Kde najdu týdenní nebo měsíční jídelníčky?

Nic takového nehledejte. Naučte se vytvořit si svůj vlastní. Dokud neporozumíte principům racionální výživy, nezkoušejte hubnout. Nemyslete si, že dokážete dlouhodobě bojovat s nadváhou, pokud nejste ochotni porozumět racionální výživě.

Hodně lidí si rychle udělá na hubnutí názor – jíst málo, hubnout rychle, a to vše díky něčemu nebo někomu – jídelníčku, Atkinsovi, dělené stravě nebo hladovce. „Řekněte mi jak a zhubnu.“ Nalézt hotové řešení v podobě jídelníčků je krásná představa. V praxi se však ukazuje, že to nefunguje. Pokud dáte tučným lidem konkrétní rady, co mají dělat a co jíst, ozvou se najednou různé zvuky a výhrady: „ufff“, „fůůůůj“ a podobně.

Přece nebudu jíst nesolenou polévku. Neslazený (neochucený) jogurt nemusím. Nebudu jíst syrovou mrkev, nejsem přece zajíc. Bez bublinek nemůžu být. Čistá voda mě tlačí v žaludku. Samotný olej do úst nedám.

V jídelníčku mám napsaného dušeného lososa, ale v supermarketu ho neměli. Tak jsem vzala mražené rybí prsty a usmažila si je s hranolkami (když už byl olej na pánvi…).

Tuční lidé chtějí zhubnout okamžitě a především bez použití vlastního úsilí. Samozřejmě, že neuspějí. Dívají se po jídelníčcích v naději, že jim nějaká autorita nalinkuje, co mají denně jíst. Jenže dobře víme, že pokud takovému člověku dáte třeba i profesionální jídelníček, do třech dní ho někam založí. Řídit se jídelníčkem je nepohodlné. A tuční lidé „nepohodlí nemusí“.

Kdo není ochoten seznámit se se základy racionální výživy, možná s vypětím všeho úsilí trochu zhubne (ostatně až tak moc úsilí tito lidé vynaložit nechtějí, že ano…), ale vzápětí zase rychle a spolehlivě přibere. Obezita totiž většinou není primární problém, ale následek. Odstranění obezity (dietou, chirurgicky) příčinu neřeší a obezita se vrátí zpět. Pokud hledáte rychlé řešení obezity, podívejte se okamžitě, co si denně vkládáte do úst. Tam to začíná.

Cokoliv kdykoliv?

Běžně se jedí tři větší jídla ak nim lehčí svačina a svačina. Tento režim během hubnutí nepoužívejte. Přejděte na pravidelný přísun energie. Každé jedno jídlo bude mít zhruba stejné množství energie.

V jídelníčku, který zde najdete proto můžete kdykoliv sníst kterékoli jídlo a bude to vždy v pořádku.

Jde vám k snídani chuť na jídlo určené na večeři? Snězte ho. Oběd můžete sníst na svačinu a svačina na oběd. Můžete jíst kterékoliv jídlo chcete.

Jídelníček na hubnutí nemá žádné pořadí. Jídla mají jen “logické” pořadí. Pokud vám jeden den doporučím uvařit těstoviny, najednou je nesníte. Proto je výhodné sníst je na večeři, nebo zítra.

Jezte raději jednoduchá jídla a čas ušetřený v kuchyni investujte do pohybu. Nebo do odpočinku, pokud ho potřebujete. Je to lepší strávený čas, jako kroucením variech.

Cena za jídlo

Jistě se ptáte, jak velmi drahé je stravovat se novým způsobem. Každý den budeme jíst lze přes kilo zeleniny a ovoce. K tomu různé jiné “fajnovosti”. Co to stojí? Vhodná strava nemusí být tak drahá, jako na první pohled vypadá.

  • Sníte menší porce.
  • Utratíte méně energie při vaření.
  • Ušetříte svůj čas při přípravě.
  • Nemaškrtíte mezi jídly.
  • Nepijete sladké limonády, pivo, víno …
  • Téměř vůbec se nestravujete v restauracích a fastfoodech. Neplatíte servis.

Pokud to sečtete, dostanete se na přitažlivé čísla i když má být na večeři hned losos, či jiné drahé jídlo.

Marketing a to, co běžně vidíme doma, či v restauracích formují i to, jak si představujeme vhodnou velikost porce. Rodiče vám dopřejí velkou porci. V restauraci vás lákají na více jídla za stejnou cenu. Ne tak dávno byla v restauracích běžná porce masa přiměřených 100 gramů. Pak se to v tichosti zvedlo na 150 gramů a dnes není výjimkou vidět v nabídce čtvrtkilových steak.

Stačí pokud jste zvyklí (z rodiny, z restaurací) jíst velké porce. Na talíři v restauraci dostanete často dvojnásobek toho, co potřebujete. Cena za jídlo je odrazu dvojnásobná. Když tedy přejdete na přiměřené porce, i surovin vám postačí méně.

Největší neznámou je cena energie za přípravu jídla. Energetické firmy se umí postarat o to, aby si běžný člověk nedokázal přepočítat, za co vlastně platí. Nepřehledné ceníky, různé denní tarify. V případě plynu se spotřeba měří v metrech krychlových, ale fakturuje se v kilowatthodinách. Proto položka energetické spotřeby je těžko měřitelná.

Porovnání cen však nemůže skončit při surovinách, čase a energii.

Nezdravé jídlo se podílí na civilizačních chorobách. Obezita, cukrovka, potíže se srdcem, nejednou dokonce rakovina. Nepohodlí spojené s těmito onemocněními započítejte do ceny za nezdravé jídlo. Ani léky nejsou zdarma. Nemocný člověk vydělá méně.

Obezitologie odhadují, že obézní, který zhubne asi 10% může za léky zaplatit podstatně méně.

Spočítejte si, kolik pamlsků jste jedli, dokud jste přibírali. Připočítejte velké porce jídla. Vykrmit člověka něco stojí. Pokud začnete se zdravou stravou, utratíte možná podobné peníze. Ale dost ušetříte. Za léky, za lepší pracovní výkonnost …

Komentáre k článku: Kde najdu týdenní nebo měsíční jídelníčky?

  1. ´Michaela 7. června 2011

    ahoj jsem michaela,a chtela by jsem se zeptat ,jestli bys te mi mohl poslat jidelnicek ,jak zhubnout na muj e-mail Děkuji.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: