Mantinely, které vás nepustí

Vytvořte si mantinely, které vás nepustí. Pokud se vám nedaří vybřednout ze zajetých kolejí, zkuste zcela změnit prostředí. Můžete odjet na dovolenou a začít tam. V novém prostředí nemáte vyjeté žádné cestičky. Nastavíte si vlastní procesy a začnete si na ně zvykat. Po dvou či třech týdnech se i doma už snadněji pohnete novým směrem.

Tento trik se dá s úspěchem využít zejména při odstraňování závislosti. Například pokud se chcete zbavit kouření, nebo zbytečně pravidelného, i když zatím možná jen mírného, popíjení alkoholických nápojů.

Samozřejmě, ne každý může sbalit kufr a na měsíc jít bydlet někam do hor.

Pokud hubnete doma, vytvořte si co nejlepší startovací podmínky. Změnit prostředí můžete i částečně. To už pak jsou tak trochu mantinely, kterými se budete snažit držet se na nové trati. Mantinely pomohou, dokud si “vyjezdíte” nové koleje.

Z chladničky, spíže a z bytu vyhoďte všechno, co není vhodné jíst. Možná nastane problém, pokud jeden člen rodiny chce zhubnout a ostatní se plánují dále cpat čipsy, sladkostmi a nezdravým jídlem. Zkuste se s rodinou dohodnout na nějakých kompromisních pravidlech.

Zkontrolujte si doma talíře. Jsou velké? Investujte a kupte menší. I velikost talíře je tak trochu mantinel, který určí, kolik si člověk naloží. Na jeden talíř se totiž dá položit vhodných 70 gramů surové (200 gramů vařené) rýže. Na velký talíř hravě naložíte i 500 gramů vařené rýže, což je hodně i pro dřevorubce.

Jednoznačně oznamte všem známým, aby s vámi nepočítali s dobrotami a krmením. Pak to ale musíte dodržet. Někteří lidé vám nezdravá jídla nabízet nepřestanou asi nikdy. Nejčastěji jsou to prarodiče. Ostatní si brzy zvyknou, že vám nemají nosit nic, nebo pokud, tak třeba tofu.

Zapisujte si mimo jiné i všechny výjimky. Lidé kolem vás budou bagatelizovat. “Vždyť jedna sušenka tě nezabije.” To je pravda. Rychlý pohled do zápisníčku vás však upozorní, zda tento týden nemluvíme již o čtvrté výjimce …

Fotografujte, nebo zapisujte si každé své jídlo. Sdílejte je s kamarády (pouze s těmi, které to zajímá). Už to, že musíte nějaké jídlo zapsat, nebo nafotit vás často zastaví. Vím, zní to divně, ale funguje to.

Při troše štěstí takto začnete řídit své zvyky novým směrem. Opakování pomáhá zvyk posílit a mantinely brání tomu, abychom sešli nechtěně, nebo omylem ze správné cesty.

Ostatně, podobné mantinely dnes používají i prodejci. Díky nim zákazníci více nakoupí.

V hypermarketu vám dají tak velký nákupní košík, že i velký nákup v něm vypadá trapně. Zákazník má pak podvědomě špatný pocit. Nakoupí tedy víc.

V nabídce jsou různá balení, které útočí na vaši lakomost. Kup 4 balení, páté bude zdarma. (Ne, nebude.) Koupíte a sníte o jeden víc.

Půlkilový jogurt se prodává jako rodinné balení. Buďme realisté. Není problém dát si ho celý na posezení. Mnozí lidé mají zvyk dát si jeden kelímek. Jedny sardinky, jeden rohlík. Jeden – to je mantinel. Prodejce tedy vyrobí pečivo o hmotnosti 150 gramů a půlkilový kelímek jogurtu. Vy jste zvyklí sníst jeden kus. On vydělá, vy přiberete.

Ujistěte se, že pro vás bude pohodlnější sáhnout po zdravém jídle než po pamlsku.

Jednoduše, v novém režimu musí jít hodně věcí “samo od sebe”. Nemůžete se stále přemáhat. Pokud se totiž budete velmi přísně ovládat, vaše “vůle” se postupně vyčerpává. Vydržet pár dní cokoliv? To se dá. Ale pokud to nepřestává, vyčerpání se stále více prohlubuje. Únava zhoršuje celkový stav člověka. Je to stres. Nejen psychický, ale i fyzický. Unavený člověk se chová jinak, než svěží člověk.

Unavený má sklon minimalizovat další námahu.

  • Ztrácíme “chuť” něco dělat, nebo pokračovat v tom, co je namáhavé.
  • Jedna z prvních věcí, které “vypneme” ve stavu únavy je tvořivost a aktivita.
  • Ve stavu vyčerpanosti klesá produktivita. Upřednostníme pasivní, nenáročné činnosti, pokud se nedá přímo ležet nebo spát.

Proč tolik mluvím o únavě? Protože ta se týká i diet a všech snah o rychlé hubnutí. Příliš přísný režim vyčerpává naši vůli a energetické zdroje. Pak je jen otázkou času, kdy se člověk naštve a přestane s tím. Proto jsem už doporučoval a zopakuji to:

Změny třeba dělat postupně a mírně. Tak, aby se tělo i mysl postupně přizpůsobily na nový režim.
Nepohodlí a námahu třeba vyvážit náležitým odpočinkem a přiměřeným množstvím jídla.

Přechod na nový životní styl byste v souhrnu neměli vnímat jako frustraci. Pokud si připravíte jen omezení a zákazy, nevydržíte to. Proto je nutné, abyste měli v novém životním stylu i odměny a radost.

Budete poctivě cvičit a pravidelně jíst. Ano, odměnou vám může být štíhlost. Buďme ale realisté. Štíhlost vás potěší, ale ne nadlouho. Na to si rychle zvyknete a už vás to nebude odměňovat. Při novém životním stylu ale musíte setrvat.

Jak to udělat, abyste to nevnímali jako příliš velkou oběť? Zde vám neporadím. Je to u každého jinak. Vím vám jen doporučit, jak by to vypadat nemělo.

Neměli byste k běžnému dennímu “nerváku” v práci a možná složité situaci doma přidat ještě další ránu v podobě zákazů a příkazů souvisejících se stravou a cvičením. Pokud žijete “hekticky”, tak jídlo a sport jsou asi to poslední, co byste měli změnit.

Představme si ženu, která má stresující, únavné povolání. Půl hodinu do práce a půl hodinu z práce jezdí v zácpě. To je také stres. Doma možná mají s manželem napětí, hádky. K tomu problémy s dětmi a možná konflikt s kamarádkou. Hypotéka spolkne velkou část příjmu a zdá se, že prarodiče jsou bezmocní, třeba o ně začít pečovat. Bude třeba vzít si půjčku a již nyní jsou finančně téměř na nule. Je to jeden kolotoč. Tato žena se často přes den ani nestihne najíst. Pak na smrt utahaná večer něco sní. Nic mimořádného. Není to žádné obžerství. Ale to všechno stačí k tomu, aby přibírala. Je na konci se silami i nervy.

Pokud do tohoto zmatku navíc ještě přidá nějakou dietu, cvičení, nebo třeba i kurz angličtiny, nemá téměř žádnou šanci uspět. Už teď se asi cítí jako tažný mezek. Pokud jí přihodíme další náklad, je jen otázka času, kdy klekne.

Proto by stálo za úvahu vždy začít dělat hlubší změny, než jen na talíři. Projděte si svůj život. Je stresující a namáhavý? Možná právě chutné jídlo a odpočívání je jakýsi váš opěrný bod, který vás jaksi drží nad vodou. Pokud jídlo změníte za méně atraktivní a místo odpočinku se začnete trápit v posilovně, prudce může klesnout vaše vůle. Vyčerpá se.

V těchto případech potřebujete začít tím, že si zjednodušíte život. Ne hubnout a diety. Vím, snadno se mi to takto napíše a těžko se to dělá. Ale pokud jste v jednom kolotoči, mám pro vás pár tipů. (Obávám se však, že ti, kteří opravdu mají tento problém asi knihy nečtou.)

Zkuste analyzovat situaci a vyškrtejte všechny povinnosti, které můžete. Jsou věci, které stačí flákat a některé věci nemusíte dělat vůbec.

Pokud si neumíte poradit sami, kontaktujte v této věci odborníka. Může to být psycholog, nebo dobrý přítel.

Pomoc zvenčí má své opodstatnění. Když je člověk ve stresu a v “jednom kolotoči”, přestává myslet rozumně. Ani zcela jasné a jednoduché řešení vám v takovém stavu nenapadnou. Rozhovor s odborníkem pak probíhá tak, že psycholog vám dává jen otázky. Jimi vás “vyzpovídá”. Tím, že vás takto řízeným rozhovorem donutí popsat svou životní situaci, často sami přijdete s novým nápadem, jak ji řešit. Právě o to jde.

Pokud se vám podaří snížit stres a vyčerpání, často už jen toto stačí k tomu, abyste začali hubnout. A to jste ještě nezměnili stravu a nezačali cvičit. Proto je dobré životní styl vnímat jako jeden velký celek. Ptejte se na otázky jako například:

  • Mohu svůj současný život hodnotit jako dobře nastavený?
  • Těším se večer na zítra? Každý den?
  • Dělám každý den něco, co mě baví, těší a je to užitečné?
  • Relaxuji každý den přiměřeně?
  • Mám čas spát? Spím dobře? Dostatečně?
  • Setkávám se převážně s příjemnými lidmi?

Fajn je, pokud na každou otázku odpovíte ano. Pokud ne, ptejte se proč. Tak se vám podaří hned najít oblasti, které se vám nelíbí, nehodí, překážejí.

Pokud změníte životní styl, je to namáhavé. Pokud vůli zaměstnáte těžším předsevzetím, počítejte i s tím, že to prostě “žere energii”. Proto se nebojte řádně stravovat.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: