Která dieta je po svátcích nejúčinnější?

Během svátků mnozí přiberou. Pak si kladou otázku "jak po svátcích shodit z břicha". Břicho, přesněji pupek totiž roste obvykle jako první. No a nelíbí se nám. Právem, tento druh tukových zásob je mimo jiné i značně nezdravý. Jak se ho zbavit?

Mnoho žen (i mužů, ale nepřiznají se) po svátcích na té váze stojí a následně zpanikaří. Okamžitě začnou hledat, jakou dietu mají nasadit, aby shodili to břicho. A teď si dobře zapamatujte, co napíšu:

Po svátcích shodíte kila rychle i normální stravou, jakož i kteroukoli dietou.

Proč? Protože posouzení "shození" na základě kil je mimořádně nepřesná metoda. Všimněte si, že se trochu vyhýbám slovu hubnutí.

Trávili jste svátky pojídáním dobrot? Krmili jste se tradičními pochoutkami? Zelňačka, uzené, sýry, smažené? To jsou všechno mimořádně posolené jídla. Pokud se jimi krmíte pár dní, v těle se vám nahromadilo i několik litrů vody. Nuž a litr vody = jedno kilo na váze.

  • Pokud od nového roku přejdete na normální zdravou stravu, tak mimo jiné z jídla vyloučíte nadbytek soli a v průběhu pár dní se zadržená voda z těla odbourá. Vyčůrat to.  Můžete nadšeně konstatovat, že jste za týden "zhubli" třeba 4 kila. Ale ve skutečnosti to byla zejména voda, ne tuk.
  • Pokud od nového roku přejdete na některou tvrdší dietu, výsledky budou podobné. Je jedno, která dieta to bude – Dukanova, Atkinsova, paleo, rýžová, jakákoliv. I zde za pár dní shodíte několik kil. Možná o něco více, než bez diety, ale k tomu se dostaneme za chvíli.

Vzniká však jeden problém. Ti, co si naordinovali dietu budou skvělé shozená kila připisovat té dietě. Nikdo je nepřesvědčí o tom, že i bez diety by výsledky byly stejné. Právě takto se šíří fámy o skvělých dietách. Nějaká žena za týden zhubne 5 kilo a začne o tom mluvit před kamarádkami. Ty to zkusí a také zhubnou. A už se šíří fáma, že která dieta je opravdu účinná. To, že po pár týdnech se těmto dámám hubnutí velmi často zpomalí, až zastaví již není tak atraktivní zpráva. Tato informace se proto již nešíří. Kdo už by se chlubil tím, že naletěl? Že neuspěl? Že po dietě má problémy?

Shodit tuk z břicha se dá i bez diety

Všimněte si, že druhá věc, kterou zde vzpomínám je břicho.

  • Břicho je spolehlivý znak. Pokud ho shazují, zaručeně hubnete tuk.
  • Váha (správně hmotnost) je zcela nepřesný znak. Pokud klesá, nevíte, co přesně se mění. Velká část toho, co během diety hlavně na začátku jde pryč z těla je voda.

Pokud zároveň netrpíte aktivním sportem, tak spolu s některou z tvrdších diet počítejte i s tím, že "dole" jde i svalová a kostní hmota. Tuková tkáň je mnohem snazší. I viditelný rozdíl velikosti břicha není na váze markantní. Proto varuji před Diety po svátcích.

Po svátcích přejděte na co nejpřesněji stravu.

  • Jezte normální jídla v pravidelných intervalech.
  • Přísně dodržujte pitný režim
  • a každý den se věnujte aktivnímu pohybu.

Jelikož po zimních svátcích je často venku zima, tak je výhodnější navštívit posilovnu.

Při sportování buďte opatrnější, pokud máte nadváhu

Samozřejmě, zdravý člověk nemá problém vyběhnout si odpoledne na túru do lesa. Zima není překážkou. Ale pokud máte nadváhu nebo jste dokonce obézní, tak tam může být situace jiná. Nadbytečný tuk na břiše (a nejen tam) totiž v těle plní i funkci orgánu. (Ano, tuková tkáň je v těle orgánem podobně, jako srdce, ledviny či štítná žláza.) Jako orgán má tuková tkáň svůj metabolismus. Produkuje vlastní odpad a různé chemické látky. Když je v těle zdravé množství tuku (10 až 15 procent u muže a 15 až 20 procent u ženy) tak je vše v pořádku. Látky, které tato tuková tkáň produkuje, jsou v těle potřeba. No pokud je náhlé tuková tkáň několikanásobně větším orgánem (30% a více) tak je i nepřirozeně zvýšená i produkce těchto látek. Často na dvoj a více násobek. To už se pochopitelně projeví i na zdraví. Zajímejte se o pojem metabolický syndrom. Pokud máte nadváhu a vyšší tlak, může to být i váš případ.

S velkým břichem se ve vašem těle zvyšuje i produkce látek, které zvyšují pohotovost těla k zánětům. (Koho to zajímá hlouběji, najděte si na Google pojem prozánětlivé cytokiny.) Je to něco podobné, jako kdybyste měli dřevěnou stodolu a někdo by po ní stále chodil a tajně postřikoval nářadí, stěny a střechu benzínem. Tím by se výrazně zvyšovalo riziko, že nastane požár. Ne, postřikování benzínem (obezita) samo o sobě požár nezpůsobí. Ale pak může vzniknout až příliš snadno. Tak je to i v těle.

Proto obézní člověk může mít v praktickém životě mnohem více potíží se zánětlivými onemocněními. Například astma, potíže s klouby či ateroskleróza… jsou známými příklady. Ale i skrytější formy zánětu mohou ztrpčovat život.

No vraťme se k pohybu – tam jsem se chtěl dostat po tom, když pohovoříme o pohotovosti k zánětu. Tlustý a netrénovaný člověk v zimě mnohem snadněji nastydne. Pokud si dáte "zdravotní" rychlou procházku v mrazu, je to pro organismus zátěž. Imunitní systém si s tím normálně pořadí. Otázka však zní, jakou máte rezervu? Pro mladého a zdravého člověka to rozdíl neudělá. Po procházce se zahřeje a je vše v pořádku. Co však, pokud máte oslabené některé funkce svého těla? Co když jdete takříkajíc na doraz, nebo na rezervu? Třeba proto že jste na dietě? Pak může vychladnutí těla sáhnout tak hluboko do rezerv, že to již organismus neutáhne. Jako příklad si zkuste spočítat, jak to může vypadat v praxi:

  1. Pobyt v chladu během procházky. Normálně se nic nestane, ale pokud jste oslabení i jinými "přitěžujícími okolnostmi", tak i prostý pobyt v chladu může být problém.
  2. Navíc jste nyní začali se sportem, takže nejen že jste zatížili tělo zimou. Zatížili jste ho i rychlou chůzí, na kterou není navyklé?
  3. Ale moment! Vy tuším i držíte dietu. Málo jste pár dní jedli. I to je zátěž na tělo a imunitu. Sama o sobě by se dala zvládnout.
  4. Možná jste ve stresu a málo spíte. Tělo se nestíhá regenerovat. O to menší rezerva pro zátěž.
  5. A ještě jeden moment! V krvi vám kolují látky tukové tkáně připravené usnadnit zánětlivé potíže. Játra se pokouší je odstranit, ale nestíhají. I to je zátěž na tělo. Normálně je zvládnutelná.

Jednoduše pokud tímto způsobem začnete na své tělo "nakládat" zátěž, někde to prostě rupne. Nejčastěji se na oslabené tělo "nalepí" nějaká viróza. I zde platí – s tím si tělo obvykle snadno a rychle poradí. Pokud jste už ale oslabení (chlad, trénink, tuk, únava, dieta + lehká viróza) imunitní systém jde "z posledních sil". Velmi často se v takto oslabeném těle objeví ještě nějaká bakteriální infekce a už tu máme nějakou tu bronchitidu, nebo jinou radost. Pár chyb za sebou a už to vypadá na antibiotika…

Takže pokud se podíváte na rok tímto způsobem, můžete vidět širší souvislosti. I proto se v chladném období lepší a snadněji šíří chřipka a jiné podobné onemocnění. Vyplatí se proto, abyste právě v tomto období dělali pro svou imunitu maximum. A tím nemyslím megadávky vitamínu C. Vím, chřipka se šíří i proto, že chřipkový virus se dobře šíří právě v chladném období, když máme venku nějaké 4 stupně nad nulou. Co tehdy dělají lidé? Méně se obléknou – vždyť nemrzne. To je oslabí a usnadní to tak šíření virózy.

Chcete sportovat po zimních svátcích, dělejte to v interiéru. Neplatí to pro ty, co mají dobrou imunitu a sportují celoročně. Zde mluvíme o sportování těch, co chtějí shodit tuk z břicha po svátcích a i ve sportu jsou "svátečně".

  • Striktní dodržování pitného režimu vám zlepšuje metabolismus (látkovou výměnu) a tělo je zavodněné. Tím přirozenou cestou zvyšujete i schopnost lepšího čištění sliznic a s dostatkem vody se odpad snadněji dostává přes ledviny ven z těla.
  • Pokud chcete držet dietu, nebo nějaký výživový styl, zvolte si takový, který můžete používat celoročně. Tedy něco postavené na racionální výživě. Hodně co nejpřirozenějších potravin, méně masa. Řiďte se glykemickým indexem. Málo sladkostí, raději luštěniny. Pokud přílohy, tak celozrnné a střídmě. Cílem je poskytnout tělu pestré živiny v množství, jaké potřebuje. Ne více – to byste přibírali. Ne méně – to se oslabujete.
  • Investujte raději do zeleniny a ovoce, jak do poplatků kabelové televizi či mobilním operátorům. Významným způsobem tím posílíte imunitu a zdraví. Hlavně si nemyslete, že to nahradíte výživovými doplňky. Jsou to jen doplňky – zelenina je základ. Představte si to jako zdění. Zelenina a ovoce jsou cihly.  Pokud bude zeď z ​​kvalitních, přesných a těžkých bloků, například z kamení, netřeba to ani doplnit cementem.
  • Hlídejte si i, aby vám něco dlouhodobě nekazilo duševní pohodu. Nervák, stres, či konflikty s partnerem jsou také schopné dramaticky ovlivnit imunitu. Kdo tomu nevěří, vzpomene si, že onemocníme často právě po větší zátěži. Po stresu, po namáhavé dovolené, po soutěži, po zkoušce…
  • Zátěží je i nevhodná strava. Co nejvíce se vyhýbejte potravinám, které kladou zvýšené nároky na trávení a hlavně odbourávání škodlivin, zda přebytečných látek. Proto se vyplatí vynechávat ty potraviny, které obsahují více přidaných chemikálií.

To vše spolu jedno s druhým může postupně umožnit, aby vaše tělo bylo postupně štíhlejší a zároveň i odolnější. Ne, nikdo vám nedá záruku, že nějakou chřipku nakonec nechytíte, i když jste zdraví, vitální a štíhlí. Ale pokud je imunita v pořádku, obvykle i nemoc má mírnější průběh než u člověka, který je oslaben.

Jak po svátcích shodit z břicha?

Paradoxně nejúčinnější je, pokud se zcela přestanete zabývat hubnutím. Neshazujte tuk. Začněte se raději zabývat třemi otázkami a ty si pokládejte po celý den.

  1. Je to, co právě jdu sníst vhodné jídlo?
  2. Je možné zvýšit pohybovou aktivitu?
  3. Dodržuji pitný režim?

Tyto principy stačí dodržovat a postupně začnete svůj životní styl zlepšovat. Zlepšovat ve smyslu, že nejen že shodíte to velké břicho, ale ještě se budete i lépe cítit. Je jasné, že zpočátku to asi nebude dokonalé. Asi budete mít více otázek, než odpovědí. Plus pohodlí vás bude táhnout zpět k tomu, na co jste byli zvyklí. To jsou hlavní nástrahy. Pokud je zvládnete, výsledky vás potěší a řeknete si: stálo to za to.

Pár tipů, jak začít

Využijte nástroje, které jsem pro vás připravil zdarma.

  • Kalkulačka BMI je určena nejen pro výpočet BMI. Řekne vám i to, kolik zhruba jíst, pít a jak cvičit.
  • Potravinové tabulky vám napoví, jestli se ve svém pojídání "vejdete" do mantinelů doporučeného množství jídla.
  • Kurz hubnutí e-mailem vás provede prvními deseti dny hubnutí. Většina absolventů zhubne a mnozí přejdou na doporučený režim. (Kurz je opravdu zdarma, nejsou v tom žádné háčky a skryté poplatky.)
  • Pokud máte pocit že o hubnutí víte alespoň základy, udělejte si test, co víte o hubnutí. Možná zjistíte že víte málo – pak se vyplatí trochu studovat. Možná zjistíte, že víte hodně – pokud nehubnete pak je na místě pracovat s disciplínou.
  • No a nakonec si dovolím znovu upozornit, že v mé knize Jak jsem zhubl 35 kilo naleznete nejen můj příběh a kopu motivace, ale i mnoho fungujících tipů na to, jak můžete zhubnout zdravě a natrvalo.

Komentáre k článku: Která dieta je po svátcích nejúčinnější?

  1. House-Hrda Zena 27. ledna 2017

    Jak zhubnout? Rychle hubnuti s dietou? Dieta a hubnuti jsou uzce propojeny. Vetsina z Vas si neumi predstavit hubnuti bez diety a dietu bez hubnuti.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: