Nízkosacharidová dieta

Nízkosacharidové diety patří k nejznámějším postupem na hubnutí. Jsou vůbec zdravé?

V literatuře – zejména starší a sportovní se nízkosacharidové diety staly pomalu synonymem hubnutí. Právem – tělo opravdu rychle hubne a to hlavně na začátku takové diety. To člověka povzbudí. No později je hubnutí stále pomaleji. Nakonec stačí i velmi malé “výjimky”; na to, abyste začali přibírat. Přitom držíte vlastně dietu – jste podvyživení.

Zdá se vám to absurdní? Bohužel na dietách typu Atkinsova dieta a mnoha jiných si poškodilo zdraví mnoho lidí. Díky tomu, že na začátku opravdu účinně a rychle hubli “nedají na tuto dietu dopustit” ;. No od štíhlosti už mají dost daleko. Stále více, či méně “škrtí”; sacharidy. Přílohy malé i pro vrabce, chlebu se vyhýbají jako upír kříži.

Kromě toho, že nízkosacharidové diety se na hubnutí nehodí (Nevěříte? Zeptejte se tučných jako hubli!) Jsou tyto diety zdraví škodlivé. Při dlouhodobém nedostatku sacharidů se v těle začnou hromadit problémy. Méně známé asi je, že při této dietě se zvedá množství kyseliny močové v krvi. To zvyšuje riziko různých onemocnění. Kloubní problémy, ateroskleróza a některé druhy rakoviny mohou být spolu vyvolány i takovýmto způsobem.

Proto doporučuji, neblázněte s Nízkosacharidová dietami. Jezte přiměřené množství jídla a cvičte.

Nízkosacharidová dieta je dvousečná

Na jedné straně má opravdu rychlé výsledky. Pokud z potravy téměř vyloučíte sacharidy, téměř okamžitě se vaše tělo odkapat. Už za pár dní zřejmě shodíte tři kila jako nic. Netěšte se! Není to slanina kterou jste chtěli hubnout.

Po pár dnech však sacharidy v těle začnou chybět. Pokud jste neudělali nějaké jiné opatření, projeví se to postupným nárůstem

  • únavy
  • podrážděnosti
  • sklonu k pasivitě
  • snížení celkového výkonu

Jednoduše v těle chybí energie. Jasné – i živiny a to nutí tělo aby sáhlo do tukové rezervy.

No pokud takto brutálně nutíte tělo aby “žralo své zásoby” ;, zároveň ho nutíte aby se začínalo přepínat. Nastávají změny v metabolismu a později, když sacharidy zase přidáte, rychle přiberete. To je největší problém nízkosacharidové diety. Zpomalí nejen vás, ale i váš metabolismus. Následky v podobě jojo efektu jsou známé.

Dalším problémem který souvisí s tím co jsme řekli, ale tváří se jinak je:

Asi po třech měsících se začne hubnutí zpomalovat

Po nějakém čase si vaše tělo zvykne na to, že sacharidů je málo a zpomalí metabolické procesy. Tak se pak stane, že vy možná dodržujete nezbytná opatření, ale hubnutí se stále více zpomaluje. I to je častým jevem při nízkosacharidové dietě.

Správně byste v této chvíli měli navýšit pohyb, ale při tak malé stravě jakou máte na to asi nebudete mít hodně síly. A proto většinou lidé v této fázi ještě více omezí stravu. Nízké sacharidy se už asi více snížit nedají, ale možná se dá ubrat z jiných složek živin.

Výsledkem takového přístupu je ještě větší ubrání energie. Jasně, chvíli to pomůže a hubnutí se zase trochu pohne. Ale v těle se už zase zatahuje brzda metabolismu.

Při takovém držení nízkosacharidové diety se po několika letech můžete dostat do situace, kdy budete běžně jíst možná polovinu toho, co byste měli normálně sníst. Jinými slovy budete jíst tolik co tříleté dítě a vaše tělo bude odmítat hubnout.

Proto se přimlouvám, abyste nízkosacharidovou dietu nezkoušeli. Je tu s námi už pořádně dlouho. Prošla mnoha názvy a verzemi. A lidé jsou stále tlustí. I ti, co Nízkosacharidová dietou ztráceli půl života. Snad by vám to mohlo stačit.

A co paleo? A co tukový metabolismus?

Ano, dnes jsou modernější názvy pro nízkosacharidovou dietu. Ale v konečném důsledku je to zase jen zkouška jak rychle řešit situaci zbraní, která zatím nefungovala.

  • Paleo režim je dnes jakási snaha vycházet z předpokladu, že pralidé byli zdravější. Pokud byly zdravější, tak napodobuje co jedli ai my budeme zdravější. Bohužel není jisté zda ti lidé byli opravdu zdraví. Z některých nálezů se dokonce zdá, že trpěli stejnými obtížemi, jako známe dnes. No ale pokud se vám líbí jak se stravovali lovci mamutů, tak pak ale stáhněte jejich životní styl v celku. Mamuta lovit sice nemusíte, ale asi byste neměli jezdit autem, když můžete běhat. A Spěte v jeskyni – vypněte topení a zrušte plastová okna. Zejména v zimě. No a nepoužívejte ledničku. Předpokladem je, že budete v Nízkosacharidová režimu z nedostatku jakékoliv pořádné potravy. To se naštěstí ve většině hypermarketů večer dá zažít – takže živit se plesnivé kořínky opravdu dnes nebude problém.
  • Tukový metabolismus je geniální slovní spojení. Zní výborně, každý si rychle představí o co jde a už vytahuje peněženku. A tu asi budete potřebovat, protože tento režim je také níkosacharidový. Vychází z předpokladu tělo donutíte aby nefungovalo na sacharidy, ale na tuk. Takový režim možný je. A netěšte se! Žádná světová novinka. Je to ketogenní dieta, známá i jako CKD, nebo i Atkinsova dieta. Po nějaký čas tím způsobem budete opravdu krásné hubnout ai se dobře cítit. Nevýhodou je, že nevíme, jak tento režim působí na naše zdraví dlouhodobě. Co to udělá když to bude někdo držet 20 či 30 let. Takže já se přimlouvám spíše k tomu, abychom s tělem velmi neexperimentovali.

To vše jsou vlastně nízkosacharidové režimy.

Ve skutečnosti jde o cukr, ne o nízké sacharidy

Pokud se na věc podíváte realisticky zjistíte, že nízkosacharidová dieta není nutná. Stačí když se začnete důsledněji dívat na složení potravin a striktně zrušíte (ne omezíte, ale zrušíte) cukr. Skrývá se v mnoha potravinách. I v těch, které se jinak tváří jako zdravé.

Pokud budete jíst ovesné vločky, celozrnnou rýži a celozrnné pečivo, bulgur, kuskus, cizrnu, fazole a jiné na sacharidy bohaté jídla – budete hubnout.

Jenže

Tento režim bude fungovat pouze v případě že

  • ovesné vločky si dáte se skořicí – ne oslazené medem
  • celozrnnou rýži sníte s vodovou šťávou a kouskem libového masa, ne s mastí a kusem krkovičky
  • celozrnné pečivo sníte s trochou tofu a ne natřené šmalcom či mastí
  • fazole sníte v salátu a ne v smetanovém zahuštěné omáčky

On totiž Nízkosacharidová režim často funguje proto, že lidé změní svou stravu io prvky, které si předtím neuměli představit že jsou problém.

Třeba hodně literatury nyní dost brojí proti pšenici. Někteří autoři varují, jaká je pšenice nezdravá, jak z ní zblbnout, stulpen a možná až umřeme. A mnoho lidí když přestane jíst pšenici si pochvaluje, jak jim je najednou lépe. Jenže na rovinu:

  • Kdy jste jedli pšenici? Předpokládám, že nikdy.
  • Asi jste jedli pšeničné výrobky. Možná denně.

Ale podívejte se, jaké jsou to výrobky. Možná zjistíte, že není problém v tom zda jsou nízkosacharidové, nebo vysokosacharidové. Problém bývá jinde:

  • Chléb – pečivo. Jíte striktně celozrnné? Nebo jste naletěli obchodníkům a kupujete tmavé, vícezrnné, fit, plnozrnné a jinak lákoavo pojmenované výrobky z bílé mouky? Bílá mouka se v těle chová podobně, jako cukr. To není problém pšenice ani sacharidů. To je problém který vám vytvořil výrobce a obchodník. V minulosti bílá mouka nebyla dostupná a vše se dělalo z celozrnné. Jenže celozrnná se rychle kazí a prodejci proto raději drží trvanlivou bílou.
  • Moučné výrobky. Téměř vše co se vyrábí z mouky (sušenky, tyčinky …) je vyrobeno z bílé mouky. Viz předešlý bod.
  • Přidáno ingredience. Většina výrobků z mouky je dochucená. Aby držely pohromadě, často se přidá tuk. Aby chutnaly, tak se posladia. A i zde pak není problém sacharid, ale to, že je to bílá mouka s cukrem a tukem.

Pokud pak skočíte na vlak zvaný nízkosacharidová dieta se zastávkami daleko od pšeničných polí, opravdu začnete hubnout. Ale ne proto, že jste omezili pšenici. Zhubnete proto, že ji nejíte v průmyslově upravené verzi “obohacené”; množstvím nevhodných věcí.

Nízkosacharidová dieta je zbytečná, stačí pomalosacharidová dieta

Chcete-li zhubnout vůbec se nemusíte vzdát sacharidů. Stačí, když budete vesele jíst celozrnné výrobky, luštěniny. Tam všude je hodně sacharidů, ale nejsou tak problematické jako když sníte cukr nebo výrobky z bílé mouky.

Problém může nastat, když jste zvyklí, že na chléb třeba natírat máslo a povidla. Nebo máslo a něco jiného. Pak není problém v chlebu, ale v tom, co na něj natřete. Ono totiž taková příjemná vrstva másla, nebo masti na chlebu vám do těla dá více energie než samotný chléb.

A právě proto jsou pro někoho nízkosacharidové diety tak účinné. Přestane jíst vadné kombinace potravin.

Jako příklad si vezměme kávu. Káva při hubnutí prakticky nemá žádný vliv na výsledek. (Vím, dalo by se teoretiovať o lecčems, nyní to ale neriešme.) Jednoduše káva prakticky nemá energii. Nepřiberete z ní. Ale někteří lidé si kávu sladí a črpnú si do ní i trochu smetany. A aniž jim káva nechutná. Pokud si ale podíváte kolik tuku a cukru se za den dá v několika kávičku propašovat do těla, možná budete překvapeni. Pak by zákaz pití kávy mohl u takového člověka vést k hubnutí. Jenže to není hubnutí z omezení kávy. Ale z omezení toho, co do kávy ještě šlo.

Takže nízkosacharidová dieta je často jen nesmyslné vyhazování vaničky is vodou.

Nebojte se sacharidů. Bojte se bílých a hlavně zkoumejte, co všechno je přimíchány spolu těmi sacharidy, které jdete sníst.

Ale pokud máte cukrovku, tak …

Tyto úvahy nemusí platit u části z lidí, co jsou tlustí.

  • Obezita často začíná procesem zvaným metabolický syndrom. Ten začíná inzulínovou rezistencí a může končit cukrovkou. Někteří obézní tedy mohou mít o něco jinou reakci na sacharidy, než běžný občan. U některých lidí i celozrnné pečivo může v těle vyvolat podobnou reakci, jako kdyby snědli bílé pečivo. Pro ně pak může být opravdu bezpečnější výrazněji omezit tyto problémové moučné potraviny. Pokud je to váš případ, zařiďte se podle toho.
  • U menší části lidí může být přítomen některý z druhů nesnášenlivosti. Někdo nesnese lepek. To je forma alergické reakce a je-li přítomna, takový člověk musí absolutně vyloučit moučné výrobky alespoň ty s lepkem.

Ale proto že jisté malé procento lidí nemůže jíst normálně není rozumné, abychom si všichni zakázali jíst moučné výrobky. Jsou mezi námi lidé, kteří jsou alergičtí na vejce. Mohou je zabít. Považovali byste za normální kdyby někdo navrhl plošnou dietu s absolutním zákazem pojídání vajec? Mnoho lidí je alergických na koření. Co tak plošně zakázat koření?

Jednoduše nízkosacharidová dieta je pro většinu obézních lidí nesmyslný krok, který nepovede k výsledku. Jinými slovy pokud si dáte normálnesacharidovú “dietu”; a nebudete jíst známé problémové potraviny, budete vesele hubnout. A potěší vás to, že vám zůstane síla, chuť do života, energie, nálada a hlavně si nezpomaluje metabolismus.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: