Příčiny bolestí zad

Už od školních lavic dnes velká část z nás žije sedavým způsobem života. To má za následek postupné změny v držení těla. Břišní a mezilopatkové svalstvo na zadku se oslabuje. Svaly na prsou av oblasti stehen se zkracují. Pomalu, potichu. Tuto změnu si ani nevšimnete.

Bohužel tyto změny postupně mění váš pohybový vzor.

  • Mění se držení těla. Při chůzi či běhu nemáte tělo vzpřímené, ale mírně nakloněné dopředu.
  • Oslabené svaly nedělají protiváhu, takže jiné svaly musí “držet” i to, co by měli dělat ty oslabené.
  • Pokud máte stát, páteř nemá velkou oporu ve stabilizačním svalstvu (nazývá se to svalový korzet) a tedy velkou část zátěže nese přímo páteř a ne svalstvo. Tím se postupně oslabují zejména meziobratlové oblasti (ploténky).
  • Vadné držení těla zpravidla vede k postupným změnám tvaru páteře. (Hyperlordóza, kyfóza, někdy i skolióza). Pozor, není třeba si hned představit nejhorší možné deformace! Začíná to velmi mírnými změnami.
  • Oslabená páteř která již nemá fyziologicky správný tvar je mnohem náchylnější na zranění. Například na “vyskočení ploténky”.

Vyhozená ploténka (to už je následek, ne příčina!)

Vyhozená ploténka je laický termín. Ve skutečnosti je mezi obratli pružná hmota v pouzdře. Ta zajišťuje odpružení a pohyb. Jmenuje se to disk. Pokud je ale tato oblast disku trvale namáhána, může nastat prasknutí pouzdra. Pak se obsah “plotýnky” či disku jako hustší tekutina “rozlije”. V páteři není volné místo. Pokud se medzistavový obsah tlakem donutí opustit prostor, kam patří, není na výběr. Většinou se dostane do prostoru mezi obratli. To však je prostor, kudy jdou nervy, nebo přímo mícha. Vzniká tak překážka, která tlačí na nerv.

Pokud je nerv přitlačen, nastává postupné zhoršování jeho funkce. Při malém útlaku se může ztratit jen část funkce. Například přestanete cítit některé části na noze. Nebo budete v noze či v ruce pociťovat jakoby mravenčení, či jiné pocity. Ostatní funkce nervu mohou zůstat zachovány. Ve vážnějších případech může nerv přestat vést vzruchy úplně a to pak může způsobit, že přestanete ovládat ty oblasti těla, které ten nerv řídil. Například nemůžete zvednout prsty nohy. Pokud je to oblast míchy, může pak výhřez meziobratlové disku způsobit, že zůstanete na vozíčku. Protože nepohnete nohama vůbec.

Takže asi takto se dá laicky a jednoduše popsat, jak vznikají bolesti zad a jaké mohou mít následky.

Z přednášky doktora Smíška …

Hubnutí je rizikový faktor bolestí páteře

Já vím, že jsou mezi námi i tací, co přibírají a jsou přitom sportovně aktivní. Častěji však ale platí, že obézní člověk trpí sedavým způsobem života. (Já jsem občas o třetí ráno stál u lednice a jedl čabajky ale jinak jsem více seděl než stál.)

Zatímco jste tlustí, vaše tělo je těžké. Na místech, kde normálně nemá být nic máte možná 30 kilo slaniny. Asi si dovedete představit, co se stane, když si v obchodě vezmete do ruky svazek 6 minerálek. To je kolem 9 kilo. Okamžitě kompenzujete svůj postoj tak, abyste vyvážili těžiště.

bolesti-zad-cviky-sm-system-břemeno

 

Podobné je to i s obezitou. Pokud máte velké břicho, zpravidla musíte postavu nějak přizpůsobit novému těžišti. Velmi často je to právě hyperlordóza, záklon.

 

bolesti-zad-cviky-sm-system-krize

Pokud člověk přibere, tak aby vyvážil velké břicho musí se zaklonit. To začne měnit postavení pánve, i tvar páteře. Začne se vyvíjet hyperlordóza (to je zahnutí spodní části páteře) av horní části páteře kyfóza (to je hrbení se).

bolesti-zad-cviky-sm-system-pánev

Všimněte si pak že po zhubnutí již obvykle tyto degenerativní změny páteře a celkově postavy obvykle zůstanou. Pokud nebudete cvičit cviky na záda, které tyto změny mohou alespoň trochu napravit, riskujete. Riskujete, že zejména v místech, kde je páteř nepřiměřeně namáhána se něco stane. Obvykle “se ozvou plotýnky”; a pak bolí některá část páteře.

Kromě toho u obezity bývá problém is tím, jak ustabilizovať tělo. Velmi často to pak kolena nestíhají a vzniká typické stání do X nebo do O. To ještě více stupňuje zátěž na klouby, protože tak člověk stojí v chybném postavení.

Tyto ukázky asi stačí k tomu, abychom viděli, že obezita vede k různé vážným změnám v pohybovém aparátu. Jasné, kdybyste byli obézní pár dní, asi by se nic nestalo. Ale ono to je většinou na pár let. Nové, vadné držení těla se obezitou zafixuje.

Bohužel, na tato rizika nestačí zhubnout, protože

Hubnutí může být (spolu) příčinou bolestí zad

To právě proto, že hubnutím se zbavujete nepřirozeně umístěných zbytečných závaží. Přetíženému pohybovému aparátu se sice uleví, ale zatím má staré pohybové vzory.

Na páteři av držení postavy již máte zafixované změny způsobené obezitou. Teď už tělo začíná být snazší. Už nemusíte “vyvažovat” velké břicho tím, že postavu vyvážíte dopředu. A tak se na vaší páteři začíná vytvářet nový tvar. Bohužel, sám od sebe se nikdy nevrátí do “normální” podoby.

Po zhubnutí pak bude vaše postava vykazovat chybné vzorce které kompenzují předešlé vadné držení těla.

příčiny-bolesti-zad

Na tomto obrázku jsem trochu přehnal typické chyby v držení postavy nejen po zhubnutí. Pokud pozorujete na sobě, nebo své známé některé z těchto problémů, pak spozornejte.

  • Bolest hlavy či zad může být důsledkem chybného držení těla. Máte bolesti? Hledejte možné souvislosti, nebo se poraďte s fyzioterapeutem. Jejich vyřešení může bolesti odstranit.
  • Vadné držení těla, napětí v některých svalech se nejdříve nemusí projevit nijak. Ale později se mohou začít objevovat problémy, bolesti. Pokud pozorujete chyby v držení těla, počítejte s tím, že pokud je neodstraníte, později se to bude zhoršovat dokud přijde bolest.

A kde že to bude bolet, pokud ještě nebolí? Obvykle tam, kde je nejslabší místo. U někoho to může být nějaká část páteře, u jiného kolena, hlava, koksem …

Jeden z nápadů v této fázi by asi bylo začít dělat klasické silové cvičení v posilovně. Takové, jak známe z přípravy aktivních sportovců a kulturistů. Zde je však riziko, že budete trénovat svaly, které nepotřebujete mít silné a zanedbávat svaly, které potřebujete nutně.

Nejhorší je to, že pro zdraví a běžný život (i pro ochranu páteře) potřebujeme takzvané stabilizační svalstvo. To se však cvičí velmi otravným cvičením. Téměř žádné závaží, jen jednoduché komplexní pohyby. Ale právě takové cvičení pomůže nejen zmírnit bolest zad, ale jí i předcházet. Pokud již máte něco poškozené, například vás seklo v kříži a máte vyhřeznutí obsah meziobratlové disku, tak tímto cvičením víte problém zcela vyřešit.

Stres může bolest zad ještě zhoršit

Dalším typickým a známým spouštěčem bolestí zad je stres. Stres v souvislosti s obezitou jsem již popisoval jinde, takže zde se zaměřme na stres a páteř. Přesněji řečeno stres a svaly.

Stresová reakce má určitý průběh. Pokud nás něco ohrozí, v prvním okamžiku reagujeme ztuhnutím. Téměř hned na to se do krve vylučují různé látky, které připravují tělo na reakci. Reakcí může být útok nebo útěk.

V dnešní době máme hodně stresujících podnětů. Ale utéct, ani tlouci nemůžete.

  • Ve zprávách oznámí tragédii. 300 zabitých. Trochu, ale ztuhne hrůzou. Nemáte kam utéct a nemáte na koho zaútočit.
  • Šéf vám dá úkol a nereálné krátký termín. Stuha od strachu že to nezvládnete. Udeřit ho za trest nemůžete a utíkat také ne.
  • Tchyně vám radostně oznámí, že nečekaně má čas a můžete počítat s tím, že přijde na víkend. Nemůžete jí říct ne, protože by se urazila. Návštěva se vám však šíleně nehodí. A tak jen ztuhne hrůzou.

Podobným způsobem to máme přes den mnohokrát. A tak výsledkem je, že jsme často ve stavu “ztuhnutí”. Jednoduše svaly které mají být normálně uvolněné jsou v trvalém napětí. Asi tušíte, že to není ani normální, ani zdravé.

Podobně je ve stresu velká část krve přesouvána z trávicího systému do svalů. Proto vystresovaní lidé často mají problémy s trávením, trpí nechutenstvím a často žaludečními vředy a jinými obtížemi.

Asi víte, že ve stresu se bolesti křížů a zad mnohým lidem obvykle zhorší. Stačí aby se blížil nějaký termín, nebo vznikl problém. A hned i několik kolegů najednou skončí na práceneschopenke s bolestmi zad.

Proto je dobrý nápad bojovat proti stresu. Ale pokud se nedá, pak se dá na to jít i zcela opačně – relaxační techniky, masáž zad mohou pomáhat zmírnit i prožívaný stres.

Komentáre k článku: Příčiny bolestí zad

  1. martina 17. února 2018

    ahoj ja bise chtela zeprat ja trpim us 8 mesicu bolesti zad a ta bolest semi zhorsuje je silnejsi a demito do obou nohach bolesti nohach mam se sou teske unavene a nigdi mam necitlivost a pichnuti a zada me bolej tak ze negdi se nemuzu ani narovnat jeto silna bolest nevim cobito bilo pros napisye mi neco otim dekuji

  2. Miro Veselý 18. února 2018

    martina jednoznačně s takovou bolestí zad třeba ist k neurologů. zejména pokud se již objevuje změna citlivosti.

Pridajte komentár:

Napište váš komentář k článku...

Vyplňte ešte: