. Vytváří se postupně kolem vnitřních orgánů. Nejen kolem střev, ale bohužel i kolem jiných měst, například kolem srdce. Tento tuk má nepříznivý vliv na činnost orgánů.

  1. V první řadě je to mechanická překážka. Vytváří tlak, překáží. Kdo si to chcete lépe představit, kupte si v řeznictví srdce. Pořádně si prohlédněte ten tuk. Je tuhý. Překáží a brání v přirozeném pohybu orgánů.
  2. Zadruhé je tuková tkáň samostatný orgán. Jako takový má svůj metabolismus, to mimo jiné znamená, že sám vylučuje různé látky, které přímo ovlivňují imunitu, metabolismus. Zatímco je tuku přiměřené množství, tak je vše v pořádku. Ale pokud je tuku v těle několikanásobek, najednou stoupne i množství látek, které toto tkáň produkuje. Jsou to látky, které ve vysokých dávkách zdraví neprospívají. Zvyšují pohotovost ke zánětu, například.

Proto přítomnost obezity je velmi vážné riziko. Člověk, který by měl zhubnout z břicha je vinou obezity náchylnější na mnoho “civilizačních” chorob. Srdce, astma, infarkty, porážky, onkologická, metabolické choroby, potíže s pohybovým aparátem … I tak krátký výčet by měl stačit k tomu, aby odstrašil. Logická otázka by pak zněla:

Jak zhubnout z břicha?

No a nejsprávnější odpověď zní: neútočte na své břicho. To je v tom nevinně. To roste pouze v případě, že mu pro růst vytvoříte podmínky. Proto správné řešení bude odstranit příčinu vzniku obezity. Jakmile ji odstraníte, začnete hubnout. Pomalu, ale bezpečně. Hlavně však: nedoporučuji rychlé hubnutí!

  • Zrušte nepravidelnou stravu, nepřejídejte se a nejezte nevhodná jídla.
  • Začněte do svého života přidávat sport.

To je účinný postup, který funguje.

Nezkoumejte co je na břiše, ale to, co je v břiše

Tuková tkáň přibývá kolem střev, jater a AJ pod kůží kolem břicha. To se následně spočítá – břicho roste i uvnitř, i pod kůží. Naproti tomu tuk na tvářích nebo na předloktích se nachází jen pod kůží, tedy obrazně řečeno “jedna vrstva”.

Pokud se na to podíváme z pohledu zdraví, je to ještě horší. Zásobní tuk se totiž hromadí iv hrudi, například kolem srdce. Hrudní koš však neumožňuje aby se viditelně zvětšil a tak obezita tlačí na srdce jako obruč. Není divu, že srdce, které je porostlé tukem nebude fungovat normálně. Připočítejte k tomu i zúžené cévy a máte nejčastější příčinu úmrtí u obézních – kardiovaskulární choroby, nejčastěji infarkt.

Pokud vás v této chvíli stále zajímá hubnutí na břiše, skočte do řeznictví a kupte si jedno srdce. Skoro všechny jsou prorostlé tukem. Doma si zkuste, jaký pevný ten tuk je. Je problém rozřezat ho. Pokud ho chytíte do rukou, je problém ohnout ho. Je to pevná obruč, tlačící na srdce. Pokud tedy uvažujete o hubnutí z břicha, vyplatí se vám hubnout právě vnitřní tuk. Ať vypadáte jak chcete, ale důležitější je přežít a pokud se dá, tak ve zdraví. Pokud si totiž dáte břicho zmenšit liposukcí, zmenší vám právě ten “vnější”; tuk, který vás vlastně vůbec nezajímá. Podkožní tuk má jen malý vliv na naše zdraví. (Má, zvyšuje v těle pohotovost ke zánětu.)

Zhubnout nitrobřišní tuk je možné

Pokud si prohlédnete to srdce, které jste si koupili v řeznictví, vytušil, že to není práce na pár dní, ani na pár týdnů. Odbourat tuto nepříjemnou hustou masu si vyžádá hodně času.

Nitrobřišní tuk se snadno hromadí zejména tehdy, když jíte nepravidelně, nebo když držíte diety a občas si povolíte výjimky … Velmi rád roste, pokud ho krmíte cukrem. Proto vaše hubnutí musí začít změnou ve stravě. K ní přidejte hojnost pohybu v aerobním pásmu zatížení. Tak zajistíte, že během sportu budete jako palivo využívat i tuková tkáň. Rychlé procházky vám umožní hubnutí z břicha.

To, že se během redukce váhy obvykle mění i proporce ostatních částí těla je daň, nebo “trest” za to, že jste si na břiše nechali vyrůst tu pneumatiku. Je nerozumné nejdříve si zkazit postavu a pak chtít její dokonalou nápravu. To obvykle nejde.

Chcete-li aby vaše postava během hubnutí byla co nejlepší, kromě cviků na hubnutí se věnujte i posilovacímu tréninku. Ten musí řídit trenér, nebo někdo, kdo ví, co dělá. Ať vám chybné cvičení neublíží. Protože hubnutí bude běžet nejen na břiše, posilujte svalstvo korzetu. To jsou břišní svaly a spodní svaly zad. Přednostně doporučuji cvičit SM Systém doktora Smíška, teď už se to po novém jmenuje SPS systém. Tyto cviky vám zlepší postoj, zajistí stabilitu – například pokud zakopnete, nespadnete, protože máte pevný korzet. Lidé, kteří necvičí ve starším věku snadněji spadnou, protože to neubalansujú. A jak padají, jejich slabé svaly už nedokáží proti pádu udělat nic. Tvrdý náraz obvykle znamená zlomeninu … Jsou to zároveň cviky, které jsou zároveň ochranou před bolestmi páteře.

Uvědomuji si, že jsem vám vlastně právě velmi zdlouhavě řekl, že máte zapomenout na hubnutí na břiše a že máte začít cvičit cviky na celé tělo. To se vám nemusí líbit. Mnoho tlustých lidí má málo času (chuti) na nějaké cvičení. Věří se že pokud si odcvičíte nějaké “sklapovačky”; vyřeší tím všechno. Věřte mi, nestačí to. A ani nepomůže.

 

Nevěřte reklamě která slibuje hubnutí na břiše

Na trhu najdete nečekaně mnoho možností, které slibují hubnutí na břiše a to dokonce velmi rychlé.

  • Knihy, které již v názvu slibují, že hubnout se dá bez diet, bez cvičení.
  • Diety slibující jíst kolik chcete.
  • Metody, kdy hubnout můžete jen, že si “naprogramujete” svůj mozek nějakou mantrou.
  • Koktejly na hubnutí tvářící se jako “zdravé jídlo”; přičemž čtvrtinu obsahu tvoří čistý cukr.

Nevěřte tomu. Je to byznys rafinovaných podvodníků s neinformované slušnými lidmi.

Pokud nemáte dost informací, jste na tom podobně, jako hloupý člověk. A tak se zdravý, inteligentní člověk se může v oblasti stravování chovat jako hlupák. Stačí, aby nevědět. Pokud si nenaštudujete základní porozumět souvislostem výživy, tak nevíte. Pokud nevíte, je úplně jedno, jestli jste mentálně retardovaní, nebo jen líní. Jednoduše nevíte a výsledek je stejný – nemůžete činit kvalifikovaná rozhodnutí.

  • Podobně se dá říci že pokud nečtete knihy jste na tom zhruba stejně, jako člověk, který neumí číst.
  • Pokud víte, že kouření vážně škodí zdraví a přitom kouříte, jste na tom stejně, jako strejda před sto lety, který to nevěděl.

Hubnutí jen z břicha není tedy možné. Nedejte se však odradit. Hubnutí možné je a pokud se tomu začnete věnovat, dokážete zhubnout i na břiše. Jen se připravte na to, že to břicho bude poslední, co se vám podaří během zhubnutí ovlivnit. Bohužel, je to tak.

Pozor na časté chyby při hubnutí

Mnoho lidí se pokouší zhubnout z břicha pomocí mylné úvahy. Asi nejčastěji uvažují takto: Pokud mám velké břicho, budu cvičit sklapovačky. Zdánlivě to zní logicky. Představa je taková, že pokud budu namáhat jednu ruku, tak mi zhubne, zatímco druhá ruka se nezmění. Ve skutečnosti je to tak, že pokud budete cvičit jeden cvik, posílíte sval, který zatěžujete. Ten se bude zvětšovat, nebo sílit (podle druhu cvičení). Na cvičení se použije energie a to ve většině případů energie ze zásobního cukru. Takže nějaké cvičení sklapovaček vám na hubnutí opravdu nepomůže, není tak účinné, jak byste potřebovali.

Ano, je dobrý nápad mít pevné břišní svalstvo. Ale necvičte ho v naději, že vám pomůže, pokud plánujete hubnout. Na hubnutí je účinnější cvičit velké svaly. Nohy, prsa, záda. Prvních 20 minut budete jako energetický zdroj spotřebovávat krevní cukr. Teprve pak se postupně bude využívat i zásobní tuk – čili to co chcete. Proto trénink potřebuje svých 40 minut. Z toho 20 minut se jen “zahříváte” a až potom “pálíte”. Také by trénink měl být ve správném tempu. O tom jsem už ale psal v sekci sport.

Úloha jídla při hubnutí

Také je dobré myslet i na jídlo. Častá chyba lidí kteří chtějí zhubnout z břicha je představa, že stačí začít sportovat. Představa, že pokud si dají půl hodinku na kole, pak si mohou dát hamburger a bude to v pořádku. No … Nebude. Je až s podivem, jak málo stravy nám stačí k tomu, aby nás to zásobili správnou dávkou energie. Pokud si tedy myslíte, že ten oběd v restauraci můžete “odčinit” dvěma hodinami na tenisovém kurtu, tak se mýlíte.

Větší množství jídla, než vám třeba, se totiž částečně uloží do tukové zásoby. Tělo poměrně ochotně tuk uloží. Ale mimořádně neochotně se ho vzdává. Proto se vám vyplatí raději jíst tak, aby žádné zásoby nevznikaly.

Pokud potřebujete zhubnout, udělejte to rozumným nastavením životního stylu. Řiďte se ověřenými postupy. Je to bezpečnější, než sednout na lep různým dietám (často s drastickým omezením sacharidů). Jakkoli moderní je dnes paleo dieta, ať už asi méně moderní Dukanova dieta, nebo ještě starší Atkinsova, nebo … Prostě ať je to jakkoli, diety přicházejí a odcházejí, ale lidé jsou tlustí stále. Takže pozor. Tyto diety jsou sice krátkodobě opravdu účinné, ale později přinášejí mnoho problémů. Proto je lepší nesáhnout po dietě, ale po změně přístupu k životnímu stylu.

Nepovolte si zkoušet jakékoli dietní postupy, které významně omezují některou složku.

  • Omezení tuku ve stravě způsobí velmi rychlé hubnutí. Ale i chřadnutí, protože tuk je nutný pro zdraví. Proto taková dieta může buť následovaná vážným zhoršením zdraví, například se objeví potíže se srdcem. Velmi často se dostanete až na stůl někde před chirurgem, který vám vinou nesmyslné diety bude muset “vyhodit”; žlučové kameny i se žlučníkem. Proto je lepší drasticky omezit živočišný tuk a posílit příjem zdraví prospěšného tuku jako například olivový olej.
  • Tuky se v některých dietách naopak drasticky navyšují. Vzniká tak v těle stav zvaný ketóza. Je to paradoxní, ale i to může pomáhat hubnutí, více souvislostí viz níže, protože při těchto dietách (paleo, Atkinsova) se jí hodně bílkovin, není zakázána klobása ani slanina, ale nesmí se krmit sacharidy.
  • Omezení sacharidů také způsobí velmi rychlé úbytky na váze. Na úvod. Zakrátit se však metabolismus tomu zoufalství přizpůsobí. No a pokud metabolismus = tedy vy běží v divném režimu, nelze se čekat dobrý výsledek. Tak to i bývá. Tělo se přizpůsobí divně stavu. Pokud se pak snažíte jíst normálně, najednou jojo efekt. Pokud zůstáváte ve stravě s minimem sacharidů, pak se vystavujete kardiovaskulárním nemocem, vyššímu riziku rakoviny. Často se objeví kloubní potíže jako dna, protože v krvi se zvýší hladina kyseliny močové.
  • Některé dietní systémy sacharidy zvyšují, ale potlačují bílkoviny. Například při syrové stravě asi většinou jíte ovoce a semena, takže bílkovin bude nedostatek a sacharidů může být více. I veganské jídlo, pokud není složeno správně může obsahovat nevyvážené živiny. I zde platí, že je to výživový experiment a nedá se předem odhadnout, zda zdraví prospěje, nebo ne. Připomínám, že uvažujeme o situaci, kdy ve stravě budou zastoupeny převážně sacharidy a málo ostatních složek. Nemluvím o vyvážené, čistě rostlinné, například veganské stravě. Taková je zcela v pořádku.
  • Bílkoviny se z důvodu hubnutí neomezují. Nepomohlo by to. Naopak, obvykle se přidávají. Nahrazuje se tak objem jídla, případně v naději, že to ochrání svalovinu. No hodně bílkovin je také špatně. Aby jejich tělo rozložilo na aminokyseliny a později se jejich zbavilo, bude sahat na jiné zdroje v těle. Můžete se těšit na slabé kosti. Při rozkladu bílkovin vznikají i látky jako čpavek a to může provokovat vznik rakoviny. Čili více bílkovin, než třeba raději nejezte.

Všechny podobné pokusy dramaticky měnit složení potravy tedy mohou mít vliv na hubnutí, ale jsou zpravidla spíše dočasným režimem. Asi to dlouho nevydržíte a přiberete. Pokud ale vydržíte dlouho, pak je riziko, že onemocníte pro nevhodně složenou stravu. Před časem jsem mluvil se známým, který jako lékař nějaký čas sloužil v nemocnici. Měli tam pár těžkých případů, se kterými někdo nevěděl co dělat. Podivné příznaky, těžko diagnostikovatelný okruh problémů a nejasné, jak pomoci. Měly společné jedno – v minulosti dlouhodobě držen nějaký velmi nezvyklý druh stravy.

Jednoduše jídlo rozhoduje o našem zdraví.

  • Jezte pestře.
  • Jezte přednostně to o čem je známo, že se jedná o prospěšnou potravinu.
  • Jezte střídmě.
  • Nejezte vůbec, nebo jezte co nejméně takových jídel, které jsou známé tím, že mohou škodit.

Když to splníte, časem se přestanete ptát jak zhubnout na břiše.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: