Zdraví škodlivé svátky

Vánoce a konec roku v pojetí mnohých rodin představuje tvrdý nápor na organismus. Člověk si někdy až klade otázku, jestli by nestálo za to přehodnotit některé tradice a upravit je – alespoň do podoby, která neohrožuje zdraví.

Když se mluví o Vánocích, většina lidí si představí čas radosti, spokojenosti a veselí. Tyto stavy je však potřebné nějakým způsobem navodit. Málokoho napadne, že pro tento účel stačí dát pouze dohromady pár příjemných lidí a vyloučit ty nepříjemné. Svátky jsou však postaveny především na tradicích, ponecháváme si mnohé hodnoty z minulosti, z období nedostatku, kdy jídla nebylo tolik, jako je dnes a nemělo až tak koncentrovanou energetickou hustotu. Dopřát si v zimě po období práce a uskromňování je fajn, ale v dnešní době lidé fyzicky pracují mnohem méně. Dobrot je více, než bylo kdysi, kdy lidem stačila ryba, oříšky, medovník a jablko.

Vánoce vedou i k tomu, že mnozí z nás celkem nesmyslně a zbytečně naberou na váze. Ale to je v tomto případě možná ten nejmenší problém. Postačí se zeptat lékaře, kolika lidem se štědrost vánočních svátků promění na pobyt v nemocnici, protože takový nápor svátků jejich organismus odmítne přijmout a zareaguje po svém. Pozor na svátky. Běžný pobyt v domácnosti, která je zamořena lákavou energií dobrot, znamená příjem 20-30 tisíc kJ na hlavu a den, a to i v případě, že se hodně ovládáte. Přibrat 5 kg jen v průběhu Vánoc? Není problém.

A opět tady máme syndrom kontejneru. Pokud již máme nakoupeno, málokdo má tu sílu vyhazovat po štědrovečerní večeři zbytky. A právě to by mělo být spávným postupem – ano, dopřejte si, ale jen na jeden den! Užijte si to, přejezte se, pokud z toho budete mít radost. Ale jen na jeden den. Ne na 2 až 3 týdny, dokud se z nudy a marnivosti neminou všechny zásoby.

Zdraví škodlivé Vánoce

Vánoční svátky a konec roku v pojetí mnoha rodin představuje tvrdý nápor na organismus. Člověk si někdy klade otázku, zda by nestálo zato přehodnotit některé tradice a upravit jejich. Alespoň do podoby, která neohrožuje zdraví.

Svátky jsou postaveny především na tradicích, přebírá se mnoho hodnot z minulosti. Z období nedostatku, když jídla nebylo tak hodně jako dnes. Dopřát si v zimě po období práce a nedostatku je fajn. Dnes však děláme fyzicky mnohem méně. Dobrot je více než kdysi, když lidem stačily ryba, oříšky, perník a jablko. A byla to hostina. Dnes bychom to nazvali skromným předkrmem.

Pozor na svátky. Běžný pobyt v domácnosti, která je zamořena lákavou energií, znamená příjem asi 20 až 30 tisíc kJ na hlavu a den a to i v případě, že se hodně krotit. Přibrat 5 kilo jen během Vánoc? Žádný problém. Nudíte se, jste doma a po ruce jsou plechy sladkostí. Odoláte? Pokud už máme nakoupené, málokdo má tu sílu po Štědrém večeři vyhodit vše, co se nedojedlo. Právě to by mělo být správným postupem – ano, udělejte si dostatek, ale na jeden večer! Užijte si to. Ale jen jednou! Ne na neurčité dva až čtyři týdny, dokud se z nudy a marnivá přebytku neminou všechny zásoby.

V mnoha rodinách absolvujeme královské hostiny. Každý víkend, nejednou i častěji. Co pak chcete koupit na svátky, aby byly ještě výjimečnější? Celé prase? Dort velkou, jako pračka?

Pohostinnost na návštěvách

Je zvykem uctít hosty jídlem. Tím vybraně nejškodlivějším. Škoda, že podobné nápisy jako na cigaretách nevidíme i na potravinách. Nápisy například na cukru “nemírného konzumace poškozuje zdraví”. Na uzeninách “Častá konzumace může navodit rakovinu”. Na taveném sýru “Zvyšuje krevní tlak a odvápňovat vaše kosti”. Na dietní salámu a párcích “Jsme chutné a rady ucpeme vaše cévy”. Na kole “Pozor na vznik závislosti, nápoj není vhodný pro děti, mládež a dospělé”.

Možná si někteří říkáte, že žít třeba naplno. Tělo má jít do hrobu zhumpľované. OK No zkuste si to představit v praxi. Nemusí to být vždy tak, že byste po dlouhém hodování z ničeho nic umřeli “na počkání”, třeba na infarkt. Mnoho lidí před smrtí dost dlouho trpí. Obávám se, že to utrpení nezmírní vědomí, jak jim v minulosti chutnalo.

Pokud se potýkáte s tučnými lidmi, vyplatí se, pokud se širokým obloukem vyhnete jakýmkoli produktem z jejich kuchyně. Pokud hubnete a přijdete na návštěvu, obvykle vás s širokou náručí vítají slovy jídla je dostatek, je dobré a dělali ho kvůli nám. Je slušné, pokud neodmítnete. Nechcete snad urazit tím, že si nedáte. Pokud nesníte, oschlo by a vyhodilo by se. A vůbec! Chutnalo vám? Dejte si ještě! Nechcete? Ahá! Takže vám asi nechutnalo. V této konfiguraci má mnoho slušných lidí opravdu vážný problém odmítnout pohoštění. Stůl se prohýbá pod majonézovými saláty, řízky a škvarky, než ovocem a zeleninou. Pokud nechcete urazit a odmítat, čeká vás asi krotké jídlu a pití?

Jak na nástrahy společenského výkrmu?

Vyplatí se, pokud si předem vymyslíte nějaký příběh, který vám umožní vyhnout se pohoštění. Oznamte žlučníkové potíže a ledvinové kameny. Pak se vám možná ujde alespoň trochu dietní strava. Nemoci, na které se dá vymlouvat, musí být bolestivé a rychle nastupujícími záchvaty. Strach z obezity vám uzná málokdo. Obézní vám o to raději dopřávají. Ať nejsou tlustí jen oni.

Méně radikální řešení je donést si vlastní zbraň – jídlo. Nikde není psáno, že na návštěvu je třeba přinést jen obligátní láhev alkoholu. Položte na stůl obrovitánskou mísu salátu, misku se sýrem cottage nebo tofu. K tomu misku lněných semínek. Hostitele se hlavně z jídla, které jste si přinesli vy. Po úplném nasycení zeleninou pak můžete zobnout i trochu z jejich jídel a vzdychat, jaké jsou dobré. Nasytíte se, potěšíte chuťové pohárky a na druhý den na vás nebude váha dívat pohrdavým okem.

A ještě něco – nezapomeňte na velkou láhev čisté vody. Je vhodné pít čistou vodu bez bublinek a málokdo vám z ní bude pít. Kdo by už pil “dešťovou vodu”?

Komentáre k článku: Zdraví škodlivé svátky

  1. Martin 6. listopadu 2011

    Když jde o Vánoce, tak pokud si udělám bramborový salát a místo majonézy použiji nízkotučný jogurt, tak je to v pořádku?

  2. Miro Veselý 7. listopadu 2011

    Martin proč? Majonéza obsahuje poměrně kvalitní tuk. Pokud jí a salátu bude rozumné množství, pak je naprosto v pořádku jíst jídlo jak má být. Třeba na Štedrý večer si dejte naprosto co chcete. A dost. Pak na Silvestr. U Vánoc je problém, že lidé doslova žerou 2 týdny nonstop. Nudí se a jsou obklopeni cukrovím. To je hlavní dúvod přibírání přes svátky.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: