Dukanova dieta

Takže máme tu další sezónní výkřik do tmy. Dukanova dieta. Nová revoluce v hubnutí? Ale kdepak! Jen další stravovací nesmysl, kterým si můžete dříve ublížit, než pomoci. Jistě, tak jak každou dietou i Dukanovej můžete začít hubnout poměrně rychle. A tak se nadšené reference šíří. Vypadá to tak, že je na světě nový zázrak. Ale není. Chvíli vydržte dokud vaši známí pomocí Dukanovej diety zhubnou a pak zjistíte, že tiše přibírají zpět. Ještě vám možná budou tvrdit, že na Dukanovu dietu nedají dopustit, ale časem budou při starém. Tak to bylo i při dělené stravě, Atkinsovy dietě, rýžové dietě a mnoha jiných módních dietách. Pokud si podíváte diskuse na internetu, všimnete si možná 2 zajímavé věci:

  • Dukanovu dietu drží často v podstatě mladé a štíhlé baby.
  • Dukanova dieta se měří v kilech.

Ten první problém je jasný. Pokud mladá žena nasadí Dukanovu dietu, asi opravdu “dá dolů” pár kilo. Bohužel nezkoumá, co jí tento výživový experiment udělá s metabolismem. K tomu se dostanu později. Druhý důvod proč Dukanova dieta není tak ideální je ten, že její výsledky se měří v kilogramech a ne v centimetrech. Díky Dukanovej dietě se lidé trochu odvodní a proto jsou výsledky tak zázračně rychle.

Dukanova dieta alias Atkinsova dieta alias …

Ještě celkem nedávno jsme tu měli šílenství Atkinsovy diety, kdy se směli papat jen tučné potraviny a bílkoviny. Pokud jste to nestihli, ve sportovní literatuře se to dalo vidět i pod názvem CKD dieta. A nyní pod názvem Dukanova dieta přichází náš starý známý evergreen. Pryč sacharidy, pryč tuk. A právě tato jednoduchost je asi to atraktivní proč je Dukanova dieta oblíbená. Stačí se držet jednoduchých pravidel a výsledky se dostaví.

Je však Dukanova dieta dobrý nápad? Obávám se, že ne. Aby byla věrohodná, přichází hned s několika “fázemi”. Vyvolává tak iluzi, že se jedná o ověřený proces, který prospěje zdraví a při kterém máte v rukou i jojo efekt. Obávám se však, že i zde jde jen o iluzi.

  1. Útočná fáze vám povolí jíst jen bílkoviny. Tehdy “útočíte” na svůj tuk. Je jisté, že tak drastická restrikce cukru tělo donutí sáhnout i do rezerv. Kromě toho, že budete slabí a unavení budete i zcela podvyživení různými minerály a vitamíny. Autoři Dukanovej diety zdá se nepovažují zeleninu za vhodnou. A tak vám raději v e-shopech podstrčí otruby. Ty obsahují vlákninu což by mohlo zmírnit hlad a pomoci trávení. Zda je konzumace samostatných otrub vhodná, o to m bych se raději popovídal s některým gastroenterologem, ne s prodavači Dukanovej diety as ní souvisejících produktů. Navíc v této fázi se jedná prakticky bez tuku. To je další vážný problém. Tuk je pro zdraví nezbytný a jeho dobrovolná restrikce je nerozumný nápad.
  2. Druhá fáze vám povolí kombinovat zeleninové a bílkovinné dny. Stále jdete bez sacharidů, takže tělo je nuceno být přepnuto v úsporném režimu. V této fázi tělo určitě strádá a tak hubnutí je zaručeno. Co ale tipujete, že není dobré? Ano, chybí energie. Nepřekvapilo by mě, kdyby jste se cítili slabí a unavení. Bez přísunu tuků se ztratil i přísun v tuku rozpustných vitaminů, omega 3 mastných kyselin. Ta trocha “povolené” zeleniny není dobrá zpráva ani pro střeva – hodně bílkovin a málo vlákniny může způsobit nesmyslné potíže při vyprazdňování. I kdybyste užívali probiotika, ty pro přežití potřebují sacharidy. Proto je doporučeno jíst (čti zakoupit si) ovesné otruby a doporučují se (čti kup v našem e-shopu) i multivitaminy. Nač jít na věci přímo, pokud se to dá řešit uměle?
  3. Třetí fáze Dukanovej diety začíná tehdy, když jste spokojeni se svou hmotností. Na talíř se vám začínají pomalu vracet i sacharidy a tuky. Dokonce se doporučuje jíst sýry jako ementál, gouda a jiné vysokotučné záležitosti. Jaksi nic o olivovém oleji, semenech, či jiných zdrojích zdraví prospěšných tuků.
  4. Závěrečná fáze Dukanovej diety, stabilizační, povoluje jíst všechno. Podmínkou je dodržet jeden bílkovinný den. Jinými slovy Žert co chcete a věřte, že jeden den zamezí jojo efektu. Obchod s lidskou naivitou je nekonečný.

Mnoho lidí považuje hubnutí za období sucha, za období zákazů, trestu za obžerství. A zde Dukanova dieta dává příležitost – předkládá seznam zakázaných a povolených potravin. Je náležitě jednoduchý a tak zájemci o hubnutí mají příjemný pocit, že všechno půjde snadno a samo. Nic se netřeba učit, stačí jíst povoleny věci “kolik chci”. A tak si klidně můžete dělat povolen pštrosí steak. Nebo si dejte velký řízek z koňského stehna. A protože k takovým lahůdkám se asi běžně nedostanete, zůstanou vám znovu jen nevinné kravičky, rybičky a rozporuplné vnitřnosti. No a vejce.

Dukanova dieta je blízká dietám, jaké drží mnoho kulturistů. Zkuste si do vyhledávače zadat zdravotní problémy spojené s kulturistikou – vysoce bílkovinný druh stravy se spojuje z výrazně navýšeným rizikem zejména onkologických onemocnění. Nepodceňoval bych tato varování.

Odpustky v Dukanovej dietě

Zdá se vám, že jít jen na bílkovinách je příliš tvrdé? Je. A víte co? K tomu si můžete dopřát “zázračné těstoviny” přímo z e-shopu. A kopu jiných produktů. Najednou se vám s povytažením pudiláru z kapsy zázračně rozšíří sortiment toho, co se smí. Můžete si dokoupit potraviny, které různé pomáhají překonat problém, který jste si vytvořili tím, že jste se pustili do Dukanovej diety.

Na stránce, kde se Dukanova dieta prezentuje najdete i výrok “hodně štěstí”. To opravdu budete potřebovat, protože tato dieta je jen dalším z výživových experimentů. Škrtnout sacharidy ve stravě je opravdu způsob, jak ztratíte kila, ale otázka pak zní, co dál? Co uděláte když Dukanovu dietu ukončíte? Nemůžete se vrátit ke stavu, který jste vedli předtím, protože jinak přiberete. Zaručeně. A Dukanova dieta se také nedá držet donekonečna. Pokud si řeknete, že po Dukanovej dietě přejdete na zdravou stravu, pak bych měl kacířskou otázku – nač držet Dukanovu dietu, pokud víte “držet” racionální stravu? I při racionální výživě zhubnete a nepotřebujete k tomu dietu. Zhubnete sice pomaleji, ale natrvalo. Naproti tomu rychlé a “útočné” hubnutí se zpravidla pojí s následným rychlým přibráním.

Myslete na to, když vám nějaká známá bude Dukanovu dietu prezentovat jako nejskvělejší zázrak na hubnutí. Určitě se při ní hubne, to se přece hubne při každé dietě. Vy se dívejte dále. Co po dietě? Zhubnout není problém. Problém je udržet. A v tom vám nepomůže žádná dieta. Ani Dukanova.

Zeptejte se pár tlustých lidí ve svém okolí, ať už drželi nějakou dietu. Všichni vám řeknou, že ano. A jsou tlustí. To by vám při průměrném IQ mohlo stačit jako vstupní data do rovnice, jejíž výsledek zní: diety z vás neudělají štíhlých.

Myslete i na to, že pokud budete dodrtžiavať pravidla Dukanovej diety, ve vaší stravě bude dlouhodobě hluboký nedostatek tuku. To může mít i ten následek, že se tím poruší práce žlučníku – “není ho třeba” není-li tuk. Výsledkem jakékoli dlouhodobější diety s malým obsahem tuku mohou být žlučníkové kameny!

Možná vám přijde vhod linka, co na téma Dukanova dieta píše doktor Igor Bukovský. Obávám se, že příznivců diety to příliš nepotěší. Případně si prostudujte tento materiál o Dukanovej dietě. Nebo hledejte po diskusních fórech zkušenosti lidí, co tuto dietu zkusili. Najdete v nich dva druhy příspěvků:

  • Ti, kteří Dukanovu dietu zkusili a často v první fázi úspěšně. Po čase se však objevily různé problémy od zácpy, padání vlasů, alergie, potíží s ledvinami, zápach z úst, těžká únava někdy až s anémií a další problémy. Ti navrhují, aby ostatní s touto dietou byli opatrní.
  • Ti kteří Dukanovej dietě věří neochvějně a agresivním způsobem popírají možné problémy. Tvrdí, že dieta je bezpečná, jen je třeba dodržet (dokoupit) vše co je třeba …

U každé z kontraverzního diet se vždy setkáte s fanatickými zastánci. Hladovka, rýžová dieta … Všechny tato výživová dobrodružství mají svých agresivních obhájců. Nenechte se zmanipulovat. Všímejte si styl psaní obhájců diet. Často jde o nepřátelský, militantní, arogantní postoj člověka, který odmítá vše kromě své pravdy. To je vždy varovné …

Takže: před jakoukoli dietou se poraďte se svým lékařem.

Komentáre k článku: Dukanova dieta

  1. hana čechová 19. července 2019

    Dobrý den, četla jsem Váš komentář – řekla bych, že celkem útočný na Dukanovu dietu. V roce 1994 – bylo mi 29 let jsem zhubla 15 kg za rok. Stačilo jíst všechno a počítat KJ do 4200 denně. Od té doby jsem jedla pořád stejně a váha se držela.
    Až přibližně před pěti lety jsem začala přibírat. Koupila jsem si auto – méně pohybu, dále hormonální změny v přechodu apod. a já přibrala 20 kg. Nebyl to jo-jo efekt, ale život. Začala jsem méně jíst, počítat zase KJ, koupila jsem si běžecký pás, chodila do fitka a nic. Byla jsem fakt nešťastná, až jsem narazila na DD. Nyní po měsíci mám dole 8 kg, začínám být opět šťastná a jsem v pohodě. Beru minerály a vitamíny, dokonce se mi zlepšily vlasy i nehty. Víc piju vodu což mi taky dělá dobře a jím hodně ryby, takže rybí tuk mám. Cukry a ni tuky ve vyšší míře mi nechybí, spíš naopak. Navíc já jsem proteinový typ, takže mi bílkovinová strava vyhovuje. Nehanila bych něco co pomohlo a má výsledky u mnoha lidí. Samozřejmě, že když se vrátí k původnímu stylu života a začnou se krmit sladkým a tuky, tak přiberou, ale to je normální a je to u každé diety. Jen jsem Vám chtěla napsat, že se mi nelíbí Váš jednostranný pohled a názor. Hanka Čechová.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: