Selhal jsem, přejed jsem se. Je po všem?

Neúspěchy a neúspěšné pokusy jsou lidské a vcelku normální. Nenechte se odradit, pokud selžete a po několika týdnech úspěšného hubnutí najednou uděláte dietní chybu. Považujte to za zakopnutí. Vstaňte a jděte dál. Člověk, který zakopl, přeci nemusí zůstat ležet. Mnozí tlustí lidé jsou na sebe příliš přísní. Vidí věci černobíle.

Pokud udělají chybu a dají si v cukrárně například tři větrníky, zcela rezignují. „Nestojím za nic, zase jsem to nezvládl, nikdy to nedokážu“, řeknou si a pod dojmem z této výmluvy se vrátí zpět ke starým stravovacím návykům. „Vždyť už to přeci nemá cenu, když jsem tak selhal.“ Nedovolte si takový sebeklam.

Pojídání podle starého zvyku

Zvyk určuje i množství jídla. Od dětství vidíme, jak vypadá “běžná porce jídla”. Jaký asi tvar a velikost má krajíc chleba? Jak velký má být pohár kakaa a jak oslazený? Většinou takový, jak jste si zvykli v dětství. Tuto míru pak budeme dlouhodobě “napodobovat”. Chcete krajíc chleba? V závislosti na průměru pecnu, druhu chleba a tloušťky řezu může mít krajíc chleba 25, ale i 250 gramů. Stále je to “jedna porce”. Natřít máslem, naskládat sýr a zabalit na svačinu. Neváží. Jinak bychom zjistili, že i tloušťka másla je něco, co máme zafixované z dětství. Na chléb se dá lakem rozetřít 5 gramů, nebo na něj můžete dopřát poctivých 50 gramů. “Porce jídla” s názvem jeden krajíc chleba s máslem může mít přitažlivých 600 kJ, což spolu s velkou mrkví a kouskem sýra Kleopatra Light může být docela přiměřená svačina. Stejně však může jít o nesmyslných 3 000 kJ, což už je porce, po které se dřímá a také přibírá.

Při nakupování bývá problémem lakota. Jdete si, například, koupit bramborové lupínky. (Jinak celkem nevhodná to potravina ať už hubnete, nebo ne!) Menší kapsa je mnohem dražší než velké samozřejmě v poměru obsah / cena. Koupíte velké. Lakota je přirozená vlastnost živých organismů. Otevřené lupínky rychle zvlhnou a pak nejsou tak dobré. Člověk jménem úspory pár eur a dobré chuti sežere všechny. Proto raději nechrumkajte.

Tip: jste zvyklí u počítače či televizoru stále něco jíst? Vezměte si něco nízkoenergetické. Něco, co možná není výrazně chutné, ale je toho hodně a nemusíte se vůbec krotit. Třeba kedluben. Nebo plný talíř rajčat. Pár minut vařený květák nebo brokolici. Výborné jsou i sójové či ovesné vločky. Mohou to být i vařené semena, například proso, žito, oves … Nevýrazná chuť, ale hodně chroupání. Víte, že jste jedli, protože obsahují hodně vlákniny.

Přejídání

Kdybychom žili v přírodě a živili se pouze přirozenou stravou, průměrná energetická hustota běžného jídla by byla velmi nízká. Pokud bychom se tedy živili “kořínky”, mohli bychom je sníst ne dosyta, ale až k prasknutí a stále by nebyl problém s přibíráním. Mají málo energie a ještě se musíte i dost obracet, abyste je v přírodě vůbec našli.

Pokud máte sklon k nadváze, stačí, když si ke běžné stravě dopřejete jen opravdu malé přilepšení a přiberete – jakkoli se vám to nelíbí. Některé dobroty obsahují pekelně mnoho energie! A tak si přejídání nemusíte představit jako hostinu, po které se již více nevejde do žaludku. Stačí si po přiměřeném obědě dát jako dezert krémeš a pak kávu se smetanou. Ještě leccos by se vešlo. Ale z hlediska energetického příjmu jste už dávno přejedení.

Proč se snadno tloustne? Neboť vedle normálním jídle si často dopřejeme dobroty. Tak se překrmovat ani si nevšimneme kdy.

  • Po snídani si dáte malý řez bábovky, kterou včera donesla babka.
  • V práci kolega slaví, koupil každému malý škvarková pagáčiky.
  • Po obědě si dáte tři tlusté sezamové tyčinky.
  • Před koncem práce kdosi nabídne čokoládu, jeden dílek.
  • Cestou z práce si dáte jednu malou hrst pražených arašídů.
  • Večer u televize si dáte malá kapsička krekrů.
  • Před spaním ještě máte hlad, tak si dáte jeden banán. Ovoce je zdravé, či ne?

V těchto několika jídlech navíc jste přijali přes 8 000 kJ energie. Pokud jste přes den v “normálních” jídlech pojali dietních 8 000 kJ a doplnili jste k tomu 8 000 kJ tretek (jinak bábovky, pagáčiky či slané tyčinky nazvat nechci), máte zaručenou formuli na přibírání – 16 000 kJ za den nespálíte, pokud váš věk je nad třicet a nestrávíte každý den osm hodin rytím na poli …

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: