Nenechte se oklamat výrobci

Nejednou se v obchodech lidé řídí spíše cenou, než složením potraviny. To se dá pochopit, každý z nás chce ušetřit. V tomto článku se podíváme na to, že úspora může být zajímavá, když začnete číst etikety.

V tomto článku asi nebude hodně zábavy, ani z něj nechci vyvodit na závěr nějaké konkrétní “poučení”, či srovnání potravin.

Ukážu vám jak můžete uvažovat o potravinách nejen během hubnutí

To je hlavním cílem tohoto článku. Někdy totiž při hubnutí doporučuji volit i dražší potraviny. Na první pohled to pak vypadá tak, že proděláte. Na druhý pohled ale zjistíte, že z kvalitní potraviny stačí sníst méně.

Ostatně pokud jste přibrali, asi to znáte. Do košíku si naložíte kopu levných a nezdravých věcí. Různé sušenky, dobošky, tyčinky, chipsy, limonády. Když se to sečte, není to malé číslo.

A v tomto článku si ukážeme i to, jak výrobci vyprodukují zdánlivě levnou potravinu.

Začněme hned tím nejméně vhodným. Uzeninami. Při hubnutí jsou uzeniny “zakázané” ;. Pokud můžete, raději se jim vyhýbejte. Je to asi nejméně kvalitní potravina. Ostatně stačí si jako příklad vzít párky. Záměrně začnu párky, tam se snadno a srozumitelně dá vysvětlit princip, jako výrobce může dodat produkt levně a vskutočnosti draze.

Park jako park? Ne. Podívejme se z čeho se skládá.

nejlevnější párky

Ty nejlevnější výrobky se vzhledem podobají “normální” zboží. Ve skutečnosti vám ale výrobce nic nedá zadarmo. Ani levně. Naopak – smísí šikovně odpad tak, že na tom stále vydělá. Stačí když nahlédnete na složení levných párků. Která z ingrediencí vám jde na chuť a která se hodí při hubnutí?

  • Vepřové maso 24% (nečekejte že to je krásné stehno …)
  • Strojně oddělené kuřecí maso 23%
  • Pitná voda (10 až 20%)
  • Vepřové kůže 11%
  • Bramborový škrob (7 až 10%)
  • Vepřová slanina 6%
  • Jedlá sůl, modifikovaný bramborový škrob, směs koření, dextróza, sušená červená řepa
  • E 450, E 451, E 621, E 412, E 415, E 300, E 316, E 331, E 150, E 120, E250

Co říkáte? Je to odpad pomocí chemie, barvení a různých výplní smíchaný s vodou a nacpaný do obalu. Výrobce pro jistotu neuvádí ani energetické hodnoty. Dopadlo by to špatně.

Bílkoviny mohou být tak asi 10 gramů, tuk 30 a více gramů na 100 gramovou párku. Doporučuji proto nekupovat raději levné párky. Pokud na nich není takový napsán seznam, tak v nich je to asi ještě horší.

Běžné párky “střední třídy”

Normálnější párky mívají takové složení:

  • Vepřové maso (min. 68%)
  • Hovězí maso (min. 17%)
  • Voda (odhadem okolo 20%)
  • Sůl, Aromata, Sušené droždí, Rostlinné koncentráty
  • E160c, E250

To už je určitě lepší – spolu 85% masa i když jeho kvalita určitě není z první ligy. I zde budou bílkoviny někde kolem 11 až 15 gramů na párek a tuk přes 20 gramů.

Na tomto příkladu jsem chtěl ukázat, že pokud si chcete koupit masný výrobek, tak párky nejsou tou nejlepší volbou. Pokud už chcete maso, kupte si – maso. Ne výrobek z masa.

Bez názvu-1

Vidíte, že v levném produktu za málo peněz kupujete 70% zboží, které byste normálně asi nechtěli. Alespoň předpokládám, že nikomu nejde na chuť jíst vepřové kůže místo párků.

A nyní se přesuňme k normálnějším výrobkům. Takovým, které i během hubnutí občas můžete.

šunka

Šunka se běžně považuje za dietní potravinu, dokonce za zdravou potravinu. Doporučuje se při různých dietách a také při hubnutí si ji občas můžete dopřát. I zde jsou ceny s velkými rozdíly. Jak se zorientovat? Která šunka při hubnutí bude lepší?

levná šunka

  • Vepřové maso (min. 60%)
  • Voda, Sůl, modifikovaný škrob, Koření
  • E325, E450, E451, E250, E407

V této šunce najdete na 100 gramů 11 gramů bílkovin a 3 gramy tuku

dražší šunka

  • Vepřová kýta 96%
  • pitná voda
  • Sůl, Dextróza, Aroma, Kmín
  • E 250, E407, E415, E301

V dražší šunce bývá i 20 gramů bílkovin a tuk také kolem 3 až 6 gramů.

Bez názvu-1

  • 100 gramů laciné šunky za 40 centů
  • 100 gramů lepší šunky za 90 centů

Mezi šunka nebude velký rozdíl v obsahu tuku. Při množství jaké při hubnutí sníte to není rozhodující. Zato však šunku papáme proto, že chceme bílkoviny. Chcete si udělat housku v níž má být třeba 10 gramů bílkovin z masa?

  • Potřebujete 100 gramů laciné šunky za 40 centů
  • Nebo 50 gramů dražší šunky za 45 centů.

Pokud si do housky dáte kvalitnější šunku, sníte méně balastu a jste téměř na stejné ceně.

sýry

Při hubnutí se snažíme omezovat živočišný tuk na minimum. Proto jsou sýry většinou spíše nevhodné. Běžný sýr má kolem 45% tuku a to je nějakých 25 gramů tuku na 100 gramů sýra. Jinými slovy je zhruba jedno, jestli si dáte tučný sýr, nebo “pěkné” vepřové maso. Tuku bude zhruba stejně. Všimněte si, že přitom vepřové maso na vás působí jakože při hubnutí fuj a sýr by se dal považovat téměř za dítky.

  • Chuťově slušný sýr s obsahem 20% tuku v sušině je ementál Boryna. 100 gramů sýra vám dá zhruba 30 gramů bílkovin a 10 gramů tuku.
  • Pokud si koupíte běžný, 45% sýr tak jste zhruba na podobné ceně. Bílkovin dostanete plus minus stejně, ale tuku nepřiměřeně mnoho. Běžný sýr obsahuje kolem 25 gramů bílkovin a 25 gramů tuku.

Pokud byste tedy chtěli na housku položit našich 10 gramů bílkovin, máte možnost dát

  • 35 gramů 20% -ního sýra. Tak sníte 4 gramy tuku.
  • 40 gramů 45% -ního sýra. Tak sníte 10 gramů tuku.

Podobné čísla než 20% sýr vám dá i snadná mozarella. Pro nás, věčných jedlíky, je ale dávka příliš malá. Přiměřené množství sýra na jednu porci je opravdu malé. Těch 40 gramů znamená kousek. A když chcete hubnout a zdravě se stravovat, více nesmíte.

Vůbec neřeším jiné sýry. Ty tavené v střívka máte během hubnutí striktně zakázáno. Podobně rokfór a jiné zrající sýry. To už si rovnou můžete dát škvarky – nebyl by to velký rozdíl.

  • Jedinou výjimkou je parmezán, toho se totiž jaksi automaticky dává málo a stačí to. Nějakých 30 gramů vám dá 10 gramů bílkovin a 8 gramů tuku. Pokud to sečtete třeba s porcí špaget, nebo to dáte do bagety, je to normální jídlo.
  • Na trhu je i 6 až 7 procentní sýr. Zdánlivě by to byla při hubnutí ideální volba. V praxi ale zjistíte, že téměř nemá chuť. Nechová se jako normální sýr.

Nenaleťte pocitem, ani krásným obalem

Výrobci se snaží prosadit své výrobky do povědomí. Nejednou na to používají draze placenou reklamu. Aby prodali více, vyvolají iluzi, že díky jejich výrobkům se vám bude lépe hubnout.

Pokud si veřejnost myslí, že na vině obezity je tuk, hned se objeví výrobce jogurtů. A už to jde – z televize, rozhlasu, novin i billboardů se na na nás začne valit informace, že jejich 0% Jogurt je nejen zdravý. Nejen naplněn mimořádně velkými kusisko ovoce. Ale ještě po něm i zhubnete. Když se podíváte na složení zjistíte, že v troše jogurtu jsou skryté 2 lžičky cukru a ty kusy ovoce byly asi tak velké, že se do vašeho kelímku ani jedna nevešla.

Mimochodem články o hubnutí už léta vysvětlují, že lepší je sáhnout po 3 až 4 procentním jogurtu. Lidé to už zaregistrovali. A svět div se! Dnes již málo jogurtů má 0% tuku. Myslete na to! Vaší koupí přímo hlasujete za pokračování výroby toho výrobku, který kupujete.

Ještě před nedávnem byla stévie jako sladidlo jen na pultech bio prodejen. Nyní ji koupíte už iv drogerii. Vaše informovanost a nákupní zvyklosti pak mohou podpořit nejen zdraví vaší rodiny a vás. Vytváříte tak tlak na výrobce, aby vám dodávaly to, co potřebujete. To je jejich práce.

Takže dokud si něco koupíte, zkuste uvažovat o potravinách i takto. Jako kupující táhneme zdánlivě za kratší konec. To jen proto, že jako jednotlivci jsme opravdu bezvýznamní. Ale pokud by tisíce lidí začaly kupovat jinak, projeví se to i na pultech obchodů.

Ale pokud se dost lidí rozhodne nekupovat nějaký mizerný produkt, prodejcem se nevyplatí držet ho v regálech. A výrobci ho přestanou vyrábět. To, že v hypermarketech je velká část zboží špatné kvality je jen volba zákazníků. Pokud přivezou plesnivé ovoce a zákazníci to koupí, příště přivezou ještě plesnivějí ovoce.

Takže během hubnutí, ale i pro zdraví se učte číst obaly na potravinách. Někdy vám zcela přejde chuť!

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: