Chcete vypotit tuk?

Klasický názor je ten, že tuk lze „vypotit“. To však neplatí, pot není mastný, pot je voda a sůl.

Jasně, dost jsem to zjednodušil, ale mnoho lidí si myslí že tuk se dá skutečně vypotit. Je to klasický, sebestresující postoj. Smím si dát řízek, pokud jej pak půjdu vypotit (vyběhat, vycvičit). Tělo se při tréninku potřebuje ochlazovat, proto se potí. Každý člověk se při cvičení potí jiným způsobem. Někdo se nepotí vůbec, někdo velmi. Je nesprávné si myslet, že pocení má souvislost s tím, že člověk zhubl. Tlustější lidé se obvykle potí víc, co ale neznamená, že díky tomu víc zhubnou.

Někteří výrobci prodávají různé pásy, zábaly na hubnutí, na pocení „v problémových partiích“. Možná jste viděli dokonce igelity na tělech dychtivě „hubnoucích“ chudáků.

Ve skutečnosti však člověk pocením pouze vyplaví z těla více vody. To je všechno.

Ano, možná to vypadá dobře na váze, když má tlouštík po tréninku méně kil, ale má jich méně jen proto, že ztratil vodu – pocením a dýcháním. Když vám tedy příště bude někdo nabízet, že si můžete dát koláček a pak jej s přehledem vypotit na výletě, nenaleťte na to. Je to jenom sebeklam (nebo klamání druhých), který by „legitimizoval“ to, že smíte sníst něco, co vlastně sníst nesmíte.

Pokud chcete zhubnout, nejezte žádné nesmysly.

Spalovače tuku

Bohužel zatím nemáme tabletku, která by se postarala o bezproblémové zhubnutí. Nevěřte reklamě. Farmaceutické firmy udělají vše proto, aby vám prodali svůj produkt. Vy ho vyzkoušíte a následuje velké zklamání.

Pak si člověk položí otázku, jak to vlastně je. To fakt firmy prodávají neúčinné preparáty? To přece není možné?

Často jde o to, že preparáty sice jistý účinek mají, ale v reklamě, či v příbalovém letáku je značně nadsazený. Pokud slibuje “odstranění chuti na sladké”, zákazník věří, že po užití přípravku nebude mít chuť na sladkosti. No a to je právě chyba reklamy. Bude mít na ně chuť. Možná o chloupek menší, ale skoro stejnou …

Proto je dobré před tím, než si nějaký preparát koupíte, seznámit se s podrobnostmi z nezávislých zdrojů.

Zpravidla nepomůže radit se s lidmi, kteří už něco užívali. Někdo vám řekne, že mu potravinový doplněk “úžasně zabral”, jiný zas řekne že je to “docela neúčinné”. A nezmúdriete. Zůstane jediná cesta, pokusy na vlastní osobě. Dříve, než ze sebe uděláte pokusnou myš (mimochodem za dost drahé peníze) poraďte se s lékařem o svém záměru. Užívat multivitaminové a multiminerální přípravky je vždy dobré konzultovat.

Pokud vám to odebral, před koupením preparátu se ujistěte, zda obsahuje dávky v účinném množství. Mnoho reklamou opěvovaný produktů obsahuje zanedbatelné množství účinných látek. Neublíží, ale ani nepomohou … I mezi stejnými preparáty různých firem jsou velké cenové rozdíly, tak si nejdříve ověřte, zda nevolíte zbytečně předražený preparát. Často bývá s vysokou cenou spojené slovíčko “bio”. Výrobce slibuje, že účinná látka je získaná přírodní a ne syntetickou cestou a že je účinnější. Většinou informace touto větou i končí a vy těžko posoudíte, jestli je to marketingový trik, nebo fakt.

Podívejme se nyní alespoň na některé nejznámější látky, které se používají při boji s tukem.

L-Carnitin

L-Carnitin pomáhá zvýšit spotřebu kyslíku při cvičení, a tak pomáhá prostřednictvím vyššího výdeje energie odbourávat i tuk. Důležité je slovíčko při cvičení. L-Carnitin proto používejte pouze v případě, že opravdu cvičíte. A poctivě, žádné ulievanie.

Účinná dávka se liší podle různých autorů, nejčastěji se doporučuje přijímat 500 až 1000 miligramů půl hodinu před cvičením. Nebo 2 × denně po půl gramu. Takové dávkování již rozhodně není zcela levný špás. Menší dávky (pod 500 miligramů denně) zřejmě nebudou mít účinek. (Je docela hodně doplňků obsahujících desetinu účinné dávky ba i méně.)

O přípravku L-Carnitin se ani samotní sportovci ještě nedohodli, jestli ho považují za účinný, nebo za neúčinný. S velkou pravděpodobností je to individuální. Na někoho působí tak, že ho povzbudí k ostřejšímu cvičení, jiní borci zase ani po užití velkých dávek necítí žádný rozdíl. Proto si budete muset sami zkusit, zda tento ne zcela levný špás za to stojí … Pokud vám funguje (zvýší výkon, zlepší chuť sportovat, více se zpotíte) pak se asi vyplatí. A zda funguje jako placebo, nebo jinak – vždyť je to jedno. Pokud cítíte výsledky, asi stojí za to platit.

Pokud již L-Carnitin chcete koupit, udělejte si přepočet, kolik vás bude stát jedna denní dávka. Rozdíly mezi výrobci a různými produkty jsou dramatické.

Chrom

Ani v případě chromu není jasno, zda účinkuje, nebo ne. Předpokládá se, že chrom – pikolinát by měl být schopen mírně tlumit pocit hladu, nebo dokonce zmírňovat chuť na sladké. Účinná dávka je velmi široká, 50 mikrogramů denně by mohlo být na užitek a nemělo by určitě ublížit. Někteří výrobci doporučují dávky 100 mikrogramů, krátkodobě až 200.

I zde očekávejte raději žádný účinek, jako by jste podlehli tlaku reklamy. Je možné, že chrom pomůže velmi malým dílem normalizovat fungování těla (hlavně pokud z nějakých důvodů chyběl) ale určitě nečekejte, že po spolknutí tabletky se něco změní. Vše zůstane: chuť jíst, chuť na sladké. Po delším užívání možná pocítíte, že vaše chutě se zmírňují, ale není jisté, zda to má na svědomí chrom, nebo to, že se vědomě zabýváte snahou zhubnout.

Cena chromu je relativně nízká a tak jej můžete používat (pokud vám to odsouhlasí lékař).

Jód (Kelp)

Dalším z doplňků, které by mohly při napomáhat při hubnutí je jód. Je důležitý pro správnou funkci štítné žlázy. Ta produkuje hormony, které mohou regulovat kromě mnoha jiných věcí i naši hmotnost.

Denní dávka se pohybuje v dosti širokém rozpětí, nejčastěji se uvádí 150 mikrogramů, to však závisí na tom, kde člověk žije a co jí. Jód je jedním z důvodů, proč se doporučuje jíst pravidelně mořské ryby. Například treska v množství asi 200 gramů kryje denní potřebu jódu. I sůl je jodidovaná, takže nedostatek jódu častěji hrozí vegetariánům, kteří zároveň nejedí jodidovanou sůl.

I užívání jódu doporučuji konzultovat s lékařem.

Kofein, taurin

V mnoha přípravcích, které jsou označeny jako spalovače tuku bývá podstatnou součástí složení kofein. Má stimulační účinky a pokud ve vás vyvolá potřebu “více pobíhat” a “být čulejšími”, způsobí to i větší energetický výdej. Může navodit akčnější náladu před odchodem do fitcentra, což není zcela špatný nápad.

Pozor však, někdo může po kofeinu mít potíže se srdcem, zvýšený tlak, nebo nespavost. Ověřte si proto dávkování kofeinu na jednu dávku. Kolem 120 miligramů je dávka odpovídající velmi silné kávě. Proto nepoužívejte kávu nebo kolu spolu s takovým preparátem, protože účinek by se spočítal.

Užívání konzultujte se svým srdcem.

HCA alias kyselina hydroxycitronová

Předpokládá se, že tato kyselina je schopna chránit svalovinu před odbouráváním a možná u někoho dokáže navodit i snížení chuti k jídlu. Aby však byla dávka účinná měli byste denně přijmout asi gram této látky. Nejlépe ve dvou, nebo tří dávek. Tím se cena dostává na nepříjemně vysoká čísla.

lecitin

Oblíbený výživový doplněk, který má snižovat hladinu cholesterolu a pomáhat zlepšit paměť. Jeho složka cholin má kromě jiných příznivých účinků pomáhat i při odbourání tuků. Cholin patří ke doplňkem výživy, které mají široké spektrum účinků a mnoho autorů jej doporučuje používat, jako běžný doplněk výživy. Účinná dávka je několik gramů denně. Méně než gram lecitinu pravděpodobně nemá účinek.

vláknina

Velmi důležitá při hubnutí. V úvodu hubnutí je jistě dobrým nápadem přijímat ji i ve formě doplňku výživy. Jak se postupně naučíte jíst hojnost zeleniny a trochu ovoce, dostanete do těla i přirozenou cestou dostatek vlákniny. Pak je namístě vyloučit potravinové doplňky. Denní příjem vlákniny by měl být asi na úrovni 30 gramů.

Komentáre k článku: Chcete vypotit tuk?

  1. Erik 18. února 2015

    Ahoj musim si dovolit malou pripominku.Samozřejmě máš pravdu ale co apokrinní pot??

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Pot

  2. Miro Veselý 18. února 2015

    Erik zkuste tedy hubnout pouze pocením podpaží. :-)

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: